Kreatory serwisów społecznościowych

Dzięki kreatorom serwisów społecznościowych możesz dosłownie w ciągu kilku minut stworzyć własny portal typu nasza-klasa.pl czy MySpace.com.

Dzięki nim, bez względu na to czy znasz się na stronie technicznej takich przedsięwzięć czy nie, błyskawicznie stworzysz swoją wymarzoną społeczność internetową. W tym artykule przyjrzymy się bliżej takim kreatorom.

Socjum

Socjum to najlepszy i najpopularniejszy w Polsce kreator serwisów społecznościowych.

Socjum to najlepszy i najpopularniejszy w Polsce kreator serwisów społecznościowych.

Jest to największa witryna z tego gatunku. Założono w niej już grubo ponad 6 tys. serwisów społecznościowych.

Aby cokolwiek tutaj zdziałać, musisz się zarejestrować. Tym bardziej, że dane rejestracyjne służą nie tylko do tworzenia własnych społeczności, ale także do zapisywania się do społeczności innych użytkowników. Następnie wybierasz nazwę dla swojej społeczności oraz adres w domenie socjum.pl (według schematu: www.twoja_nazwa.socjum.pl).

Kolejnym krokiem jest wybór jednego z 72 dostępnych szablonów. Zapewne uznasz, że to o wiele za mało, aby każdemu istniejącemu w ramach Socjum serwisowi zapewnić niepowtarzalny wygląd. To prawda, ale jeśli twoja społeczność będzie się dobrze rozwijać, administratorzy Socjum zaproponują ci bezpłatne przygotowanie indywidualnego szablonu, specjalnie dopasowanego do twoich oczekiwań.

Jeśli i to cię nie zadowala, możesz samodzielnie zmodyfikować wybrany szablon i dostosować go do charakteru swojej społeczności. Do dyspozycji są opcje, które pozwalają m.in. zmienić logo (główny obrazek) szablonu, jego tło, kolorystykę oraz tzw. favikonkę (to ta mała ikona, która pojawia się przed adresem strony WWW w polu adresu przeglądarki internetowej).

Ponadto możesz w łatwy sposób zmienić rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie głównej swojego serwisu. Służy do tego okno zawierające miniaturki poszczególnych elementów. Wystarczy naprowadzić wskaźnik myszy na miniaturkę, przytrzymać ją lewym przyciskiem, a następnie przesunąć w dowolne miejsce. Jeśli chcesz, żeby dany element w ogóle nie pojawiał się na stronie głównej, przesuń go poza obszar roboczy.

W Socjum masz do wyboru następujące elementy, które możesz umieścić na stronie głównej: użytkownicy, kategorie (tagi), ankieta, linki, informacje o społeczności, pliki, zdjęcia, shoutbox (czat), forum, ostatnie aktywności, ogłoszenia, mp3 player, filmy, blog oraz 5 elementów typu textbox, w których możesz umieścić dowolny tekst.

Wygląd poszczególnych elementów nie jest ustalony raz na zawsze. W zależności od konkretnego elementu masz do dyspozycji różne opcje edycyjne umożliwiające doprowadzenie jego wyglądu do stanu, który będzie ci najbardziej odpowiadać. Przykładowo, element wyświetlający zdjęcia użytkowników na stronie głównej można skonfigurować według liczby wyświetlanych obrazków (od 10 do 72) oraz ich wielkości (mini, średni, duży).

Skoro utworzyłeś serwis społecznościowy, to siłą rzeczy stajesz się jego administratorem. Wiąże się z tym szereg uprawnień. Przede wszystkim masz możliwość ustalenia zasad przyjmowania członków do społeczności: czy ma to być społeczność otwarta czy zamknięta, czy w celu przystąpienia do niej wymagane jest skorzystanie z zaproszenia innej osoby czy nie. Jeśli serwis zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych, powinieneś (a nawet musisz, jeśli nie chcesz mieć kłopotów z policją) włączyć opcję wyświetlania stosownego komunikatu ostrzegawczego.

Dla nowych użytkowników, którzy będą chcieli się zarejestrować w twoim serwisie możesz przygotować różne pytania. Jest to bardzo dobry pomysł, gdyż niejako wymusza on na rejestrujących się osobach napisanie czegoś o sobie. Dzięki temu, jeśli później nie będzie im się chciało uzupełnić swojego profilu (a tak zwykle bywa), to i tak będziesz już coś o nich wiedział. Oczywiście treść pytań ustalasz dowolnie. Sam też decydujesz, w jaki sposób trzeba będzie na nie odpowiadać: czy wpisując tekst, czy zaznaczając (kliknięciem) jedną z kilku wcześniej zdefiniowanych odpowiedzi, tak jak to jest praktykowane w różnych ankietach.

Administrator może według własnego uznania zmieniać uprawnienia użytkowników swojego serwisu. Do wyboru ma 7 opcji: Usuń członka ze społeczności, Całkowita blokada logowania, Zablokowana możliwość dodawania jakichkolwiek treści, Zwykły użytkownik, Moderator bloga, Moderator forum i bloga, Administrator społeczności.

W gestii administratora leży także ustalanie rang użytkowników i zarządzanie nimi. Tworzysz rangi, nadajesz im dowolne nazwy - np. "senior", "zielony", "ekspert" itd., a na koniec przypisujesz kolory.

Jeden z ponad 6 tys. serwisów społecznościowych utworzonych w Socjum.

Jeden z ponad 6 tys. serwisów społecznościowych utworzonych w Socjum.

Administrator może się kontaktować z użytkownikami swojego serwisu, wysyłając do nich zbiorowe wiadomości. Do wyboru są dwie metody. Pierwsza polega na rozesłaniu wiadomości w ramach wewnętrznego systemu przepływu informacji. Aby przeczytać przysłaną w ten sposób wiadomość, użytkownik musi się zalogować i wejść do swojej skrzynki informacyjnej. Zaoszczędzisz mu tej czynności, jeśli wybierzesz drugą metodę, która polega na rozesłaniu newslettera na adresy e-mailowe podane przez użytkowników w czasie rejestracji.

Każdy dobry administrator powinien wiedzieć co się dzieje w jego serwisie. Podstawowym narzędziem, które daje mniej lub bardziej pełny obraz sytuacji są statystyki. Socjum udostępnia uproszczone statystyki, zawierające takie informacje jak: ilość użytkowników, częstość logowania, liczba dodanych treści itp. Jeśli chcesz uzyskać dokładniejsze statystyki, masz możliwość zintegrowania ze swoim serwisem usługi Google Analytics.

Socjum pozwala też na podpinanie do serwisów własnych domen. Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, zwłaszcza posiadając jakąś ciekawą domenę, to być może poprawisz wizerunek swojego serwisu w Sieci. Dostępny pod oryginalnym adresem zamiast sztampowym, bazującym na schemacie przyjętym w Socjum, będzie miał większe szanse na wybicie się z tłumu. Aby podpiąć swoją domenę do serwisu, wypełnij w panelu administracyjnym przeznaczony do tego formularz, a następnie dokonaj odpowiedniego przekierowania domeny na adres IP serwera Socjum.

Godna uwagi jest możliwość umieszczania w serwisach plików wideo. Możesz je pobierać bezpośrednio z własnego komputera lub z serwisu YouTube bądź jego odpowiedników.

Jak wygląda korzystanie z Socjum i istniejących w nim serwisów z punktu widzenia zwykłego użytkownika? Tak jak w wypadku innych tego typu serwisów, musi się on najpierw zarejestrować, wybierając login i hasło. Potem może się zapisać do każdej otwartej społeczności. Co ważne, do wszystkich społeczności loguje się przy użyciu tej samego loginu i hasła.

Po zarejestrowaniu się każdy użytkownik może uzupełnić swój profil. W tym celu ustawia zdjęcie główne, ładuje zdjęcia do swojej galerii, dodaje własne pliki MP3 (maksymalnie 5), podaje dodatkowe informacje o sobie. Może również zarządzać swoimi znajomymi, wysyłać zaproszenia innym użytkownikom serwisu itd.

Do przeglądania profili członków danej społeczności służy zakładka Użytkownicy. Pozwala ona wyświetlić listę użytkowników według różnych kryteriów: losowo, którzy są aktualnie online, najnowsi, alfabetycznie, według wieku, kobiety, mężczyźni, najaktywniejsi.

Użytkownicy mogą się ze sobą porozumiewać poprzez wspomnianą już wewnętrzną pocztę Socjum. Gdy wiadomość dociera na konto danego użytkownika, otrzymuje on stosowny komunikat, o ile oczywiście uprzednio włączył opcję powiadamiania o nowych e-mailach.

Dominik Szarek, Community Manager, Opcom; redaktor Interaktywnie.com; autor bloga Webowy.pl
Dominik Szarek

Dominik Szarek

Kreatory serwisów społecznościowych, z uwagi na łatwość tworzenia i obsługi, są rozwiązaniem bardzo dobrym dla osób, które chcą stworzyć miejsce do dyskusji na konkretne tematy, a nie posiadają wiedzy programistycznej. Swego czasu, w okresie największej fascynacji, serwisy społecznościowe wyrastały dosłownie jak grzyby po deszczu. Jednak ich coraz większe rozdrobnienie, a tym samym zawężanie grupy docelowej, okazało się zabójcze. Tak naprawdę, idea serwisów społecznościowych w pierwotnej wersji zakładała oddanie w ręce użytkownika możliwości wymieniania poglądów na rozmaite tematy z wieloma osobami (służą temu konkretne grupy zainteresowań na Facebooku, MySpace itp.), a nie tworzenie wielu miejsc do dyskusji na jeden temat. W pewnym uproszczeniu możemy powiedzieć, że to np. Socjum jest serwisem społecznościowym, a wygenerowane w nim portale stanowią jedynie grupy tematyczne. Wszelkie badania i obserwacje rynku pokazują, że okres zwiększonego zainteresowania społecznościami skończył się, a przeciętny internauta ostatecznie korzysta z maksymalnie 2-3 serwisów typu Facebook.


Zobacz również