NV40 – potężna grafika NVidii

Dzisiaj w Genewie odbywa się europejska premiera najnowszych procesorów graficznych NVidii – GeForce FX6800 i FX6800 Ultra. Jesteśmy na tej imprezie i w czwartek zaprezentujemy Wam szczegółową relację z tego wydarzenia. Już dzisiaj możecie zobaczyć zdjęcia nowych kart i dowiedzieć się większości szczegółów technologicznych jakie kryje w sobie procesor NV40.

GeForce FX6800 i 6800 Ultra to handlowe nazwy procesorów NV40. Wyposażono je w 16 potoków renderingu. Nie znamy na razie szczegółowego zapotrzebowania na energię procesorów, jednak dwa gniazda do podłączenia zasilacza wskazują iż nie będzie ono małe. Kupując taką kartę warto więc nabyć odpowiednio wydajny zasilacz.

CineFX 3.0

Pierwszą z nowości jest silnik CineFX 3.0 odpowiadający za operacje na wierzchołkach i pikselach. W nowej wersji procesory mają pełne wsparcie dla funkcji Vertex i Pixel Shader 3.0 z pakietu DirectX 9.0. Programy przypisane do wierzchołków i pikseli mogą mieć nieskończoną długość. Obsługiwany jest także OpenGL 1.5.

Nowy tryb wygładzania krawędzi „rotated-grid” ma w jeszcze wyraźniejszy sposób poprawiać jakość generowanego obrazu. Z każdego piksela obrazu pobierane są 4 próbki. Dotychczasowe metody wygładzania pobierały 4 próbki i układały je w matrycę 2:2. Niewielkie obrócenie matrycy 4 subpikseli (kształt diamentu) ma poprawiać generowanie poziomych i pionowych linii i dokładniejsze wygładzanie, pomimo tej samej liczby próbek.

Filtrowanie anizotropowe możliwe jest w trybie 16x. Wspomniane opcje mają pracować wydajnie także w trybach najwyższej rozdzielczości.

Wydajność jednostki zmiennoprzecinkowej dla cieniowania w stosunku do modelu FX5950 ma wzrosnąć 8-krotnie. Łącznie NV40 może wykonywać do 4 instrukcji i 8 operacji na piksel w jednym takcie zegara (sposoby działania starszego i nowszego systemu możecie zobaczyć na schematach pod koniec artykułu). Dotychczas NV38 pozwalał na wykonanie połowy tych funkcji. Obróbka wierzchołków ma przyspieszyć dwukrotnie. Mapowanie przemieszczeń zyskało nowy wymiar. Teraz można dokonywać obróbki wierzchołków z teksturami co poprawia wrażenie głębi obrazu. W czasie rzeczywistym informacje o teksturach mogą być mapowane na wierzchołki.

Nowe funkcje to m.in.:

-Subsurface scattering – skóra i inne prezentowane powierzchnie zyskują na głębi, możliwe jest uzyskanie ciekawych efektów przeźroczystości.

-Soft shadows – delikatne cieniowanie. Krawędzie generowanych cieni, które powstają na podstawie oświetlenia obiektów są zmiękczane.

-Environmental and ground shadows – cienie mogą być nakładane na obiekty takie jak trawa, rośliny, bez istotnego wpływu na wydajność generowania grafiki.

UltraShadow II i HPDR

Udoskonalone algorytmy cieniowania, mające zwiększać realizm grafiki w najnowszych grach – np. Doom III. W stosunku do pierwszej edycji Ultra Shadow, nowe algorytmy pracują 4-krotnie sprawniej. Dodatkowo programiści mogą w kodzie aplikacji określić granice Zmin i Zmax które ograniczają zasięg cieniowania dla każdego źródła światła. Oznacza to znacznie mniejsze obciążenie dla procesora graficznego.

Po raz pierwszy zobaczymy technologię High-Precision Dynamic-Range (HPDR), która ma zbliżyć prezentacje grafiki do tego co znamy z kina. Rozwiązanie bazuje na technologii OpenEXR używanej przez studio Industrial Light & Magic. Technologia ta pozwala na pełną precyzję koloru w całym potoku (włącznie z filtrowaniem, teksturowaniem i przenikaniem zmiennoprzecinkowym). Dzięki HPDR realistycznie będą wyglądały takie sceny jak intensywnie świecące słońce czy silnie nasycone kolory na ciemnych obrazach.

Budowa

Procesor składa się z ponad 220 mln tranzystorów. Przystosowano go do pracy zarówno z szyną AGP 8x jak i (za pośrednictwem mostka HSI) z PCI Express 16x. Karty z GeForce FX 6800 będą mogły współpracować z pamięciami GDDR3 (interfejs oczywiście 256-bitowy). Układy będą wykonane w technologii 0,13 mikrona. Wymiary chipa to 40x40 mm (opakowanie BGA flip-chip).

Wideo

Procesor posiada wbudowany procesor wideo służący obróbce materiału multimedialnego i obsłudze wyjścia TV. Sprzętowo kodowany i dekodowany jest materiał MPEG. Przyspieszane jest dekodowanie WMV9. Sprzętowo odbywa się skalowanie i filtrowanie sygnału wideo. Dekodowanie MPEG-2 odbywa się do rozdzielczości 1920x1080 i. Standardowo karty posiadają 2 wyjścia cyfrowe DVI i wyjście telewizyjne.


Zobacz również