MediaChance DVD-lab Pro 1.0 - oprogramowanie do authoringu DVD

Stale zwiększająca się liczba zarówno nagrywarek, jak i stacjonarnych odtwarzaczy DVD w naturalny sposób sprzyja zainteresowaniu użytkowników authoringiem DVD. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że oprogramowanie do jego przeprowadzania jest jedną z dynamiczniej rozwijających się gałęzi tego rynku.

Stale zwiększająca się liczba zarówno nagrywarek, jak i stacjonarnych odtwarzaczy DVD w naturalny sposób sprzyja zainteresowaniu użytkowników authoringiem DVD. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że oprogramowanie do jego przeprowadzania jest jedną z dynamiczniej rozwijających się gałęzi tego rynku.

Blisko rok temu opisywaliśmy pierwszą wersję DVD-laba mało wówczas znanej kanadyjskiej firmy MediaChance. Mimo wielu zalet, dla niektórych użytkowników jednym z głównych ograniczeń opisywanej wersji była obsługa tylko jednej ścieżki audio oraz brak możliwości tworzenia napisów. Wspomnianych ograniczeń miała być pozbawiona zapowiadana już wtedy nowa wersja DVD-laba oznaczonego dopiskiem Pro, wprowadzająca szereg nowych unikatowych cech. Przez mniej więcej rok kierunek i aktualny stan prac nad wersją Pro można było stale śledzić, ponieważ firma MediaChance udostępniała na swojej stronie kolejne wersje beta, przeznaczone do testowania. Dzięki temu nie tylko było można już wcześniej zapoznać się z możliwościami nowego narzędzia, ale umożliwiło to firmie przede wszystkim usuwanie błędów oraz wprowadzanie szeregu istotnych poprawek zgłaszanych przez użytkowników.

DVD-lab Pro jest doskonałym przykładem, że do pracy z profesjonalnym oprogramowaniem wcale nie jest konieczne korzystanie z systemu Windows XP, jak u konkurencyjnego Adobe Encore DVD. Program może działać nawet z Windows 98, chociaż ze względu na częstą konieczność pracy z plikami o wielkości powyżej 4 GB jest zalecane używanie systemu plików NTFS, w które wyposażone są tylko Windows NT4.0/2000/XP. Co do pozostałych wymagań sprzętowych programu, to są one również bardzo niewielkie, przez co może być on używany nawet na komputerach o dość przeciętnych parametrach.

Interfejs użytkownika DVD-laba Pro nieznacznie różni się od wersji standardowej, wnosząc liczne nowe funkcje i narzędzia. Jak widać, firma konsekwentnie rozwija najlepsze sprawdzone rozwiązania stosowane w uznanych już programach do authoringu DVD, takich jak ReelDVD i Scenarist firmy Sonic Solutions czy też w niedostępnej już w sprzedaży rodzinie programów DVDMaestro, DVDPerformer, DVDVirtuoso firmy Spruce Technologies (przejętej kilka lat temu przez Apple'a).

Po dłuższej pracy z DVD-labem Pro trzeba przyznać, że interfejs użytkownika jest jego dużym atutem.

W porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami wiele funkcji i narzędzi jest łatwiej dostępnych i często również prostszych w obsłudze. Jak przystało na profesjonalny program, DVD-lab Pro oferuje możliwość pracy w systemach dwumonitorowych, podnoszących znacznie komfort pracy, szczególnie przy rozbudowanych i skomplikowanych projektach.

Praca w DVD-labie Pro odbywa się w specjalizowanych edytorach, znajdujących się w poszczególnych oknach. Przykładowo, w oknie Movie przeznaczonym dla poszczególnych tytułów (title), zawierającym oś czasu, umieszczamy ścieżkę wideo, kolejne ścieżki audio (max. 8) i napisy (max. 32). Definiujemy tu również znaczniki rozdziałów (chapters), które możemy dodawać ręcznie, automatycznie lub importować z pliku tekstowego. Tworzenie menu to kolejny mocny punkt programu. Pod względem łatwości oraz możliwości

jego tworzenia często przewyższa konkurencję i, co istotne, wszystko to udostępnia bez konieczności używania jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania, np. Photoshopa. Jest też możliwość tworzenia menu statycznego, w którym tłem jest grafika, lub też ruchomego menu (motion menu), zawierającego sekwencje wideo i dźwięk.

Jako tła (backgrounds) i przyciski (buttons) możemy importować zarówno pliki graficzne, jak i wybrane klatki z naszego materiału wideo. Do wprowadzania napisów oraz ramek służy szereg wbudowanych narzędzi.

Z programem otrzymujemy szereg predefiniowanych wzorów teł, ramek, przycisków, stylów itp. Rozmieszczanie elementów menu ułatwiają prowadnice i możliwość przyciągania do nich poszczególnych obiektów. Powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami menu mogą być definiowane ręcznie lub automatycznie poprzez opcję Auto-Route. Ponadto jest dostępna opcja dodawania efektu przejścia pomiędzy kolejnymi menu.

Oczywiście działanie menu można stale testować wbudowanym symulatorem. W oknie Connections definiuje się połączenia i zależności pomiędzy poszczególnymi tytułami i menusami. To w tym miejscu ustalamy, jak zachowa się nasza płyta po skończeniu odtwarzania poszczególnych tytułów. W większych projektach okno Connections może przypominać splątaną pajęczynę, jednak szczególnie w większych projektach często pozwala uniknąć wielu pomyłek.

DVD-lab Pro podobnie jak wersja standardowa importuje pliki wideo zarówno w postaci poszczególnych strumieni, jak i zmultipleksowane (MPG, VOB). W tym przypadku podczas importu może wykonać automatyczną demultipleksację. Dźwięk możemy importować w zasadzie w każdym dopuszczalnym formacie: MPEG-1 Layer 2 (MP2), Dolby Digital (AC3), Linear PCM (LPCM), jak również Digital Theather System (DTS), co jest dość rzadko spotykane.

DVD-lab Pro właściwie nie ma wbudowanych encoderów MPEG, Dolby Digital i DTS. Producent tłumaczy to względami ekonomicznymi. Dzięki temu nie musi ponosić kosztów licencji na wykorzystanie encoderów, a zatem cena samego programu może być (i jest) niska. Ponadto jak słusznie zauważa, często już używane oprogramowanie do edycji wideo zawiera wbudowane encodery, przez co użytkownik mógłby ponosić podwójnie koszty za korzystanie z tego samego encodera. Z drugiej strony, użytkownik sam może sobie wybrać taki encoder, jaki mu najbardziej odpowiada i na jaki go stać. Pomimo to w DVD-labie Pro istnieje możliwość transkodowania ścieżek audio do formatu AC3. Możliwe jest to dzięki wbudowaniu obsługi wtyczek, np. TMPGEnc AC3 plug-in firmy Pegasys, producenta popularnego wśród wielu użytkowników encodera MPEG.

Program ma natomiast wbudowaną możliwość transkodowania dźwięku do formatu MPEG-1 Layer 2 oraz do Linear PCM, zgodnych ze specyfikacją DVD, czyli o częstotliwości dźwięku 48 kHz.

DVD-lab Pro w odróżnieniu od wersji standardowej pracuje w systemie Multiple VTS, co oznacza, że tytuły znajdujące się na tworzonej płycie mogą mieć różne aspekty obrazu 4:3/16:9 oraz różny format dźwięku, np. MPEG-1 Layer 2, Linear PCM, Dolby Digital i DTS. Do projektu można dołączać zewnętrzną strukturę VTS, co otwiera przed użytkownikiem dodatkowe możliwości. Co więcej, program oprócz standardowych rozdzielczości charakterystycznych dla kompresji MPEG-2, czyli 720x576/720x480 punktów, pozwala na umieszczanie na płycie innych dopuszczalnych specyfikacją DVD rozdzielczości: 704x576/704x480, 352x576/352x480, lub też 352x288/352x240. Dodatkowo akceptowane są również rozdzielczości 480x576/480x480, co w sumie umożliwia przenoszenie na płytę DVD-Video materiałów z płyt zapisanych w formatach VCD i SVCD. Wszystko to odbywa się oczywiście bez konieczności rekompresji, a więc bez pogorszenia jakości materiałów.

DVD-lab Pro akceptuje także pliki MPEG zapisywane z rozdzielczo-ścią 544x576/544x480, która jest często używana do cyfrowej transmisji programów satelitarnych.

Dla użytkowników cyfrowych tunerów satelitarnych wyposażonych w możliwość przechwytywania i zapisywania na twardym dysku nadawanych tak programów jest to praktycznie jedyna możliwość zapisania w ten sposób plików MPEG na płycie DVD-Video.

Należy jednak zdawać sobie sprawę, że niestandardowe rozdzielczości nie gwarantują poprawnego odtwarzania na każdym odtwarzaczu DVD. Mimo to możliwość utworzenia płyty DVD-Video z niestandardowych plików, którą można będzie odczytywać przez posiadany odtwarzacz DVD, może być dla niektórych użytkowników bardzo interesująca.

Warto tu również wspomnieć, że DVD-lab Pro ma dwie dość istotne funkcje związane z edycją pliku MPEG. Pierwszą z nich jest funkcja Trim End, umożliwiająca podcięcie końca pliku, natomiast druga to Skip Section, pozwalająca na wycinanie zbędnych części materiału. Jest to doskonałe rozwiązanie dla użytkowników zaopatrzonych w sprzętowe encodery MPEG i używających ich do zapisu filmów lub programów telewizyjnych, z których przed nagraniem na płytę konieczne jest usunięcie niepotrzebnych wstawek, np. reklam. Funkcje te są realizowane również bez rekompresji, co zapewnia pełne zachowanie jakości materiałów.

Kolejnymi cechami DVD-laba Pro znacznie ułatwiającymi otrzymanie zaawansowanej struktury zależności poszczególnych elementów tworzonej płyty DVD jest możliwość robienia i stosowania playlist i skryptów wykorzystujących specjalny język komend VM (Virtual Machine) oraz wbudowany interpreter języka skryptów labTALK, umożliwiający osiąganie rozmaitych efektów. Cechy te dają szerokie możliwości tworzenia zaawansowanych projektów, wykorzystujących szereg definiowanych zależności.

DVD-lab Pro to również szereg wbudowanych narzędzi, często niezbędnych do przeprowadzania ważnych operacji na plikach wideo i audio. Mamy tu do dyspozycji m.in. narzędzie do przesuwania dźwięku w plikach audio, DCT Transcoder do szybkiej rekompresji plików MPEG, narzędzie do naprawy nagłówków plików MPEG, narzędzie do przeglądania struktury plików MPEG i wiele innych.

Program jest wyposażony w dobry kompilator przeprowadzający multipleksację danych oraz zapis w strukturze katalogu Video_TS, a następnie na płytę DVD, jak również w postaci plików zawierających obraz. Program oferuje możliwość tworzenia płyt dwuwarstwowych.

produkt MediaChance DVD-lab Pro 1.0

producent MediaChance http://www.mediachance.com , http://www.dvdlabpro.com

cena brutto 199 USD

konkurenci Adobe Encore DVD, Sonic ReelDVD

kontakt rv@mediachance.com

za:

Profesjonalny interfejs użytkownika, duże możliwości, wiele wbudowanych użytecznych narzędzi, brak ograniczeń charakterystycznych dla konkurencyjnych programów, obsługa płyt dwuwarstwowych, atrakcyjna cena.

przeciw:

Brak polskiej dokumentacji, brak odsłuchu dźwięku w oknie podglądu, brak dystrybutora w Polsce (zakup dostępny tylko przez Internet).


Zobacz również