Miejska fotografia cyfrowa

Czy chciałbyś skopiować swoje cyfrowe zdjęcie tak samo jak zwykły negatyw, nie wydając przy tym majątku?

Czy chciałbyś skopiować swoje cyfrowe zdjęcie tak samo jak zwykły negatyw, nie wydając przy tym majątku?

W laboratorium wyposażonym w digilab musi znaleźć się również komputerowe stanowisko pracy. Obraz, po zapisaniu w pamięci komputera i opcjonalnym retuszu, zostaje przesłany do digilabu lokalną siecią Ethernet.

W laboratorium wyposażonym w digilab musi znaleźć się również komputerowe stanowisko pracy. Obraz, po zapisaniu w pamięci komputera i opcjonalnym retuszu, zostaje przesłany do digilabu lokalną siecią Ethernet.

Digilaby to uniwersalne maszyny o dużej wydajności, wyposażone w funkcję kopiowania zdjęć zarówno z klasycznych, jak i cyfrowych nośników. Dzisiaj są dobrą alternatywą dla drukarek fotorealistycznych.

Gdzie mogę z tego skorzystać?

Z internetowych laboratoriów fotograficznych można już korzystać w krajach Europy Zachodniej. Usługa polega na przesłaniu przez Internet pliku ze zdjęciem bezpośrednio do laboratorium, gdzie jest on poddany obróbce. Efekt w postaci odbitki trafia do nadawcy drogą pocztową.

Użytkownicy, nie mający dostępu do Internetu bądź nie potrafiący z niego korzystać, mogą oddać aparat bezpośrednio do zakładu, gdzie zdjęcia zostaną wprowadzone do pamięci komputera.

Obecnie usługę wykonywania odbitek ze zdjęć cyfrowych wprowadza w Polsce sieć laboratoriów Kodaka. Od początku tego roku działa już pierwszy digilab w Warszawie, kolejny zaś instalowany jest w Rudzie Śląskiej.

<center>

#Jak to działa# Różnica między digilabem do zdjęć cyfrowych a minilabem do zdjęć klasycznych polega na sposobie dostarczenia obrazu do maszyny i skopiowania go na papier światłoczuły. W dalszej części proces przebiega identycznie jak w przypadku minilabu. W efekcie otrzymujemy klasyczną odbitkę z cyfrowego nośnika.
</center>

W Słupsku, od maja 1999 r., trwa natomiast procedura uruchamiania laboratorium cyfrowego Agfy i szkolenia pracowników. Mimo że maszyna już działa, nie można skorzystać z oferty zakładu, gdyż brakuje specjalistów do jej obsługi. Agfa planuje szybkie udostępnienie nowej usługi przez Internet, a do końca roku zamierza stworzyć kolejne 4 takie punkty.

Niektóre zakłady na terenie Polski już od kilku lat posiadają digilaby starszej generacji. Skomplikowana obsługa tego typu urządzeń przy kopiowaniu zdjęć cyfrowych i brak wykwalifikowanej kadry są bezpośrednim powodem tego, że pracują one prawie wyłącznie na potrzeby fotografii klasycznej.

Technologia uzyskiwania odbitki w laboratorium charakteryzuje się innym, niż w warunkach domowych, sposobem nanoszenia obrazu na medium. Digilab naświetla zdjęcie na papier światłoczuły, drukarka natomiast mechanicznie nanosi składowe koloru. Digilab łączy nowoczesną technologię elektroniczną z chemią stosowaną dotychczas w klasycznej fotografii.

Pracownicy warszawskiego laboratorium twierdzą, że zainteresowanie tego typu usługami jest znikome. Średnio tylko 2 klientów tygodniowo zleca zakładowi fotograficznemu obróbkę zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym. Zdecydowanie częściej klienci pytają o archiwizację zdjęć na płytach CD i komputerowe przetwarzanie slajdów lub negatywów na pliki graficzne.

Być może digilaby cieszyłyby się w Polsce większym zainteresowaniem, gdyby istniała możliwość masowego przesyłania zdjęć przez Internet. Dla potrzeb takiej usługi zakład fotograficzny należałoby wyposażyć w serwer i zorganizować transport wykonanych odbitek do klienta.Obecnie istnieje jedynie możliwość przesłania zdjęcia pocztą elektroniczną, jednak ograniczona pojemność skrzynki i jej obsługa uniemożliwia masowe wykorzystanie tej opcji.

Jak to działa?

Zasadę działania digilabu można opisać następująco: wprowadzony do komputera,obraz w postaci cyfrowej zostaje poddany analizie, której celem jest ustalenie parametrów filtracji i ekspozycji. Na ich podstawie komputer naświetla zdjęcie na papier fotograficzny w określonym przez laboranta formacie i prowadzi proces poprzez wywoływanie, utrwalanie, suszenie oraz cięcie aż do etapu gotowych odbitek. Zasadnicza różnica między wykorzystaniem klasycznych negatywów i zdjęć cyfrowych polega w tym przypadku na sposobie dostarczenia i obróbki nośnika obrazu.

Liczy się jakość

O jakości zdjęcia decyduje plik, jaki dostarczymy do laboratorium. I tu obowiązuje ta sama zasada jak w przypadku drukowania - im większa rozdzielczość, liczba kolorów i mniejsza kompresja obrazu, tym jakość odbitki jest lepsza. Zadowalający fotorealistyczny obraz można uzyskać przy rozdzielczości 300-500 dpi; są to bowiem parametry pracy digilabu.

<center>

#Digilab w domu?# Spadek kosztów wydruków komputerowych sprawił, że aparat cyfrowy stał się konkurencją dla aparatów do "zdjęć natychmiastowych". Szacowany koszt zdjęcia wykonanego aparatem typu Polaroid to około 5 zł, natomiast wydruku fotorealistycznego w tym samym formacie - 1-2 zł. Polaroid, nie chcąc utracić rynku, wyprodukował naświetlarkę do zdjęć cyfrowych, będącą alternatywą dla drukarki fotorealistycznej. Urządzenie łączy cechy digilabu i aparatu do "zdjęć natychmiastowych". Obraz naświetlany jest na papier fotograficzny, podobnie jak w digilabie, a proces wywoływania przebiega w charakterystyczny dla "szybkich zdjęć" Polaroida sposób. Podstawową wadą urządzenia jest to, iż korzysta ono z podobnych, specjalnych papierów fotograficznych, co aparaty do zdjęć natychmiastowych, a co za tym idzie jest kosztowne w eksploatacji. Odbitka kosztuje około 5 zł, a jej format jest ograniczony do 10 x 10 cm. Zaletą digilabu Polaroida jest szybkość pracy oraz połączenie nowej technologii cyfrowej z klasyczną.
</center>

Jeżeli maszynę obsługuje doświadczony laborant, efekt jest nieporównywalny jakościowo z wydrukiem. Nośnik, jakim jest światłoczuły papier fotograficzny, jest w stanie dokładnie oddać wszystkie detale, przejścia tonalne i kolory obrazu w przeciwieństwie do wydruków z popularnych drukarek fotorealistycznych, które zazwyczaj gubią szczegóły, nie oddają wiernie przejść tonalnych, a przede wszystkim uwidaczniają krople atramentu składające się na kolory. Na odbitce pochodzącej z digilabu nie znajdziemy jakichkolwiek śladów mechanicznego nanoszenia barwnika, ponieważ obraz jest uzyskiwany w procesie chemicznym.

Ile kosztuje cyfrowe zdjęcie?

Wydruk z popularnej drukarki fotorealistycznej

Technologia - mechaniczne nanoszenie barwnika na papier

Format 10 x 15 cm - 2-3 zł

Format 21 x 29 - 5-6 zł

Format 30 x 45 cm- format niedostępny

Jakość kopii* - fotorealistyczna

Dostępność technologii - ogólnodostępna

Fotokopia z digilabu

Technologia - naświetlanie na klasyczny papier światłoczuły i wywoływanie chemiczne

Format 10 x 15 cm - 1-1,5 zł

Format 21 x 29 - 4-5 zł

Format 30 x 45 cm - format niedostępny

Jakość kopii* - fotograficzna

Dostępność technologii - trudno dostępna

* ściśle zależy od parametrów pliku ze zdjęciem

Jeżeli dostarczony plik jest mocno skompresowany lub rozdzielczość obrazu zbyt mała, na zdjęciu pojawią się smugi, nieostre krawędzie i lekko przekłamane kolory. Również niewprawnie przeprowadzony retusz uwidoczni się na odbitce w postaci plamy koloru różniącej się odcieniem od reszty zdjęcia. Nawet najmniejszy, źle skorygowany detal obojętny dla drukarki zostanie naniesiony na papier fotograficzny. Z tego powodu, by uzyskać jak najlepszy efekt, warto powierzyć przygotowywanie zdjęcia osobie doświadczonej.

Dokąd podążają digilaby?

Aby upowszechnić fotografię cyfrową, potrzebne jest zaplecze usług, dzięki którym będzie można szybko i tanio uzyskać odbitkę profesjonalnej jakości. Z pewnością powinien znaleźć się tam digilab i kompetentne osoby do jego obsługi. Jednak rozwój sieci laboratoriów wyposażonych w takie urządzenia jest ściśle uzależniony od potrzeb rynku, czyli przede wszystkim posiadaczy aparatów cyfrowych.

Realna możliwość przesłania pliku ze zdjęciem przez Internet do zakładu fotograficznego i sprawny transport gotowej odbitki do klienta stworzyłyby nowe, atrakcyjne możliwości dla użytkowników nie tylko cyfrowej fotografii.


Zobacz również