Koda AV-600

Koda, Po udanym amplitunerze 7-kanałowym, opracowaŁa jeszcze lepszy model, do którego podłączymy aż 8 kolumn.

Koda, Po udanym amplitunerze 7-kanałowym, opracowaŁa jeszcze lepszy model, do którego podłączymy aż 8 kolumn.

8-kanałowy amplituner Koda AV-600 jest modelem w nowej stylistyce, w którym została poprawiona jakość wykonania. Głównym akcentem przedniego panelu jest duże pokrętło regulacji głośności. Front wykonano z grubego płata aluminium. Po prawej stronie przedniego panelu umieszczono dużych rozmiarów wyświetlacz, wyraźnie prezentujący informacje. W solidnej, srebrnej obudowie umieszczono aż siedem 150-watowych (przy 8 omach) końcówek mocy. W sekcji cyfrowej wzmacniacza pracują uznane przetworniki Crystal Semiconductors, natomiast za dekodowanie ścieżek wielokanałowych odpowiada procesor firmy ALI. A dekodować może on wiele. W urządzeniu Kody mamy wszystkie dekodery dźwięku przestrzennego włącznie z najnowszym Dolby Pro Logic IIx. Można więc w pełni cieszyć się dźwiękiem nagranym w standardach 6.1 - Dolby Digital EX oraz DTS ES. Pełne wykorzystanie 8 kanałów możliwe jest dzięki dekodowaniu matrycowemu do postaci 7.1. Pewną niedoskonałością amplitunera jest to, że urządzenie nie reaguje na znaczniki świadczące o obecności ścieżki EX lub ES - odpowiednie tryby dekodowania nie są załączane automatycznie, użytkownik musi samodzielnie uruchomić odpowiedni tryb prezentacji dźwięku przestrzennego. W przypadku 7-kanałowych nagrań należy samemu wybrać jedną z dwóch dostępnych konfiguracji ustawienia kolumn surround: tylko z jedną tylną kolumną centralną lub też 8-kanałowy program z dwoma kolumnami tylnymi i dwoma bocznymi. Ustawienie wszystkich kolumn nie będzie trudne, bowiem w modelu Kody ograniczono się do udostępnienia jedynie kluczowych elementów strojenia systemu. Można więc ustawić wielkość poszczególnych kolumn (małe, duże) oraz dobrać dla nich odpowiednie opóźnienia (niestety nie można podać informacji o odległości kolumn od słuchacza, lecz trzeba skorzystać z mniej wygodnej metody i wybrać czas opóźnienia w ms). Brakuje istotnej funkcji regulacji poziomu wysterowania poszczególnych kanałów. Zwłaszcza kolumny centralne, które zwykle mają mniejszą wydajność niż główne, warto niekiedy nieco "wzmocnić", dodając im kilka dB więcej niż pozostałym. Procesor DSP, oprócz dekodowania ścieżek DD czy DTS, ma także za zadanie kreację kilku predefiniowanych cha-rakterystyk dźwięku przestrzennego. Można z niego skorzystać jedynie przy odtwarzaniu nagrań ze źródeł analogowych. Niewielka to strata, bowiem najczęściej ścieżek wielokanałowych modyfikować nie warto i lepiej zdać się na tryb pozbawiony dodatkowych fajerwerków dźwiękowych. Niewątpliwa zaleta nowej Kody to wyposażenie panelu z gniazdami. O ile do jakości zakręcanych gniazd głośnikowych można mieć niewielkie zastrzeżenia (delikatne, choć akceptują wtyki bananowe), to wszystkie pozostałe są naprawdę solidne i złocone. Szczególną uwagę zwracają 3 pary gniazd komponentowych, które pozwalają na przepuszczenie przez amplituner sygnałów z dobrych odtwarzaczy DVD czy najnowszych nagrywarek.

Zasięg przeciętny, podobnie jak materiały, z jakich został wykonany. Ergonomia także nie zachwyca, chociaż do układu przycisków po dłuższym czasie można przywyknąć.

Zasięg przeciętny, podobnie jak materiały, z jakich został wykonany. Ergonomia także nie zachwyca, chociaż do układu przycisków po dłuższym czasie można przywyknąć.

Wejścia komponentowe są dwa, wyjście jedno. To wystarczy w prostszym systemie kina domowego. Procesor wizyjny w Kodzie sprawuje się dobrze. W przypadku słabszych jakościowo odtwarzaczy DVD zauważyliśmy nawet, że sygnał wideo przepuszczony przez amplituner ulega poprawie. Lepsza była czerń i bogatsza skala szarości. W przypadku wysokiej jakości odtwarzaczy degra-dacji sygnału nie było, nawet progresywne skanowanie nie sprawiło amplitunerowi Kody najmniejszych problemów. Warto wspomnieć o wyeliminowaniu wady poprzednika (AV-505), którą było duże opóźnienie w reakcji na docierający do amplitunera sygnał cyfrowy audio. Tam dekodery załączały się dopiero po chwili od uruchomienia płyty DVD. AV-600 wyłapuje cyfrowe ścieżki audio od razu. Brzmieniowo, jak na tę klasę, ten model jest bardzo dob-ry. Nie jest to amplituner efekciarski - dźwięk płynący z kolumn jest zrównoważony, charakteryzuje się dużą kulturą brzmienia. Wyrównanie poszczególnych podzakresów pasma nie rozczarowuje. W odpowiednich proporcjach występuje czysta i nieco zaokrąglona góra, pełne, obfite w detale średnie tony i punktowy, mocny bas. Dekodowanie odbywa się sprawnie, separacja poszczególnych kanałów jest bardzo dobra. Subwoofer otrzymuje odpowiednią dawkę niskich tonów do przetworzenia, chociaż w nagraniach DTS warto go utemperować i obniżyć poziom wysterowania wyjścia LFE o kilka dB. Wtedy będzie brzmieć doskonale.

Informacje

Typ amplituner 7.1

Cena 1650 zł

Dystrybutor Polpak Poland http://www.polpak.com.pl

Wymiary 43 x 15,2 x 37,6 cm

Waga 16,4 kg

Funkcje DPL II, DD 5.1, DTS, DD EX, DTS ES, DTS ES Matrix 7.1, 4 tryby DSP, kompresja dynamiki, tuner radiowy z RDS z pamięcią 30 stacji

Złącza 5 wejść liniowych, 3 wejścia cyfrowe audio (2 koncentryczne i 1 optyczne), wyjście cyfrowe koncentryczne, wyjście na subwoofer aktywny, 2 wejścia i 1 wyjście komponent wideo, 3 wejścia wideo kompozyt i 2 S-Video, wyjście wideo kompozyt i S-Video, wejście analogowe 6.1, wyjście słuchawkowe

Główni rywale

Pioneer 2259 zł

Bogate wyposażenie z przydatnym systemem automatycznej kalibracji. Możliwość stworzenia rozbudowanego 8-kanałowego systemu kinowego o dobrym, obszernym brzmieniu.

Denon AVR-1404 1795 zł

6-kanałowy amplituner ma brzmienie o firmowym charakterze Denona - pełne i obszerne. Dobre

do kina, ale i niezłe w stereo.


Zobacz również