Milion starych samochodów

W 2004 roku sprzedaż nowych samochodów spadła w Polsce o 11% w porównaniu z rokiem 2003, głównie z powodu sięgającego niemal miliona sztuk importu używanych samochodów.

Jak wynika z danych agencji Samar, zajmującej się monitorowaniem rynku samochodowego, w 2004 roku w Polsce sprzedano 316 tys. nowych samochodów. W grudniu ub. r. sprzedano 21,5 tys. sztuk, o 12,6% więcej niż w listopadzie i o 41,9% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Przyczyną takich wyników jest gwałtowny wzrost importu samochodów używanych. Według agencji Samar, w 2004 roku do Polski sprowadzono 800 tys. używanych samochodów, z których 80% ma więcej niż 10 lat. Według oficjalnych statystyk, przed zniesieniem barier w imporcie, czyli przed 1 maja 2004 roku, do Polski sprowadzono z Unii Europejskiej 16 tys. używanych aut, a od tego czasu 783 tys. Jednak spora liczba używanych samochodów jeszcze nie została zgłoszona w urzędach celnych, i ich łączna liczba może dojść do miliona sztuk. Jest to rekord na skalę europejską.

Inną przyczyną spadku sprzedaży nowych samochodów są zmiany w podatku VAT i podwyżki cen aut, które w ubiegłym roku wyniosły średnio 7%.

Polacy w 2004 roku już tradycyjnie najchętniej kupowali samochody marki Fiat - niemal 53 tys. sztuk, co daje tej firmie 17-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu znalazła się Skoda - 12,5-proc. udział w rynku, na trzecim Toyota - 10,6-proc. udział, na kolejnych Opel - 9,7% i Renault - 9,4%.


Zobacz również