Matrox Parhelia - karta graficzna

Sztandarowa karta Matroxa okazała się nie dość szybka, a przynajmniej nie tak, jak oczekiwano. Parhelia to konstrukcja ciekawa, ale w porównaniu z Geforce czy Radeonem nadal niedopracowana.

Sztandarowa karta Matroxa okazała się nie dość szybka, a przynajmniej nie tak, jak oczekiwano. Parhelia to konstrukcja ciekawa, ale w porównaniu z Geforce czy Radeonem nadal niedopracowana.

Po długim okresie stagnacji firma Matrox pokazała nowy układ Parhelia 512, stanowiący podstawę dla całej rodziny kart graficznych. Pierwsze karty, ze 128 MB RAM-u na pokładzie, ukazały się już w sierpniu 2002 roku. W tym artykule postaramy się opisać właściwości karty i porównać ją z konkurencją, tj. Geforce 4Ti i Radeon 8500.

Nowości w 3D

Najbardziej interesującą nowością jest mapowanie przemieszczeń (displacement mapping), funkcja całkowicie wspierana sprzętowo przez chipset. W stosowanej dotychczas metodzie (bump mapping) wypukłości powierzchni były pokazywane tylko przez zmianę koloru pikseli. Obecna metoda pokazuje wypukłości i wklęsłości na podstawie specjalnej tekstury (displacement map), a wbudowany moduł mapowania przemieszczeń Parhelii przelicza to sprzętowo. Czy to zadziała, będziemy widzieć w grach wykorzystujących DirectX9, a na razie prace nad DirectX nadal w Microsofcie trwają.

16-krotny antyaliasing w akcji.

16-krotny antyaliasing w akcji.

Mocca jest modułem używanym przez Cinema 4D do animacji figur. Stworzenie szkieletu podstawowego i praca nad ułożeniem kości jest teraz prostsza i łatwiejsza niż w poprzedniej wersji. Obszary oddziaływania kości można pomalować za pomocą Vertex Mapping, ulepszone narzędzie o nazwie Claude Bonet daje więcej luzu w dobieraniu kolorów. Mocca tworzy na życzenie kompletną hierarchię IK, która wymaga jedynie troszkę dopracowania. W połączeniu z Expresso daje to zupełnie nowe możliwości animacji mięśni.

Parhelia-512 udostępnia także nową metodę wygładzania krawędzi - Fragment Anti-Aliasing (FAA). Układ wyszukuje na wyrenderowanej scenie linii ukośne i wygładza tylko same linie, bez konieczności reskalowania obrazu, jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnych metod antyaliasingu (SuperSampling). W efekcie tego jakość wygładzania FAA jest porównywalna z antyaliasingiem 16x, a spadek wydajności po włączeniu antyaliasingu jest relatywnie mały. Niestety, Fragment Anti-Aliasing ma wadę - gubi się w grach, które wykorzystują bufor szablonowy (Stencil Buffer). A takich gier jest dość dużo, bowiem bufor szablonowy stosuje się na przykład do wycinania kokpitów w samolotach czy samochodach (1-bit Stencil Buffer) lub generowania cieni (8-bit Stencil Buffer).

Dołożono także wygładzanie sprzętowe czcionek ekranowych, co do tej pory realizował sam system Windows. Niestety, powodowało to spadek (nieznaczny) wydajności systemu. Obecnie zajmuje się tym sama karta.

Szybsza niż Geforce 4?

Karta po wyjęciu z pudełka.

Karta po wyjęciu z pudełka.

Parhelia ma poszerzoną magistralę pamięci ze 128 bitów do wartości dwukrotnie większej. W karcie upchano 80 milionów tranzystorów, o 17 milionów więcej niż np. w Geforce 4 Ti 4600. Pozwoliło to na dodanie czterech jednostek Vertex i Shader i jednej Pixel Shader. W GF4 są odpowiednio dwa Vertex Shader i tak samo jeden Pixel Shader.

Karta ma na pokładzie trzy przetworniki analogowo-cyfrowe RAMDAC, dzięki czemu można do niej podłączyć trzy monitory.

Daje to (dla posiadaczy tych trzech monitorów) niesamowite możliwości w grach, jak np. potrójny widok z kokpitu w MS Flight Simulator 2002.

Podsumowanie

Mapowanie przemieszczeń (displacement mapping).

Mapowanie przemieszczeń (displacement mapping).

Posiadając tak ciekawą architekturę oraz poszerzoną magistralę pamięci, Parheliam powinna zdystansować GF 4 Ti 4600. Ale, niestety, tak nie jest. Karta jest wolniejsza niż GF 4, a kosztuje więcej. W cenie ponad 500 euro można już znaleźć najnowszy produkt ATI - Radeona 9700. Także najnowsze produkty nVidii, Geforce FX będą tańsze.

Parhelia gwarantuje doskonałą jakość obrazu, lecz mniejszą wydajność w grach. Ogólnie rzecz biorąc to dobra karta, miejmy nadzieję, że uda się zrobić ją jeszcze lepszą.

Produkt: Matrox Parhelia

Producent: Matrox (http://www.matrox.com)

Cena: 2050 zł

Dystrybutor: Veracomp

Konkurenci: Geforce 4 Ti, Radeon 9500 i 9700

Kontakt: http://www.veracomp.pl/matrox

Za:

Duża ilość pamięci RAM, możliwość pracy z trzema monitorami naraz.

Przeciw:

Wolniejsza od konkurencji, bardzo droga.


Zobacz również