Matrox Parhelia-512 do kupienia

Matrox przedstawił szczegółowe informacje na temat komercyjnych wersji kart graficznych opartych na najnowszym, firmowym procesorze Parhelia-512. Znamy już wszystkie szczegóły z cenami włącznie.

Matrox przedstawił szczegółowe informacje na temat komercyjnych wersji kart graficznych opartych na najnowszym, firmowym procesorze Parhelia-512. Znamy już wszystkie szczegóły z cenami włącznie.

Złącza w pełnej opcji

Wszystkie karty będą miały podwójne złącza DVI-I, pozwalające na niezależną pracę z trzema monitorami jednocześnie. Rozdzielczość każdego z nich można ustawić na 1600 x 1200 pikseli (przy korzystaniu z paneli LCD).

Z kolei przy pracy z urządzeniami analogowymi, każdy z dwóch 400 MHz RAMDAC-ów może wyświetlać obraz w rozdzielczości 2048 x 1536 pikseli przy odświeżaniu na poziomie 85 Hz.

Co ciekawe możliwa będzie również praca z trzema monitorami jednocześnie i to w rozszerzonym trybie prezentacji pulpitu – w rozdzielczości 3840 x 1024 pikseli z 32-bitowym kolorem.

Do zestawów dołączany będzie zestaw 3 kabli/adapterów: pierwszy to rozgałęziacz DVI-I na dwa analogowe złącza D-Sub 15-pin. Kolejna przetyczka to zwykły konwerter DVI-I na D-Sub. Ostatni przewód to przetyczka D-Sub na S-Video i kompozyt.

Na razie karty będą pracowały z interfejsem AGP 4x. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie aby w miarę wprowadzania na rynek płyt głównych z AGP 8x wyposażyć je w kolejną wersję interfejsu. Z nowości na uwagę zasługuje technologia 10-bit GigaColor, 16-krotny FAA antyaliasing (wygładzanie krawędzi, nie pełnoekranowe tylko działające tam gdzie akurat jest to niezbędne)

Pozostałe cechy karty opisywaliśmy już nie raz, tak więc odsyłam do materiału na ten temat, który znajdziecie pod adresami: http://www.pcworld.pl/news/news.asp?id=6939 oraz http://www.pcworld.pl/news/news.asp?id=6901 .

Warto wspomnieć, że karty oferują możliwość, jak to nazwano, grania w trybie Surround Gaming. Oznacza to ni mniej ni więcej, tylko granie przy użyciu 3 ekranów jednocześnie. Jako przykłady gier idealnie wykorzystujących ten tryb Matrox podaje następujące tytuły: Flight Simulator 2002, Quake III Arena, Return to Castle Wolfenstein, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, Unreal Tournament 2003 oraz Imperium Galactica 3: Genesis.

Oprogramowanie w standardzie

Wszystkie karty będą dostarczane z następującym pakietem oprogramowania: sterownikami dla systemów operacyjnych Windows XP i 2000 (obsługa DirectX 8.1 oraz OpenGL 1.2), oprogramowaniem PowerDesk-HF (program do zarządzania pracą wielomonitorową i konfiguracji pozostałych ustawień karty), aplikacją do kalibracji kolorów Waytech Coloreal (pozwala na pełne wykorzystanie 10-bitowego RAMDAC-a). Dodatkiem będzie wtyczka Matrox GigaColor przeznaczona do stosowania z programem Adobe Photoshop. Pozwala ona na pracę z plikami TIF i PNG, które będą wyświetlane w palecie składającej się z miliarda kolorów (10-bitów głębia na każdy kanał). Możliwości procesora można będzie docenić oglądając demo Reef pokazujące renderowane w czasie rzeczywistym sceny podwodne oraz kolejne demo pokazujące możliwości funkcji Displacement Mapping.

Kiedy i za ile

Początkowo dostępne będą dwie wersje karty - pudełkowa ze 128 MB pamięci wyceniana na ok 450 USD i wersja OEM, z taką samą ilością RAM. Niestety cena tańszej wersji nie została jeszcze ustalona. Karty będzie można nabyć od lipca br. Jeszcze tego lata Matrox udostępni wersje kart z 64 i 256 MB pamięci.


Zobacz również