Monitorowanie komentarzy i "wspomnień" o markach. Jakie to ma znaczenie?

Myślisz, że wiesz jaki jest wizerunek Twojej firmy? Wiesz, co o niej sądzą Twoi klienci? W zależności od wielkości firmy odpowiedź może być bliższa lub dalsza od prawdy. Z pomocą w takiej sytuacji przychodzi monitoring sieci. Zanim jednak wszyscy rzucimy się do aplikacji jak do Świętego Graala, warto się zastanowić, czy i w jakim stopniu go potrzebujemy oraz czy na pewno wiemy jak z niego skorzystać.

{{/a}

Wzmianki o naszej firmie mogą pojawić się praktycznie w każdym miejscu Internetu – w serwisach społecznościowych, w portalach gromadzących opinie o sklepach/pracodawcach, na blogach, forach, serwisach branżowych lub różnego rodzaju portalach. Wiele marek wychodzi z założenia „nieważne, jak mówią; ważne, żeby mówili” – w końcu „kryzysy” w sieci trwają bardzo krótko, a internauci o nich zapominają. Stop. Fakt – nawet te naprawdę poważne sytuacje, które zasługują na miano faktycznego kryzysu, potrafią trwać stosunkowo krótko – internet jednak nigdy nie zapomina i wyciągnie dawną sytuację w najmniej odpowiednim dla Twojej firmy momencie.

Pamiętajmy jednocześnie, że fala rozjuszonych wegetarian atakujących firmę w obronie zafoliowanego prosiaka na jej fanpage’u to jedynie „prosta sytuacja”, którą można rozwiązać stosunkowo szybko i bezboleśnie. Prawdziwy problem pojawia się, kiedy sytuacja generuje coraz więcej wzmianek poza profilem firmy lub środowiskiem jednego serwisu. Chwilowa popularność „kryzysu”, która może prowadzić do negatywnych skutków sprzedażowych i wizerunkowych (kiedy już faktycznie można mówić o pełnoprawnym kryzysie) to jednak nie wszystko. Opinie pojawiające się na blogach, w serwisach, na forach zaczynają się indeksować w wyszukiwarce. To, jak poradzimy sobie z taką sytuacją, spotka się z różnymi opiniami, które będą pojawiać się także w serwisach branżowych przez następne kilka-kilkanaście miesięcy. Serwisach, które mają bardzo wysokie pozycje – co oznacza, że użytkownicy mogą często trafiać akurat np. na case study sytuacji dotyczącej właśnie Twojej firmy.

Gdzie tu miejsce dla monitoringu? Na to pytanie w naszym raporcie socialmediaSTANDARD2013 odpowie Maciej Dziedzic, Social Media Specialist w agencji Digital One.

Serdecznie zapraszamy na konferencję SocialMediaStandard. Sprawdź szczegóły na http://www.internetstandard.pl/socialmediastandard


Zobacz również