Konsola do gier od Apple?

Wprowadzenie na rynek konsoli do gier może okazać się jednym z kolejnych posunięć koncernu Apple w walce o pozyskanie domowego użytkownika - entuzjasty cyfrowej rozrywki - tym bardziej, że liczba gier na komputery Macintosh raczej nie imponuje. Krok taki może pomóc firmie Steve'a Jobsa w starciu z innymi gigantami IT, Microsoftem i Sony, promującymi swoje najnowsze konsole, Xbox 360 i PlayStation 3.

Wejście na rynek gier przez Apple jest możliwe, uważa analityk firmy Prudential, Jesse Tortora, tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę, iż firma ogłosiła ostatnio dostępność pewnej liczby gier dla przenośnego odtwarzacza multimedialnego iPod (za posrednictwem iTunes Music Store). Bardziej prawdopodobne niż wprowadzenie samej konsoli jest jednak udostępnienie klientom pełnoprawnego centrum domowej rozrywki - konsola stacjonarna mogłaby np. stanowić hybrydę komputera Mac mini i usługi iTV (pozwalającej klientom iTMS na oglądanie filmów na ekranach telewizorów - ma ona zostać uruchomiona na początku 2007 r.). Konsola przenośna może zaś być rozwinięciem iPoda - prognozuje przedstawiciel Prudential.

Za wprowadzeniem przez Apple konsoli do gier świadczy też fakt, iż na rynku rysuje się trend do coraz bardziej wyspecjalizowanych urządzeń elektronicznych. Jeżeli jednak ryzyko niepowodzenia okaże się zbyt duże (w zetknięciu z silnymi konkurentami o już ustabilizowanej pozycji) firma Jobsa może zrezygnować z dużej inwestycji we własny projekt na rzecz podjęcia kooperacji z jednym z działających graczy na rynku konsol bądź wykupić istniejącą markę konsolową, szacuje Jesse Tortora.

Przed Apple stoją jednak w tym zakresie poważne wyzwania - przede wszystkim, firma dotychczas zarabiała głównie na sprzedaży hardware'u, podczas gdy na potrzeby dystrybucji konsoli należałoby zmienić model biznesowy (klientów powinna przyciągać konkurencyjna, niska cena urządzeń, a źródłem dochodów w tym segmencie powinny stać się atrakcyjne gry). W tym celu koncern musiałby także nawiązać bliższą współpracę z producentami gier, aby przekonać ich do tworzenia wersji kompatybilnych z nową platformą. Pamiętajmy przy tym, że zarówno Xbox 360 jak i PlayStation 3 wykorzystują procesory dostarczone przez firmę IBM, gdy tymczasem Apple wycofało układy tego producenta ze swoich komputerów, zastępując je procesorami Intela.

Więcej informacji: X-bit Labs


Zobacz również