Metodologia wrażeń

Przyjęty przez nas system oceny na pewno pomoże zrozumieć kryteria, którymi posługujemy się przy wyborze zwycięzcy testu. Nie jest to i nigdy nie będzie opinia w pełni obiektywna. Mamy jednak nadzieję, że dzięki wprowadzeniu matematycznych algorytmów nasze spojrzenie na atrakcyjność danego towaru stanie się bardziej zrozumiałe.

Przyjęty przez nas system oceny na pewno pomoże zrozumieć kryteria, którymi posługujemy się przy wyborze zwycięzcy testu. Nie jest to i nigdy nie będzie opinia w pełni obiektywna. Mamy jednak nadzieję, że dzięki wprowadzeniu matematycznych algorytmów nasze spojrzenie na atrakcyjność danego towaru stanie się bardziej zrozumiałe.

Nowy system oceny oparliśmy o cztery kategorie związane z parametrami technicznymi i funkcjami użytkowymi, piąta kategoria to cena urządzenia, która definiuje jego przynależność do grupy: low end, hi fi, top hi fi lub high end.

Nasze kolumny głośnikowe testowaliśmy w sali odsłuchowej o kubaturze 52,5 m<sup>2</sup> (5 x 3,5 x 3 m). Pomieszczenie to jest średnio wytłumione, a wyposażenie w podstawki umożliwiło nam optymalne ustawienie testowanych zestawów. Były one podłączane do wzmacniacza wielokanałowego Yamaha DSP-A1 za pomocą kabli głośnikowych Rocar Flat. Odtwarzacz DVD połączyliśmy kablem optycznym Vivanco. Zastosowaliśmy zresztą dwa odtwarzacze: naszą firmową Yamahę DVD-S 795 oraz najnowszy produkt Pioneera DV 747.

Aby uniezależnić test od sprawności poszczególnych zestawów, ustawialiśmy głośność wzmacniacza za pomocą płyty testowej Kalibrator na natężenie dźwięku 90 dB. Ustawienia dokonywaliśmy sygnałem o charakterystyce szumu białego, umieszczając miernik dźwięku bezpośrednio przy maskownicy w osi symetrii głośnika średniotonowego badanego zestawu. W trakcie odsłuchów korzystaliśmy z następujących płyt DVD: Amadeusz, Matrix, Gwiezdne wojny - Mroczne Widmo, Koncert Maanam i Przyjaciele. Odsłuch stereofoniczny 2.1 przeprowadziliśmy słuchając muzyki z płyt: McCoy Tarner Infinity, Piotr Dziubek Tchnę, Kaya i Bregović i Modest Mussorgski Obrazki z wystawy w transkrypcji orkiestrowej Ravella. Na bezwzględną ocenę końcową złożyły się cztery oceny cząstkowe: jakość dźwięku w kinie (5.1), jakość dźwięku muzyki (2.0), wyposażenie, które obejmowało parametry techniczne poszczególnych elementów zestawów. Aby móc dodatkowo określić jakość testowanych kompletów 5.1 w stosunku do ich detalicznej ceny skorzystaliśmy z podziału na grupy stosowane przez nas przy tworzeniu rankingu. Średnia cena kompletu każdej grupy uzyskiwana była poprzez zsumowanie jednostkowych cen i podzielenie tej liczby przez ilość zestawów, biorących udział w danej grupie.

JAKOŚĆ DŹWIĘKU KINOWEGO I AUDIO

Dźwięk kinowy

1. Przestrzeń

2. Odtworzenie detali

3. Równowaga tonalna

4. Naturalność brzmienia

5. Szybkość

6. Czytelność dialogów.

7. Zgodność z obrazem

Dźwięk audio

1. Przestrzeń

2. Odtworzenie detali

3. Równowaga tonalna

4. Naturalność brzmienia

5. Szybkość

6. Czytelność

W obu wypadkach na oceną tego parametru złożyły się subiektywne odczucia, którym przyznano punkty od 1 do 10.


Zobacz również