Kamera do wyboru

Aby zilustrować niektóre różnice między DV i Digital 8, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej dwóm kamerom - NV-DS12EG Panasonica i Sony DCR TRV110.

Aby zilustrować niektóre różnice między DV i Digital 8, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej dwóm kamerom - NV-DS12EG Panasonica i Sony DCR TRV110.

Porównywane kamery różnią się głównie wyglądem i mechanizmem wkładania kaset. W Sony umieszcza się ją od góry i dosyć wygodnie. Druga kamera wymaga specjalnych kombinacji, bo kasetę zakłada się od dołu, przy czym pasek do trzymania urządzenia w znacznym stopniu to utrudnia. Wizjer w Sony jest czarno-biały, a w Panasonicu kolorowy, ale jest to LCD, co daje nie najlepszy wynik. Funkcja zoom w zakresie optycznym w obu kamerach wynosi 20x. Cyfrowo Sony daje 80x, a Panasonic aż 400x.

Obydwie kamery mają zoom sterowany jednym palcem, w kierunku prostopadłym do obiektywu. Lepsze moim zdaniem było starsze rozwiązanie - wahadełko obsługiwane dwoma palcami

Wybór rodzaju pracy kamery lub części magnetowidowej w Panasonicu znajduje się obok przełącznika zasilania, a w Sony przy obiektywie, co wydaje się wygodniejszym rozwiązaniem. Zarówno Sony, jak i Panasonic mają pełen zestaw wyjść sygnału audio i wideo, włącznie z wyjściem cyfrowym i edycyjnym.

Obie kamery są wyposażone w piloty zdalnego sterowania. Panasonic prezentuje nowocześniejszą konstrukcję, estetycznie wykonaną. Na pierwszy rzut oka obie kamery mają pierścienie ręcznej regulacji ostrości. Obydwa modele oferują dostęp do tej funkcji. Jednak w Panasonicu sam pierścień to atrapa, a ostrość można ustawić ręcznie, kręcąc małym pokrętłem z boku kamery. Obydwa modele mają dosyć sprawnie działające autofocusy. Kamery w różny sposób można dostosować do panujących warunków oświetleniowych. W Panasonicu odbywa się to tradycyjnie poprzez ustawienie wartości czasu i przysłony, a dodatkowo można użyć wzmocnienia elektronicznego sygnału wideo. Poza tym, jest możliwość ustawienia ręcznego balansu bieli (bardzo ważna funkcja), automatycznego i dwa programowe na światło sztuczne i naturalne. Kamera Sony nie jest wyposażona w funkcję ręcznego zbalansowania białego koloru. Jest tylko całkiem sprawny automat, ale w znacznym stopniu ograniczający możliwości.

Obraz i dźwięk

Obydwie kamery nagrywają stereofonicznie na dwóch ścieżkach 12-bitowych (32 kHz) lub na jednej 16-bitowej (48 kHz). Obraz został przetestowany w warunkach oświetlenia sztucznego na zawodach sportowych, w domu przy słabym oświetleniu i w słoneczny dzień.

Największe różnice dotyczyły koloru. Obraz z Sony był chłodniejszy niż z Panasonica, w którym kolor żółty dobrze wypadał na powierzchniach czerwonych i zielonych, ale przez to twarze również nabierały zbyt żółtego odcienia.

Dane

Nazwa Sony DCR - TRV 110E

Kategoria kamera cyfrowa mini

Dystrybutor Sony Poland

Cena 4200 zł

Wymiary 101x107x217 mm

Waga ok. 1000 g

Nazwa Panasonic NV - DS12 EG

Kategoria kamera cyfrowa mini

Dystrybutor Panasonic Polska

Cena 4000 zł

Wymiary 69x98x190 mm

Waga ok. 700 g

Obydwie kamery pracowały w trybach automatycznych, żeby szanse były równe. Przejście na ręczny balans zwiększyło przewagę Panasonica. W warunkach oświetlenia dziennego lepiej wypadło Sony. Obraz był plastyczny, nie tak wyżyłowany, jak w Panasonicu. Rozdzielczość obu kamer wydawała się nie do odróżnienia, ale użycie ręcznego balansu znowu spowodowało, że kolor zbliżył się do obrazu Sony. W warunkach domowych, przy słabym oświetleniu obraz z Panasonica był z kolei mniej zaszumiony.

System DV, którego przedstawicielem jest kamera Panasonic NV - DS12, wydaje się bardziej rozwojowy ze względu na fakt dostępności na rynku dużej liczby modeli. Z drugiej strony, jeśli ktoś pracował już na Video 8 lub Hi 8, to logiczna wydaje się kontynuacja na Digital 8. Należy oczekiwać, że w nowej serii kamery Sony zostaną jeszcze udoskonalone. Może doczekamy się modelu trójprzetwornikowego z pełną obsługą manualną?


Zobacz również