Miecz świetlny Jedi

Czy jest ktoś, kto nie pamięta ''Gwiezdnych wojen''? Od niedawna na DVD dostępna jest odnowiona wersja tej kultowej sagi. Wszystkich adeptów i rycerzy Jedi zapraszamy do stworzenia na ekranie komputera własnych mieczy świetlnych. Nie jest to trudne, choć czasem wymaga cierpliwości. Moc jest jednak z nami…

Czy jest ktoś, kto nie pamięta ''Gwiezdnych wojen''? Od niedawna na DVD dostępna jest odnowiona wersja tej kultowej sagi. Wszystkich adeptów i rycerzy Jedi zapraszamy do stworzenia na ekranie komputera własnych mieczy świetlnych. Nie jest to trudne, choć czasem wymaga cierpliwości. Moc jest jednak z nami…

Zasadniczym warunkiem stworzenia filmowego miecza Jedi jest posiadanie przez nas nagranej sekwencji walki, w której nasi rycerze walczą... kijami. Eksportujemy ją - klatka po klatce - do formatu akceptowanego przez program Photoshop (w Adobe Premier można to zrobić automatycznie). Gdy tę operację mamy już za sobą, otwieramy pierwszą klatkę nagranej sekwencji i przystępujemy do pracy wirtualnego płatnerza.

Pierwsza warstwa miecza

Miecz Jedi składa się z dwóch warstw. Tworzymy je najpierw wybierając przycisk funkcyjny w prawym górnym rogu aktywnej zakładki "Layers", a następnie polecenie "New Layer". Program zapyta nas, jaką nazwę ma przybrać ta warstwa. Kolejnym krokiem jest wpisanie słowa "Rdzeń" w okienku "Name". W ten sposób stworzymy na warstwie biały, nieprzezroczysty rdzeń, jaki ma każdy miecz świetlny. Za pomocą narzędzia "Paint Bucket", które znajdziemy w przyborniku, wypełniamy warstwę czarnym kolorem, a na palecie "Layers" w okienku zmieniamy "Normal" na "Screen". Czerń stanie się przezroczysta, odsłaniając warstwę z materiałem wideo. Dla pewności sprawdźmy, czy warstwa "Rdzeń" jest aktywna. Następnie na palecie kolorów pierwszy kwadrat (Foreground Color) ustawiamy na biały. Najprościej można to zrobić na palecie "Color Picker". Teraz powiększamy obraz tak, aby widzieć dokładnie oba końce kija, który ma stać się mieczem.

Efekt już widać

Z przybornika sięgamy po narzędzie "Line Tool" i ustawiamy jego grubość na około dwie trzecie grubości miecza, upewniamy się również, że opcja "Fill Pixels" na palecie "Line Options" jest włączona. Jeśli tak, przeciągamy linię od rękojeści miecza po jego koniec. Jeśli nasz rycerz bardzo intensywnie poruszał kijem i obraz na obrabianej klatce filmu jest rozmyty, zamiast "Line Tool" konieczne będzie użycie narzędzia "Polygonal Lasso", znajdującego się w tym samym przyborniku, tylko nieco wyżej. Zaznaczamy nim cały obszar, na którym widać ślady ruchu kijka i wypełniamy go białym kolorem za pomocą "Paint Bucket". Aby być bardziej precyzyjnym (korzystając ze wskaźnika lassa, trudno o precyzję), można też podczas korzystania z "Polygonal Lasso" wcześniej włączyć klawisz Caps Lock - kursor zmieni się wówczas w krzyżyk. O dokładność będzie wtedy zdecydowanie łatwiej. Kiedy skończymy już pracę z narzędziem "Line Tool", z menu "Filter" i dalej "Blur" wybieramy filtr "Gaussian Blur" z parametrem równym szerokości rdzenia. Dzięki temu rdzeń naszego miecza zaokrągli się na końcach, a jego brzegi ulegną zmiękczeniu.

Więcej światła i kolorów

Aby efekt był jeszcze bardziej przekonywujący, kopiujemy warstwę "Rdzeń", wybierając z menu "Layer" polecenie "Duplicate Layer" i nowej warstwie nadajemy nazwę "Poświata". By ułatwić sobie dobór odpowiednich dla niej parametrów, warto ukryć warstwę tła - na czarnym tle wyraźniej będzie widać istotę wprowadzanych zmian. Filtrem "Gaussian Blur" z parametrem równym ok. dwukrotnej grubości rdzenia rozmywamy nowo utworzoną warstwę. Następnie z menu "Image" przechodzimy do "Adjustment" i tam klikamy "Levels". W polu "Input Levels" w pierwszym okienku od prawej parametr 255 zmieniamy na ok. 10-30. W tym samym miejscu możemy też zabarwić poświatę naszego miecza na dowolny kolor. Służą do tego zarówno suwaki, jak i wartości w poszczególnych okienkach. Manipulując wartościami w kanałach Red, Green, Blue nadajemy zatem kolor. Powracamy do warstwy "Rdzeń", wybieramy funkcję "Levels" i zmieniamy parametr w tym samym okienku pola "Input" na taką wartość, by rdzeń naszego miecza stał się grubszy i wyraźniejszy. Jeśli trzeba, polerujemy go delikatnie filtrem "Gaussian Blur". Gdyby jednak rdzeń wyszedł nam zbyt cienki - nie taki, jak na oręż prawdziwego Jedi przystało - możemy wprowadzić poprawki, stosując ponownie funkcję "Levels".

Miecz za głową

Co zrobić, gdy głowa rycerza lub element dekoracji przysłania nam część miecza? Wystarczy w odpowiednich miejscach zamalować miecz czarnym kolorem. Można to zrobić zwykłym pędzelkiem (Paintbrush) z Przybornika, pamiętając jednak, że do zamalowania mamy zarówno warstwę "Rdzenia", jak i "Poświaty". Gdy wszystko już z mieczem w porządku, scalamy warstwy poleceniem "Flatten Image", które znajdziemy w menu "Layer". Miecz lśni jak prawdziwy. Zachwyceni efektem, który osiągnęliśmy, możemy teraz przejść do... następnej klatki. Każda z nich wymaga wykonania tej samej pracy. Jednak dla prawdziwego Jedi takie ćwiczenie to tylko kolejna zachęta do doskonalenia się. Po kilku klatkach będziemy posługiwać się mieczem już z zamkniętymi oczami.

1 Zaczynamy od pobrania klatki z filmu. Z menu wybieramy "Przybornik" i opcję "Pobierz klatkę wideo". Po zaznaczeniu na osi czasu odpowiedniego klipu za pomocą licznika przesuwamy klatka po klatce. Każdą klatkę najpierw pobieramy, a następnie zapisujemy na dysku.

1

1

2 Gdy tworzymy nową warstwę, musimy w panelu "New Layer" wpisać jej nazwę ("Rdzeń"). W oknie "Mode" wybieramy tryb "Screen" i zaznaczamy okienko "Fill with Screen - neutral color black" (warstwa stanie się przezroczysta).

2

2

3 W przyborniku narzędzi klikamy na wskaźnik koloru (Foreground Color). Na palecie, która nam się ukaże, ustawiamy kolor biały i klikamy OK.

3

3

4 Wybieramy narzędzie "Line Tool", ustawiamy grubość linii (zakładka "Line Options") i od dłoni rycerza rysujemy linię na środku kijka, aż do jego końca.

4

4

5 Z menu "Filter" wybieramy grupę "Blur", a z niej "Gaussian Blur". Parametr filtra powinien być zbliżony do grubości linii. Wpisujemy go w okienku "Radius".

5

5

6 Po utworzeniu nowej warstwy poprzez skopiowanie "Rdzenia", z menu Image przechodzimy przez polecenie "Adjust" do funkcji "Levels". W trzecim od lewej okienku "Input Levels" zamiast 255 wpisujemy wartość 10-30.

6

6

Zmiękczanie krawędzi

Używając filtra "Gaussian Blur", możemy zaokrąglić końce miecza, a jego brzegi ulegną zmiękczeniu. Należy pamiętać, aby parametr filtru równy był szerokości rdzenia ostrza świetlnego.

Miecze to nie wszystko

Miecz świetlny to oczywiście nie jedyny efekt, który można stworzyć w naszym domowym studio filmowym, wykorzystując Photoshopa. Z innych przykładów, warto wymienić choćby wystrzał z palca, jeździec bez głowy, czy wideo-konferencję (hologram postaci) itp. Można zaryzykować stwierdzenie, że im bardziej zręcznie posługujemy się Photoshopem, tym więcej efektów specjalnych ma szansę pojawić się w naszym filmie. Oczywiście nie wszystkie. Wiele zależy od stopnia zawansowania programu montażowego, którym dysponujemy.

Światło miecza

Tworząc warstwę odpowiedzialną za poświatę miecza, dla ułatwienia sobie zadania, warto ją ukryć na czarnym tle. Dzięki temu wyraźniej zobaczymy efekty przez nas wprowadzone.

Duży może więcej

Oryginalny miecz świetlny na potrzeby Gwiezdnych Wojen nie powstaje oczywiście wg tej samej receptury, którą zdradziliśmy w artykule. Zaawansowane kombajny montażowe robią takie efekty niemal bez udziału człowieka, którego rola ogranicza się do aranżacji i retuszu. Na pocieszenie, możemy tylko powiedzieć, że zaletą pracy ręcznej jest możliwość udzielenia pozytywnej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytanie w temacie domowej twórczości filmowej: "Sam to wszystko zrobiłeś?"


Zobacz również