LCD kontra DLP

Coraz więcej osób chce mieć w domu salę kinową z prawdziwego zdarzenia z ekranem, którego przekątna jest liczona w metrach, a nie calach, a to wymaga kupna projektora. Podstawowe pytanie, jakie trzeba zadać wybierając projektor, dotyczy technologii, jaką wykorzystuje - LCD czy DLP. Co wybrać?

Coraz więcej osób chce mieć w domu salę kinową z prawdziwego zdarzenia z ekranem, którego przekątna jest liczona w metrach, a nie calach, a to wymaga kupna projektora. Podstawowe pytanie, jakie trzeba zadać wybierając projektor, dotyczy technologii, jaką wykorzystuje - LCD czy DLP. Co wybrać?

Projektory do kina domowego systematycznie tanieją. Dobre urządzenie można już kupić za ok. 6000 zł lub jeszcze taniej, jeśli wybierzemy się na zakupy np. do Internetu lub za granicę. Jednak zanim kupimy projektor, musimy sprawdzić, czy technologia, w jakiej został wykonany, nam odpowiada.

Krystaliczne LCD

Najpopularniejsze do niedawna projektory LCD tworzone są najczęściej na podstawie trzech ciekłokrystalicznych matryc, które są oświetlane przez lampę o dużej mocy. Następnie serie wielobarwnych odbić świetlnych zostają przepuszczone przez filtry, a wytwarzany przez lampę oświetlający biały promień świetlny zamienia wielobarwne odbicia na strumienie świetlne odwzorowujące trzy podstawowe barwy - czerwoną, zieloną oraz niebieską. Każdy z tych strumieni jest nakierowany na jeden z paneli ciekłokrystalicznych. Obrazy z poszczególnych paneli są następnie nakładane na siebie i przepuszczane przez obiektyw. W taki sposób źródłowy sygnał wizyjny (z komputera czy z DVD) poddany odpowiedniej obróbce zostaje wyświetlony na ekranie ustawionym przed projektorem.

Kinowe modele projektorów, nawet z niższych przedziałów cenowych, coraz częściej są wyposażone w panoramiczne matryce o dużych rozdzielczościach przystosowanych do pracy z sygnałem HDTV. Dzięki zwiększeniu rozdzielczości obrazu nie widać pikseli, z których jest tworzony. Pojawiły się także projektory LCD o bardzo wysokim kontraście. Niemniej ciągłą bolączką rozwiązań opartych na technologii LCD jest niewystarczająca głębia czerni. Firmy stosują różne sztuczki, takie jak np. dodawanie specjalnych filtrów kinowych nakładanych na obiektyw projektora. Po pierwsze, zwiększają one głębię obrazu generowanego przez panele LCD, po drugie, sprawiają, że uzyskane na ekranie barwy są naturalne, a czerń staje się głęboka i zróżnicowana.

Wady: możliwość wystąpienia "martwych pikseli", w tańszych modelach słaby kontrast, przeciętna głębia i zróżnicowanie czerni, wypalanie paneli w czasie eksploatacji, przy niższych rozdzielczościach widoczne przerwy pomiędzy pikselami

Zalety: brak efektu tęczy, żywe barwy, bardzo wysoka rozdzielczość najlepszych paneli LCD

DLP - Lusterka i łezki

Technologia DLP szturmem opanowuje projektory do kina domowego. Tymczasem nie jest wcale pewne, czy powinniśmy się spieszyć i bezkrytycznie wprowadzać tę technologię do domu. Urządzenia DLP bazują na układach produkowanych przez amerykańską firmę Texas Instruments, która posiada patent i wyłączność na jej produkcję.

W technologii DLP do obróbki cyfrowej światła wykorzystywany jest specjalny mikroprocesor. Układ DLP składa się z milionów mikroskopijnych luster (jedno na każdy piksel), które, kierując promień światła przechodzący następnie przez wirujący, kolorowy filtr optyczny w kształcie koła, tworzą właściwy obraz. Zwierciadła są kwadratami o boku 16 mikronów, a przerwy między nimi nie mogą wynosić więcej niż 1 mikron. Największą zaletą zastosowania technologii DLP jest możliwość uzyskania obrazu, który wydaje się pozbawiony jakichkolwiek łączeń. Za uzyskanie takiego efektu odpowiada niesamowita bliskość każdego z aluminiowych mikroluster, których 90% powierzchni własnej skutecznie odbija światło w celu wytworzenia obrazu. Projektory DLP wyróżniają się kontrastem o współczynniku 2000:1 i większym. Oprócz wspomnianych wyżej zalet można pochwalić je także za naturalne odwzorowanie barw i dobrą głębię czerni. Zaletą DLP jest także możliwość stosowania słabszych lamp projekcyjnych niż w produktach LCD, co ma przełożenie na cichszą pracę układów chłodzących optykę projektora. Do tego najnowsze układy DLP pozwalają na tworzenie projektorów mniejszych gabarytowo, lżejszych i tańszych. Czyżby więc była to technologia idealna? Niestety, minusem projektorów DLP zbudowanych na podstawie jednego (najczęściej spotykana konfiguracja) mikroprocesora DMD (cyfrowy sterownik mikroluster) jest występowanie tzw. efektu tęczy, wynikającego z chwilowego braku zbieżności barw. Co ciekawe, nie wszystkim widzom to przeszkadza, jednak jeśli już zauważymy to zjawisko, zepsuje nam to skutecznie przyjemność z oglądania filmu. W najprostszych konstrukcjach filtr składa się z trzech elementów, lecz coraz częściej nawet tanie projektory DLP posiadają już filtr 4-segmentowy, co zdecydowanie ogranicza wspomniany efekt.


Zobacz również