Krajobraz po fuzji

Połączenie Time Warner i AOL doprowadzi do tego, iż miliony użytkowników Internetu będą miały dostęp do ogromnej ilości usług multimedialnych.

Oświadczenie o połączeniu się Time Warner i America Online zdołało już uzyskać miano historycznego wydarzenia. Fuzja obu gigantów stworzy największe na świecie przedsiębiorstwo działające na rynku medialnym. Łączna wartość nowo powstałej firmy szacowana jest na 350 mld USD. Time Warner wydaje popularne magazyny Time, Sports Illustrated, People, jest właścicielem chyba najbardziej znanego na świecie telewizyjnego kanału informacyjnego CNN, telewizji HBO oraz wytwórni płytowej i filmowej. Roczny obrót firmy przekracza 12 mld USD. AOL to z kolei potentat na rynku dostępu do usług internetowych. Nowo powstałe przedsiębiorstwo będzie mieć ponad 100 mln klientów, włączając w to abonentów telewizji kablowych Warnera i subskrybentów usług sieciowych AOL.

"Przyspieszymy budowę szerokopasmowych sieci kablowych, nad którymi pracuje Time Warner. Spodziewamy się, iż dodatkowe usługi internetowe przyczynią się do znacznego wzrostu popytu na nie. Będziemy używać tego kanału do promocji obu marek wchodzących w skład koncernu AOL Time Warner" - stwierdził Bob Pittman, prezes AOL.

Do niedawna zwykło się sądzić, iż to właśnie koncerny medialne będą "wchłaniać" dostawców Internetu. Przypadek ten pokazuje, że w przyszłości możemy być świadkami dokładnie odwrotnych praktyk. AOL, którego wartość akcji w ciągu ostatnich lat wzrosła o ponad 1300 %, stał się wielką potęgą. Zdobyte fundusze umożliwiły tej firmie nabycie nie tylko Time Warner, ale także innych rynkowych potentatów - Netscape i Compuserv. Zaostrzy się zapewne konkurencja między samymi usługodawcami internetowymi. Microsoft, jeden z pionierów na tym rynku, od dawna inwestuje już w sieci kablowe i telewizje. Obecnie firma ta będzie musiała zintensyfikować działania mające na celu znalezienie partnerów dla swojej sieci MSN. AOL wydaje się stać na lepszej pozycji, gdyż teraz ma nie tylko bardzo rozbudowany kanał dystrybucji, ale może również korzystać z nieograniczonych wprost zasobów Time Warner.

Analitycy rynkowi przewidują, iż w najbliższym czasie będziemy świadkami kolejnych przejęć czy fuzji firm działających na rynku medialnym. Internet został dostrzeżony przez owe koncerny jako znakomity kanał dystrybuowania swojej oferty programowej. Wydaje się, iż fuzja AOL i Time Warner przyczyni się do tego, iż internetowa "rewolucja" nabierze większego tempa. Wielkie firmy zapewne będą chciały szerzej zaznaczyć swoją obecność w sieci.

Więcej informacji: www.news.com


Zobacz również