Komórka po godzinach

Telefony komórkowe coraz częściej służą nie tyle do rozmowy, ile do celów bardziej rozrywkowych – przesyłania obrazków, dzwonków, wizytówek czy notatek z kalendarza.

Telefony komórkowe coraz częściej służą nie tyle do rozmowy, ile do celów bardziej rozrywkowych – przesyłania obrazków, dzwonków, wizytówek czy notatek z kalendarza.

Do niedawna telefon służył tylko i wyłącznie do prowadzenia rozmów. Lecz dynamiczny rozwój telefonii komórkowej przyczynił się do upowszechnienia tzw. usług dodanych. Obecnie coraz więcej osób używa komórki także do korzystania z Internetu, przesyłania faksów czy wysyłania SMS-ów. Szczególnie dużym powodzeniem cieszą się krótkie wiadomości tekstowe, czyli SMS-y. Mimo iż jedna wiadomość może zawierać maksymalnie tylko 160 znaków, to w ciągu miesiąca wysyłanych jest ich na całym świecie ponad 10 miliardów, i liczba ta stale rośnie. Powodów popularności SMS-ów jest wiele, a do najważniejszych należą: obsługa przez wszystkie telefony dostępne na rynku, niewielki koszt i dyskrecja, której tradycyjna rozmowa zapewnić nie może.

W ostatnim czasie za pomocą SMS-ów można także bez większego problemu przesyłać m.in. grafikę, dźwięk dzwonka, wizytówkę czy notatki kalendarza. Jest to możliwe dzięki odpowiedniemu zakodowaniu informacji w SMS-ie. Możliwości te zawdzięczamy technologii Smart Messaging (inteligentne wiadomości). Jest to powszechny standard przesyłania wiadomości, opracowany przez firmy Nokia i Intel, zaprezentowany na targach CeBIT w 1997 roku. W założeniach technologia ta miała pozwalać na przesyłanie informacji z Internetu do telefonu komórkowego. Smart Messaging wykorzystuje platformę Artus Messaging, która zajmuje się konwertowaniem danych z formatu HTML na format SMS-a z wykorzystaniem języka TTML. TTML jest odpowiednikiem języka HTML, używanego do tworzenia stron internetowych. TTML został opracowany przez Nokię pod kątem prezentowania informacji w telefonach komórkowych. Odkąd za konwersję odpowiedzialna jest platforma Artus Messaging, twórcy witryn internetowych nie muszą tworzyć specjalnej wersji serwisu przeznaczonej dla użytkowników komórek. Niestety założenia te nie wytrzymały próby czasu - obecnie Smart Messaging jest wykorzystywany głównie do celów rozrywkowych, takich jak wzbogacenie telefonu w nowy dzwonek czy grafikę, przesyłanie wizytówek czy notatek kalendarza. Pozostałe funkcje Smart Messagingu przejęły technologie: WAP oraz i-mode, które od twórców serwisów internetowych wymagają przygotowywania specjalnej wersji przeznaczonej tylko na potrzeby komórek.

Zanim zostaną zaprezentowane możliwości Smart Messaging, warto poznać kilka informacji podstawowych. Wysłanie SMS-a wiąże się ze spełnieniem następujących warunków:

- Operator musi udostępnić odpowiednią usługę – obecnie wszyscy polscy operatorzy komórkowi pozwalają na wysyłanie SMS-ów, także użytkownikom systemów pre-paid.

- Telefon, który posiadamy, musi umożliwiać wysyłanie i odbieranie SMS-ów – obecnie wszystkie dostępne telefony mają odpowiednie funkcje.

- W telefonie należy ustawić numer centrum wiadomości (SMS Centrum - SMSC), które zajmuje się dostarczeniem SMS-a pod adres konkretnego telefonu komórkowego, np. w przypadku Ery numer ten to +48602951111, Idei: +48501200777 i Plusa: +48601000310.

- Numer adresata SMS-a musi zawierać kod międzynarodowy – w przypadku Polski to +48.

SMS-a można zakodować w jednej z czterech klas DCS (Data Codding Scheme):

- DCS_class 0 (immediate display) - wiadomość zostanie od razu wyświetlona na ekranie telefonu i po przeczytaniu jest automatycznie usuwana.

- DCS_class 1 (store in MS memory) – wiadomość zostanie zachowana w pamięci telefonu.

- DCS_class 2 (store in SIM card memory) - wiadomość zostanie zapamiętana na karcie SIM odbiorcy.

- DCS_class 3 (store in equipment memory) - wiadomość zostanie zapamiętana przez urządzenie zewnętrzne np. w komputerze.

Niestety wszystkie aparaty dostępne na rynku pozwalają standardowo jedynie na wysyłanie SMS-ów kodowanych w klasie drugiej. Istnieją jednak programy komputerowe, takie jak SMS Gateway czy LogoManager, które pozwalają na wysyłanie SMS-ów w innych klasach. Również niektóre serwisy informacyjne operatorów udostępniane są w innych klasach tak, że ich treść np. ukazuje się bezpośrednio po odebraniu SMS-a (klasa 0).

Smart Messaging

Smart Messaging to nic innego, jak odpowiednio zakodowane wiadomości SMS. Aby móc z nich korzystać, SMS Centrum musi spełniać kilka wymogów:

- Kodować wiadomości na 8 bitach.####

- Udostępniać przesyłanie wiadomości jako dane użytkownika (user data).

- Zezwolić na wymuszanie odpowiedniej klasy wiadomości przez telefon użytkownika.

Obecnie z polskich SMSC ww. warunki te spełniają centra sieci Idea Centertel i Plus GSM. Mimo iż technologia Smart Messaging jest dostępna od dość dawna, operator sieci Era GSM (Polska Telefonia Cyfrowa) nie zdecydował się na dostosowanie swojego centrum SMS.

Smart Messaging, choć to standard otwarty, z którego mogą korzystać różni producenci, znalazł się prawie wyłącznie w najnowszych telefonach firmy Nokia. Zastosowano go w następujących modelach telefonów Nokia: 3210, 51x0, 61x0, 62x0, 7110, 8210, 88x0 i 9110.

Co można przesyłać za pomocą Smart Messaging?

Smart Messaging można wykorzystać do przesyłania m.in.

- wizytówek,#######

- logo grup,#######

- logo operatora,#######

- wiadomości graficznych,######

- dzwonków,#######

- notatek kalendarza.######

Najłatwiej jest przesłać wizytówkę. W tym celu należy odszukać w książce telefonicznej dane konkretnej osoby, wybrać opcję Wyślij i podać numer telefonu osoby, której wizytówkę chcemy przesłać. Po chwili telefon odbiorcy wyda charakterystyczny dla wiadomości SMS dźwięk, a na ekranie pojawi się napis: Odebrano wizytówkę. Wystarczy wybrać funkcję Zapisz, aby wizytówka znalazła się w naszej książce telefonicznej.

Logo grup to znak graficzny o wymiarach 72 x 14 pikseli, wyświetlany w momencie połączenia przychodzącego od użytkownika przydzielonego do konkretnej grupy. W związku z tym grafika ta jest obsługiwana jedynie przez te modele telefonów Nokia, które mają funkcję przyporządkowywania grup dzwoniących. Są to: Nokie 61x0, 62x0, 7110, 8210 i 88x0. Logo grup jest standardowo dostępne w postaci kilku grafik zapisanych fabrycznie w wyżej wymienionych telefonach (jedno logo przypada na każdą grupę - każde logo grup można zastąpić własnym). Niestety instalacja własnego logo grup nie jest już taka prosta. Jednym z najłatwiejszych sposobów jest skorzystanie z komputera, kabla łączącego telefon z komputerem (lub podczerwieni) i jednego z dostępnych programów. Zdecydowanie najlepszy jest LogoManager, który oprócz logo grup obsługuje również logo operatora i powitalne, dzwonki, wiadomości graficzne, SMS-y kodowane w klasie 0, przesyłanie wizytówek, monitor sieci i inne funkcji przydatne przy tunningu i codziennym korzystaniu z Nokii. Po zainstalowaniu LogoManagera wystarczy narysować własne logo, można też skorzystać z bogatej kolekcji dostępnej w Internecie bądź zaimportować logo z pliku graficznego. Zaletą LogoManagera jest to, iż oprócz przesłania logo za pomocą SMS-a, istnieje również możliwość przesłania go przy użyciu kabla lub podczerwieni. Wówczas zaoszczędzimy pieniądze, które musielibyśmy zapłacić za wysłanie SMS-a (od 29 do 73 gr w zależności od operatora). Ponadto jest to jedyny sposób instalacji logo, dzwonka i wiadomości graficznej dla użytkowników sieci Era GSM, którzy nie mogą skorzystać z SMSC Ery, ponieważ nie obsługuje ono Smart Messagingu.


Zobacz również