Koniec zbrojeń! Konsole idą na wojnę!

Tydzień temu Microsoft prężył muskuły prezentując najnowszego Xboksa, trzy dni później Sony zwołało konferencję prasową, na której ogłosiło szczegółowe plany dotyczące PlayStation 3. Bardzo szybko przypomniało o sobie Nintendo i rozpoczęło tu i ówdzie napomykać o możliwościach swego najmłodszego dziecka. W ciągu najbliższych dwunastu miesięcy będziemy więc prawdopodobnie świadkami prawdziwej wojny pomiędzy producentami konsol nowej generacji - oto żołnierze, którzy wezmą w niej udział.

Alfred Hitchcock zalecał rozpoczynać od trzęsienia ziemi, a później stopniowo zwiększać napięcie... My jednak zastosujemy metodę Agathy Christie i naszą wędrówkę po świecie konsol zaczniemy wzmianką o trupie spod znaku Infinium Labs.

Phantom Console - ojej, a co to?

Konsola Infinium Labs jest równie efemeryczna, jak jej nazwa (Phantom Console). Choć zapowiadano ją już od początku 2003 roku, do dziś nikt nie ujrzał jej w akcji. Producent mówi o niej tylko jedno: że będzie marzeniem każdego gracza. To możliwe, jeśli wziąć pod uwagę, iż zostanie w niej zamontowany "najwydajniejszy z procesorów Intela" połączony z "najwydajniejszym z układów Nvidii". Wszystko pracujące pod kontrolą łatwego w obsłudze Windows XP.

Phantom Console (źródło: Infinium Labs)

Phantom Console (źródło: Infinium Labs)

Choć w 2003 roku konsola mogła prezentować się zachęcająco, w chwili obecnej jej parametry przywodzą raczej na myśl możliwości przeciętnego peceta. I nic w tym dziwnego, skoro pod koniec 2004 roku Infinium Labs ogłosiło, że potrzebuje dodatkowo 11,5 miliona dolarów na uruchomienie usługi Phantom Game Service oraz wypromowanie i sprzedanie pierwszych 10 000 konsol.

Na razie nie znalazł się chętny na wyłożenie tej kwoty...

Xbox 360

Xbox 360

Xbox 360

Oficjalna premiera konsoli Microsoftu o kodowej nazwie Xenon miała miejsce 12 maja 2005 roku. Jednak o Xenonie/Xboksie 360 słychać było już dużo wcześniej, bo jest o czym mówić: ponad dwustu zatrudnionych przy projekcie inżynierów stworzyło prawdziwe cacko. Już o nim pisaliśmy, ale warto przytoczyć jeszcze raz te informacje: Xbox 360 napędzany jest zaprojektowanym specjalnie dla niej trzyrdzeniowym procesorem PowerPC taktowanym zegarem 3,2 GHz z 1 MB cache L2. W standardowej konfiguracji zamontowano do niej 512 MB pamięci GDDR3 oraz pracujący z częstotliwością 500 MHz i wyposażony w dodatkowe 10 MB wbudowanego RAM-u chip graficzny firmy ATI. Znajdujący się na wyposażeniu dysk twardy można w łatwy sposób odłączyć albo powiększyć - kupując konsolę w sklepie dostaniemy HDD o pojemności 20 GB.

Uruchamiane na niej gry będą pracowały w rozdzielczości 720x1080. W każdej produkcji domyślnie zostanie włączony antyaliasing.

Sony nie zostaje w tyle

PlayStation 3 (źródło: Sony)

PlayStation 3 (źródło: Sony)

Tymczasem w PlayStation 3 ma zostać zastosowany najnowszy procesor Cell, efekt czteroletniej współpracy Sony, Toshiby i IBM-a. Zgodnie z zapowiedzią, procesor ma mieć wydajność przynajmniej kilkukrotnie wyższą niż jakiekolwiek istniejące obecnie rozwiązania zgodne z platformą x86 i być aż 35 razy szybszy niż układy zamontowane w PS2!

Procesor Cell składa się łącznie z 8 rdzeni - jeden z nich (PowerPC) odpowiada za rozdzielanie operacji do wykonania pozostałym elementom procesora. Nic dziwnego zatem, że w skład Cella ma wchodzić aż 234 milionów tranzystorów. Natomiast dość szokująca jest informacja, iż układ ten może pracować z częstotliwościami przekraczającymi 4 GHz! W PlayStation 3 ograniczono się jednak do "zaledwie" 3,2 GHz - z identyczną szybkością pracuje procesor w Xboksie.

Tył konsoli PlayStation 3 (źródło: Sony)

Tył konsoli PlayStation 3 (źródło: Sony)

Sam procesor Cell to nie wszystko. O ile w najnowszym Xboksie za grafikę odpowiedzialny będzie układ ATI taktowany zegarem 500 MHz, o tyle w PlayStation 3 znajdzie się procesor RSX opracowywany przez Nvidię. Układ ma się składać z 300 milionów tranzystorów. Według nieoficjalnych danych procesor ma być taktowany zegarem o częstotliwości 550 MHz. Zdaniem Sony, wydajność konsoli przekroczy 2 teraflopy (dokładnie 2 180 000 000 000 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę) - to dwa razy więcej niż Xbox i więcej niż niektóre z... najszybszych superkomputerów na świecie.

Obie konsole będą miały zbliżoną ilość pamięci RAM: 512 MB. Przy czym, o ile w przypadku Xboksa cały RAM dostępny jest obydwu układom jednocześnie, o tyle w PS3 granica została wyraźnie zarysowana: połowa RAM-u (XDR pracujący z częstotliwością 3,2 GHz) będzie przypisana procesorowi, a druga połowa (GDDR3 pracujący z częstotliwością 700 MHz) - układowi graficznemu. Warto wszak dodać, że w Xboksie układ ATI wyposażony jest w dodatkowe, wbudowane 10 MB pamięci EDRAM o przepustowości 256 GB/s - to 10 razy więcej niż wynosi przepustowość dla wszystkich innych rodzajów pamięci (w obu konsolach).

Różne wersje kolorystyczne PlayStation 3 (źródło: Sony)

Różne wersje kolorystyczne PlayStation 3 (źródło: Sony)

Wedle pierwotnych planów konsola miała się pojawić dopiero w 2006 roku, specjaliści z branży twierdzą jednak, że Sony zrobi wszystko, by PS3 mogło jak najszybciej zacząć konkurować z Xboksem 360. Dlatego przewiduje się, że konsola pojawi się w sprzedaży jeszcze pod koniec 2005 roku.

Siłą konsoli mają być bardzo realistyczne efekty 3D: składające się z większej ilości trójkątów modele oraz lepszy model cieniowania świata. Co ciekawe, możliwe jest nawet zaimplementowanie obsługi modeli, przez które światło przechodzi bardzo słabo (np. ciała). Zanosi się więc na to, że próba przykrycia latarki w grze uruchomionej na PS3 skończy się rozjarzeniem dłoni na czerwono w miejscu przechodzenia promieni świetlnych...

A Nintendo na to - niemożliwe!

Porównanie konsol

Porównanie konsol

Najmniej wiadomo o nowej konsoli Nintendo - tak naprawdę jedyna pewna informacja dotyczy jej nazwy kodowej ("Revolution"). Według plotek konsola ma pojawić się w sprzedaży w 2006 roku. Ma zostać w niej wykorzystany chip graficzny ATI noszący kodową nazwę "Holywood" oraz opracowywany właśnie przez IBM-a nowy procesor PowerPC.

Na temat mocy obliczeniowej doniesienia są sprzeczne: według jednych źródeł Nintendo twierdzi, że nie liczy się dla nich największy budżet czy moc obliczeniowa, według innych - podkreślane są wyjątkowe możliwości nowych układów ATI i IBM.

Jedno jest pewne...

W trakcie konsolowych wojen i potyczek pewne jest tylko jedno: nadchodzące kilkanaście miesięcy zapowiada się bardzo, bardzo ciekawie.

Aktualizacja: 23 maja 2005 13:50

Japońska firma Koei ogłosiła, że stworzyła pierwszą grę dla PlayStation 3. Produkcja nosi tytuł Ni-Oh, czas jej rynkowej premiery na razie nie jest znany. Sądząc po trailerach, będzie to gra akcji 3D podobna do stworzonej przez tę samą firmę serii Dynasty Warrior.


Zobacz również