NBA Live 2000

W poniższym poradniku postaramy się zawrzeć nieco spostrzeżeń i wskazówek, które mogą pomóc w opanowaniu tej dość trudnej gry. Nie zamierzamy skupiać się na taktykach, ponieważ te każdy powinien wypracować sam. Opiszemy jedynie prawidła rządzące NBA Live 2000.

Rozgrywający

Niezwykle istotną w grze jest osoba rozgrywającego. Komputerowy przeciwnik niemal każdy atak wyprowadza za jego pośrednictwem, wlaśnie dlatego w tej częsci poradnika skupię się na jego zachowaniu w drużynie. EA popełnili wiele błędów opierając się na sztywnych i klasycznych zasadach ataku w koszykówce. Rozgrywający zamiast myśleć o szybkim i łatwym zdobyciu kosza za bardzo skupia się na doprowadzeniu piłki na drugą połowę przeciwnika Często więc nie podaje do przodu - do lepiej rozstawionych partnerów tylko biegnie z piłką do linii rzutów za 3 punkty. Natomiast gdy jest szybki i w czasie biegu widzi jedynie nie broniony kosz to zamiast podbiec i łatwo zdobyć punkty, zatrzymuje się przy wyżej wspomnianej linii i czeka aż podbiegnie reszta drużyny, pozwalając tym samym przeciwnikowi na zorganizowanie obrony. Niestety cierpi na tym sama gra, która staje się niedorzeczna.

Następna sprawa to tzw. końcówki. Właśnie podczas ostatnich chwil meczu, gdy drużyna kierowana przez komputer przegrywa, rozgrywający bardzo często decyduje się na rzut. Gdy podbiega do środka pod kosz (tzn. wkręca się jak najgłębiej), rzuci na 100%. Warto więc zwrócić uwagę na jego zachowanie i jak najbardziej uprzykrzyć mu życie.

To ważny element w koszykówce. Gdy prowadzisz wysoko, uważaj na rzuty z dystansu komputera. Korzystaj z tego, że często nie próbuje rzucać z czystych pozycji ”za dwa”, a po prostu wybiega do tyłu i rzuca za trzy punkty. Trzeba uważać, gdyż komputerowi gracze w czasie takich ”ciężkich” końcówek wykazują nagły przypływ zdolności strzeleckich. Z kolei gdy sam rozgrywasz końcówkę, to w przypadku prowadzenia staraj się długo i spokojnie rozgrywać piłkę. Gdy widzisz, że będziesz faulowany - rzucaj. Będziesz mógł zdobyć punkty z rzutów wolnych, a może nawet zaliczysz akcję trzypunktową. Jest jednak inna możliwość. Podawaj piłkę w ten sposób, aby po prostu nie dać się faulować. Komputer w takich momentach (gdy przegrywa) zapomina o obronie własnej połowy, gdzie jest całkiem luźno i można znaleźć miejsce do wykonaniu efektownego wsadu. Niestety gdy to Ty musisz odrabiać straty, to nie jest już tak lekko. Najlepiej grać dynamicznie z kontry. Dzięki temu szybko zdobędziesz punkty. Staraj się mieć wtedy na parkiecie wypoczętych zawodników, by celniej rzucali.

Główny element ataku to rzuczający obrońca i skrzydłowi. To oni podczas kontry najszybciej dostają się na połowę przeciwnika. Sprawni zawodnicy na tych pozycjach to połowa sukcesu. Center jest potraktowany lepiej niż w NBA ’99, ale i tak jeśli nie posiada jakiegoś mocnego atutu może jedynie zbierać piłki z tablic. W czasie ataku wykonuj markowane rzuty (fake), bo dzięki temu możesz wynieść w powietrze swego obrońcę i łatwo go minąć. Z tym wiąże się jednak pewna istotna sprawa... komputer podatny jest na zwody tylko dobrych zawodników. Nie ważne jest kto cię kryje, bo jeśli kierujesz klasowym zawodnikiem to możesz wywieść w pole każdego. Jenak przeciętny zawodnik nie może liczyć, że na jego zwód ktoś się nabierze. W grze ”cięższymi” zawodnikami przydaje się pivot. Pozwala minąć kogoś lżejszego i dostać się na czystą pozycję. Jednak przy zawodnikach o podobnych parametrach trudno jest coś zdziałać. Kozioł między nogami także się przydaje, ale lepiej nie wykonywać go ”w zwarciu”, bo łatwo wtedy o stratę. Staraj się, by piłka szybko krążyła pomiędzy zawodnikami – zwiększy to szanse na to, że któryś będzie niekryty. Ważne też jest wykorzystywanie agresywnej obrony przeciwnika. Gdy widzisz, że zawodnik z piłką jest podwajany to natychmiast poślij piłkę tam, gdzie jest najmniejszy tłok by znaleźć się na czystej pozycji. Jeśli któryś z Twoich zawodników jest ciągle ”gaszony” przez kryjącego go gracza, to zmień pozycję na której gra Twój koszykarz. Komputer niczego nie poprawi w swoim ustawieniu, a Twój człowiek zyska innego (czyt. wygodniejszego) przeciwnika do mijania i kiwania. Np. jeśli Twój rozgrywający mało rzuca to nic nie stoi na przeszkodzie, by na jego pozycji umieścić rzucającego obrońcę. Będzie on miał bezpieczną przewagę wzrostu nad rozgrywającym przeciwnej drużyny, a akcje i tak możemy prowadzić swoim nominalnym play-makerem. Staraj się także unikać rzucania niższymi zawodnikami spod samego kosza. Często są blokowani albo z tych pozycji wogule nie trafiają (choć powinni bez problemu – błąd programistów, który powtarza się notabene już któryś rok z rzędu). Lepiej posłać piłkę na obwód, gdzie jest luźniej. Warto pamiętać, że w czasie oddawania rzutu, można podać piłkę do któregoś z partnerów. Skutecznie destabilizuje to przeciwnika skupionego na obronie strzelca. Z moich doświadczeń wynika, że najbardziej przejrzystą i zapewniającą wiele możliwości taktyką, jest inside-outside (do środka i na zewnątrz), choć jeśli się posiada dobrego centra i sprawnego silnego skrzydłowego (PF) skuteczne też jest granie samego inside (do środka). Zawsze warto mieć na parkiecie kogoś z ”wielkich” drużyny. Przeciwko tym zawodnikom komputerowi oponenci często łapią się na zwody, co pozwala Ci na lepszą kontrolę sytuacji. Warto też po zdobyciu piłki pod własnym koszem, sprawdzić czy któryś z naszych zawodników nie wybiegł dostatecznie daleko pod kosz przeciwnika, by od razu długim lobem móc posłać mu piłkę. W tej edycji jest to trudniejsze niż w wersji ’99, lecz nie niemożliwe.

Moim zdaniem podstawowe prawo bronienia powinno brzmieć: ”Eksperymentuj z ustawieniami defensywnymi”. Nie ma nic gorszego niż pozwalanie systematycznie się ogrywać temu samemu przeciwnikowi. Staraj się przydzielać krycie w ten sposób, aby Twój najlepszy obrońca krył najlepszego strzelca przeciwnika. Choć oczywiście należy uwzględnić rozmiary zawodników, których porównujemy. Ja np. grając LA Lakers przydzielam krycie Kevina Garnetta O'Nealowi, ponieważ żaden ze skrzydłowych ”Jeziorowców” nie jest w stanie go sam upilnować. Za to center Timberwolves nie wymaga tak szczelnego zastawiania i pilnowania. Jeśli chodzi o podwójne krycie, to jest to czasami broń obusieczna. Pamiętaj, że jeśli kogoś kryje dwóch zawodników, to siłą rzeczy ktoś jest wolny, jest to wtedy potencjalny strzelec. Jeśli więc ktoś pozostaje bez krycia, to powinien to być przynajmniej jakiś maruder (o ile to możliwe). Czasami przydaje się agresywne krycie, lecz najlepiej stosować je w końcówce meczu, ponieważ bardzo nadweręża ono siły zawodników. W trakcie meczu lepiej nie wychylać się poza własną połowę i dać swoim ludziom odpocząć. Podobno mecze wygrywa się obroną. Ale żeby wygrać trzeba rzucić więcej punktów niż przeciwnik. W NBA Live 2000 większe znaczenie ma jednak atak. Choć oczywiście dobra obrona zawsze stanowi skuteczną broń.

Po pierwsze pamiętaj, że masz ograniczoną liczbę ”czasów” (przerw na dokonanie zmian w taktyce i składzie), które możesz wziąć w czasie spotkania. Ważne jest to by na początku zadać mocne uderzenie pierwszą piątką, a potem tak umiejętnie manewrować składem aby zawsze na parkiecie był ktoś z tych najlepszych. W czasie dramatycznych chwil także warto mieć na parkiecie liderów. To czy postawić na zdobycie przewagi w czasie meczu, czy może skupić się na umiejętnym rozegraniu końcówki, należy już do Ciebie. Cóż, dla fanów koszykówki to nie powinno stanowić problemu.

Mam nadzieję, że ten krótki poradnik pomoże początkującym adeptom tej gry lepiej zrozumieć jej zasady i zawiłość. Na koniec polecam praktykę, bo jak wiadomo to ona czyni mistrzów.


Zobacz również