Kampania reklamowa w Internecie

Kampania reklamowa w Internecie nierozerwalnie związana jest z klasyczną już dziś formą reklamy - bannerami. W zasadzie we wszystkich znanych portalach, wortalach, a nawet coraz częściej na popularnych stronach internetowych występują różnego typu formy tej reklamy. Coraz częściej także nie ograniczają się one do prostych grafik zapisanych w postaci animowanego pliku GIF.

Kampania reklamowa w Internecie nierozerwalnie związana jest z klasyczną już dziś formą reklamy - bannerami. W zasadzie we wszystkich znanych portalach, wortalach, a nawet coraz częściej na popularnych stronach internetowych występują różnego typu formy tej reklamy. Coraz częściej także nie ograniczają się one do prostych grafik zapisanych w postaci animowanego pliku GIF.

Dziś reklama tworzona zazwyczaj za pomocą technologii Macromedia Flash staje się coraz bardziej multimedialna, interesująca, niekiedy nachalna czy wręcz agresywna. Wraz z rozwojem technologii Flash bannery wykorzystują coraz bardziej atrakcyjną animację, muzykę czy nawet proste fragmenty wideo, a co więcej, przyjmują coraz bardziej zróżnicowane formy.

Kształt, forma, multimedia, a także coraz częściej sposób działania bannera mają na celu przyciągnięcie uwagi użytkownika portalu. W wielu wypadkach udaje się to znakomicie.

W innych sytuacjach użytkownik zostaje zaskoczony nieoczekiwaną formą reklamy i w sposób całkowicie nieplanowany klika w banner i automatycznie łączy się z serwisem reklamodawcy.

W dzisiejszej technice reklamowej środki, które prowadzą do osiągnięcia zaplanowanych rezultatów marketingowych, są bardzo mile widziane. Powoduje to wzrost zainteresowania reklamodawców nietypowymi formami reklam, których wykorzystanie pozwala na wzrost wydajności podejmowanych działań promocyjno-reklamowych.

Powoduje to stały rozwój nowych form reklamowych i stałe doskonalenie znanych już, klasycznych bannerów internetowych. W odpowiedzi na zapotrzebowanie firm, powstało kilka znanych mutacji najpopularniejszych rozmiarów bannerów.

Cechą charakterystyczną dla nowoczesnych form reklamowych jest fakt, że w większości przypadków są serwowane one na oddzielnej warstwie ponad właściwą stroną internetową. Z jednej strony, pozwala to na w miarę dużą dowolność w zakresie kreacji kształtu (w tym także przezroczystości), z drugiej strony, powoli znikają także ograniczenia dotyczące wielkości (powierzchni) bannerów.

Reklamy serwowane na warstwach nie stanowią integralnej części strony, wobec tego łatwo je dodawać, modyfikować bez konieczności modyfikacji właściwej treści serwisu WWW .

W odpowiedzi na rozwój technologii, wyższe oczekiwania reklamodawców powstało szereg ciekawych form reklamowych wykorzystywanych dziś w Internecie.

Wśród nich do najpopularniejszych zaliczyć można:

  • reklamy typu Expand (Expand baner, Expand Bilboard czy Expand SkyScraper) 1

  • reklamy typu Top Layer (dowolne kształty, przezroczystość) 2

  • reklamu typu Interstitial (reklama pełnoekranowa) 3

  • reklamy typu brandmark (interaktywna - możliwa do zwijania i rozwijania, przesuwania reklama na warstwie) 5.
W treści niniejszego artykułu chciałbym zapoznać Czytelników ze sposobami przygotowania tych jakże popularnych form reklamowych przy użyciu programu Macromedia Flash MX 2004. Zanim przejdziemy do części stricte technicznej, gdzie ogólnie omówię procedury tworzenia takich reklam, poświęcimy chwilkę, by poznać dokładnie formy, ich możliwości i ograniczenia. Ułatwi to później proces ich właściwego przygotowywania.


Zobacz również