Kosiarz umysłów

Szaleńczy pościg wąskimi ulicami San Francisco mógł skończyć się tylko katastrofą. Wystarczył jeden niekontrolowany ruch, by pilot rozbił się o ścianę, spłonął, zdjął kask i wyłączył odtwarzacz DVD.

Szaleńczy pościg wąskimi ulicami San Francisco mógł skończyć się tylko katastrofą. Wystarczył jeden niekontrolowany ruch, by pilot rozbił się o ścianę, spłonął, zdjął kask i wyłączył odtwarzacz DVD.

Rzeczywistość która wbija w fotel, znajdzie  wielu amatorów

Rzeczywistość która wbija w fotel, znajdzie wielu amatorów

O tym, że nowe milenium będzie erą informacji, wiadomo już od kilku lat. Komputery o coraz większej pojemności, sieci informatyczne, łączące ludzi na wszystkich kontynentach, dostęp do wiedzy niedostępnej dotąd dla zwykłych śmiertelników powodują jednak, że informacja zapisana tylko w postaci słów, liter i nieruchomych obrazów stopniowo traci na znaczeniu i atrakcyjności. We wszystkich niemal dziedzinach życia - np. medycynie, handlu, architekturze, turystyce - rosną potrzeby coraz lepszej i dokładniejszej wizualizacji przedmiotów, miejsc, budynków i sytuacji. Wiarygodna symulacja otaczającej nas rzeczywistości z jednej strony ułatwia pracę projektantom, z drugiej zaś tworzy wyjątkowe możliwości zabawy i rozrywki. Co z tym wszystkim ma wspólnego DVD? Cóż, wirtualny świat trzeba przecież gdzieś zapisać.

Odkrycie stulecia

DVD i wirtualna rzeczywistość należą do wynalazków, których rozrywkowe możliwości zostały poprzedzone zastosowaniem w laboratoriach naukowych. Jednym z pierwszych ośrodków, w których płyta DVD została wykorzystana jako nośnik rejestracji wirtualnego świata, jest uniwersytet w Cincinnati, w którym zespół pod kierownictwem profesora Benjamina Brittona stworzył i umieścił na DVD-ROM-ie interaktywny model Księżyca, dając jednocześnie naukowcom i zwykłym odbiorcom możliwość wirtualnego spacerowania po jego powierzchni. W wersji dostępnej dla każdego pod adresem www.moon.uc.edu, księżycowy spacer uzupełniony jest dodatkowo zarejestrowanym podkładem muzycznym na smyczki i perkusję, tworzącym atmosferę niemal jak z Odysei kosmicznej: 2001 Stanleya Kubricka. Płyty DVD są również coraz częściej wykorzystywane np. w biurach projektowych, gdyż umożliwiają umieszczenie na pojemnym nośniku komputerowych modeli domów, osiedli, a nawet całych miast. Komputerowa wizualizacja coraz lepiej i dokładniej symuluje rzeczywistość, a w połączeniu z płynną animacją pozwala na interaktywną podróż po światach zapisanych na płycie DVD.

Nowa perspektywa

Zastosowanie DVD i wirtualnej rzeczywistości w nauce i biznesie już wkrótce może objąć również rozrywkę, filmy i koncerty. Pierwszym zwiastunem nowych możliwości, oprócz kilku płyt w standardzie IMAX 3D, jest technologia FirstPerson zaprezentowana w maju na targach E3 w Los Angeles przez firmę Enroute. Podstawową innowacją jest opcja "umieszczenia" widza w centrum oglądanych wydarzeń, z możliwością obrotu pola widzenia w każdym momencie o 360 stopni oraz pełną kontrolą kąta obserwacji - użytkownik może używając pilota patrzeć w górę, w dół, w lewo, w prawo oraz przybliżać i oddalać obraz. Technologia, wykorzystywana do tej pory tylko w Internecie, najczęściej do wizualizacji krajobrazów, teraz może znaleźć zastosowanie w filmach i koncertach na płytach DVD, oferując obraz o wysokiej płynności (30 klatek na sekundę) i zadowalającej rozdzielczości. Pierwszym dyskiem DVD z wykorzystaniem technologii FirstPerson będzie koncert Britney Spears - płyta już wkrótce trafi do sprzedaży.


Zobacz również