"Kreatywność nie jest już tak ważna, jak kiedyś"

Gry tego hiszpańskiego fana militariów należą do najtrudniejszych w świecie gier czasu rzeczywistego. Jego najnowszy projekt - Commandos 3 - nie jest wyjątkiem od tej reguły. Ignacio Pérez o podstępnych i złowrogich wydawcach gier komputerowych, pontonie w plecaku i oczywiście o GTA 3.

Gry tego hiszpańskiego fana militariów należą do najtrudniejszych w świecie gier czasu rzeczywistego. Jego najnowszy projekt - Commandos 3 - nie jest wyjątkiem od tej reguły. Ignacio Pérez o podstępnych i złowrogich wydawcach gier komputerowych, pontonie w plecaku i oczywiście o GTA 3.

GameStar: Jak się znalazłeś w branży gier komputerowych?

Ignacio Pérez: W dość nudny sposób: w 1992 założyłem firmę wydawniczą, aby w Hiszpanii sprzedawać oprogramowanie.

GameStar: Twoje najgorsze z dotychczasowych przeżyć w branży gier?

Ignacio Pérez

Ignacio Pérez

Ignacio Pérez: Przed laty zaprezentowałem pomysł na grę pewnemu wydawcy, który później ją przygotował, ale niestety z innym developerem. To rzeczywiście dość smutna historia.

GameStar: Co zmieniłbyś w branży gier, gdybyś mógł?

Ignacio Pérez: Kreatywność nie jest już tak ważnajak kiedyś i wciąż traci na znaczeniu. To źle. Licencje i duże budżety marketingowe są dobrą rzeczą, ale nie powinny negatywnie wpływać na kreatywność twórców gier.

GameStar: Co przyniesie przyszłość dla Pyro i ciebie? Czy kolejne tytuły będą miały również wojenne scenariusze?

Ignacio Pérez: Kilka z nich na pewno, ale naturalnie powstaną też nowe światy. Ogólnie dążę do lepszych, większych i pełnych innowacji gier. Po prostu chcę coraz więcej nowości.

GameStar: Jaką grę chciałbyś przygotować, dysponując nieograniczonymi środkami finansowymi i technicznymi?

Commandos: Sześciu żołnierzy walczy podczas drugiej wojny światowej na tyłach wrogach. Ten tytuł sprawił, że Pyro zaczęto traktować jak kultowe studio tworzące gry komputerowe.

Commandos: Sześciu żołnierzy walczy podczas drugiej wojny światowej na tyłach wrogach. Ten tytuł sprawił, że Pyro zaczęto traktować jak kultowe studio tworzące gry komputerowe.

Ignacio Pérez: Jakąś odmianę Cywilizacji, ale w czasie rzeczywistym i z ogromnymi bitwami. To by mnie kręciło.

GameStar: Jak pracowałoby ci się nad grą fabularną lub shooterem?

Ignacio Pérez: To kuszący pomysł, przełamywać ustalone granice gatunku, aby stworzyć coś całkiem nowego. Uważam, że udało się to wyśmienicie zrealizować w Grand Theft Auto 3.

GameStar: Jaki był największy błąd, który do tej pory przeoczyłeś?

Ignacio Pérez: W pierwszej części Commandosa kierowca mógł schować do plecaka ponton wraz z pasażerami i w ten sposób przeprowadzić swoich kolegów przez całą misję.

Praetorians: Podczas 24 misji zdobywasz Rzym i sporą część Europy. Dzięki typowemu dla Pyro wysokiemu stopniowi trudności jest to gra tylko dla wytrawnych taktyków.

Praetorians: Podczas 24 misji zdobywasz Rzym i sporą część Europy. Dzięki typowemu dla Pyro wysokiemu stopniowi trudności jest to gra tylko dla wytrawnych taktyków.

GameStar: Co sądzisz jako użytkownik komputerów PC o obecnych konsolach, takich jak Xbox, PlayStation 2 czy Game Cube?

Ignacio Pérez: Rynek konsolowy szybko się rozwija. Ludzie chcą grać bez problemów ze sprzętem, chcą uniknąć kłopotów podczas instalacji. Gry konsolowe są łatwe do opanowania. Dlatego uważam, że strategie i inne typowe dla PC gatunki mają przed sobą trudną przyszłość.

GameStar: Jak twoim zdaniem będzie wyglądać rynek za pięć lat?

Commandos 3: Już zimą 2003 roku szóstka bohaterskich komandosów wyruszy na Berlin. Pokażą się również w Stalingradzie i Normandii. Kolejna odsłona Commandosa będzie jednak łatwiejsza niż poprzednie.

Commandos 3: Już zimą 2003 roku szóstka bohaterskich komandosów wyruszy na Berlin. Pokażą się również w Stalingradzie i Normandii. Kolejna odsłona Commandosa będzie jednak łatwiejsza niż poprzednie.

Ignacio Pérez: Obawiam się, że gry stracą na złożoności. To tak jak z filmami z Hollywood: zrób to płytko, a dotrzesz do milionów. Wielu wydawców podąża tym tropem, dostarczając tylko lekkiej rozrywki. Już teraz widać tego objawy. Mam tu na myśli takie pozycje, jak Deer Hunter czy Moorhuhn, którą są coraz popularniejsze wśród graczy. Im więcej ludzie będzie grać, tym będzie gorzej. Właśnie konsole bardzo się do tego przyczyniają, ponieważ dla nich dostępne są głównie proste, łatwe do opanowania tytuły. Tymczasem to właśnie klienci, powinni poprzez swoje decyzje podczas zakupów skłonić producentów do tworzenia bardziej wymagających tytułów.

GameStar: Co chciałbyś powiedzieć graczom?

Ignacio Pérez: Gry nie są jedynie rozrywką dla dzieciaków, ale sztuką. Nigdzie w kulturze ani w rozrywce nie pracują bardziej utalentowani i kreatywni ludzie niż w naszej branży. Jest kwestią czasu, kiedy to stanie się powszechnie znanym faktem. Twórcy gier powinni stać na równym poziomie z twórcami filmu i literatury.

GameStar: Jakie ważne pytanie chcesz postawić samemu sobie?

Ignacio Pérez: Tworzenie gier jest ciężką pracą: napięte terminy, stres, bezsenne noce i wiele rozczarowań. Dlaczego więc robię tylko gry?

Historia - Co zrobił?

1975 - Otrzymał pierwszego, zabawkowego żołnierzyka

1979 - Zagrał w pierwszą grę komputerową - Ponga

1998 - Commandos

1999 - Commandos II: Behind Enemy Lines

2003 - Praetorians

2003 - Commandos 3

Od u-bootów do cynowych żołnierzyków

  • Twoja pierwsza gra komputerowa? Silent Service.

  • Jakie gry zabrałbyś na bezludną wyspę? Cywilizacja, GTA 3 i naturalnie Warhammer Dark Omen.

  • Ulubiona gra sieciowa? Monopoly i Risiko jako gry planszowe.

  • Na jaką grę najbardziej czekasz? Rise of Nations.

  • Twoja ulubiona witryna internetowa? Żadna, niewiele surfuje po Internecie.

  • Twój ukochany film? Lawrence z Arabii.

  • Ulubiony serial? Hill Street Blues.

  • Najlepszy dzień w twoim życiu? Może już jutro.

  • Ulubiona muzyka? Pink Floyd.

  • Ulubiona książka? Zbyt wiele, czytam naprawdę dużo książek.

  • Najlepsza decyzja w życiu? Opuszczenie nudnego uniwersytetu dla pracy przy grach.

  • Hobby niezwiązane z komputerami? Miniaturowe żołnierzyki.

  • Wymarzona praca niezwiązana z komputerami? Coś z pobliżu kina i literatury.

  • Co masz w lodówce? Mięso, ryby, ciasto itd.


Zobacz również