Malować każdy może

Programy graficzne produkowane przez Microsoft zmierzają w kierunku prostych aplikacji z zaawansowanymi narzędziami. Przykładem może być PhotoDraw 2000.

Programy graficzne produkowane przez Microsoft zmierzają w kierunku prostych aplikacji z zaawansowanymi narzędziami. Przykładem może być PhotoDraw 2000.

Za pomocą szablonów możemy szybko przygotować różne rodzaje grafik: elementy stron WWW (przyciski, bannery), ulotki, broszury, dyplomy, karty okolicznościowe i wiele innych. Praca z szablonami jest prosta, wystarczy wybrać odpowiedni wzór i wstawić własne napisy, ewentualnie zamienić fotografie. Dla tych, którzy sami chcieliby coś zaprojektować, PhotoDraw 2000 oferuje spory zestaw narzędzi malarskich. Bogaty jest zwłaszcza zbiór pędzli: możemy imitować efekty osiągane przy użyciu m. in. farb olejnych, akwarel, kredek, węgla – łącznie ponad 60 typów. Ciekawym narzędziem są pędzle "fotograficzne", które pozwalają malować gotowymi wzorami, jednym pociągnięciem pędzla, to znaczy myszki, możemy namalować np. poplątany przewód z wtyczkami na końcach albo zachód słońca nad morzem.

Jak przystało na program z członem "photo" w nazwie, PhotoDraw 2000 umożliwia fotoretusz zdjęć. Znajdziemy w nim znane z innych aplikacji opcje, zarówno te proste, jak zmiana jasności, kontrastu, czy nasycenia kolorów, jak i bardziej zaawansowane, np. usuwanie efektu czerwonych oczu, usuwanie zakłóceń obrazu itd. Możemy poddać rysunek (zdjęcie) bardziej wyszukanym przekształceniom. Do dyspozycji mamy bardzo wiele filtrów, z których wymienić należy chociażby "malarskie", zamieniające zdjęcie w obraz wykonany daną techniką (farby olejne, akwarele, szkic, mo-zaika. ..), a filtrów typu "węgiel drzewny" jest ponad 10.

PhotoDraw 2000 spośród innych programów graficznych wyróżnia się dbałością o wygodę użytkownika, który jest prowadzony za rękę przez cały czas pracy z aplikacją, np. każde polecenie uruchamiane jest wraz z krótką podpowiedzią. Korzystanie z programu jest dosyć łatwe – pomimo ogromu dostępnych opcji użytkownik nie jest przytłoczony nawałem okien, menu i pasków narzędzi. Interfejs użytkownika nie odbiega znacząco od wyglądu pakietu Office (podobny układ menu, podobne przyciski) .

Program oferuje wygodny sposób zapisywania grafiki na stronach WWW, prezentacji itp. Możemy wybrać opcję "Save As" i rodzaj pliku, ale lepiej skorzystać z polecenia "Save for Use In", które krok po kroku poprowadzi do formatu GIF, TIFF, PNG lub JPG (z możliwością wyboru jednego z kilku stopni kompresji) . Oczywiście to co dla jednych będzie ułatwieniem, może przeszkadzać innym – w programie brak np. możliwości bezpośredniego, szybkiego zapisania pliku w dobrej jakości JPG.

Pewne zastrzeżenia można mieć co do funkcji "Undo" – otóż nie wszystkie operacje można cofać i przywracać. Ma to miejsce np. w przypadku korzystania z szablonu tworzącego ozdobne obramowania zdjęć. Niektóre szczegółowe rozwiązania również budzą wątpliwości, np. brak interaktywności przy korzystaniu z "artystycznych" pędzli – rysujemy na ekranie linię, która dopiero później zamieniana jest na konkretny efekt, np. ślad kredki. Podczas korzystania z programu należy też pamiętać, że wymaga on sporo wolnego miejsca na dysku co najmniej 30 MB, w przeciwnym przypadku kończy pracę.

PhotoDraw 2000 zawiera wystarczającą liczbę narzędzi do obróbki i przygotowania grafiki na stronę WWW, prezentacji PowerPoint'a opracowywania małych publikacji (np. ulotek) . Trzeba jednak przyznać, że program może wydawać się niektórym nadmiernie „przyjacielski” – do wybranych opcji mamy dostęp jedynie, wtedy gdy będziemy cierpliwi i przebrniemy przez kolejne okna, zapewniając program co krok, że wiemy co robimy. PhotoDraw 2000 wymaga komputera klasy Pentium 166 MHz z 32 BM RAM. Aplikację można uruchomić na słabszym pececie (testowaliśmy na Pentium 133 MHz), ale wtedy program działa zdecydowanie zbyt wolno.


Zobacz również