NVIDIA - ekspansja na nowe rynki

NVIDIA znana do tej pory głównie z produkcji procesorów do kart graficznych, dąży do zdecydowanego poszerzenia kręgu działalności. Firma odważnie poczyna sobie na rynku chipsetów dla płyt głównych, a ważnym krokiem w zwiększeniu udziału w tym segmencie, będzie dla firmy rozpoczęcie produkcji chipsetów współpracujących z procesorami Intela. Przeprowadziliśmy wywiad z Jen-Hsunem Huangiem, dyrektorem i szefem zarządzającym koncernu, który mówi o strategii firmy daleko wykraczającej poza produkty dla komputerów.

Jen-Hsun Huang

Jen-Hsun Huang

IT Partner: Wspomniał Pan, że rok 2004 był przełomowy dla NVIDII, szczególnie jeśli chodzi o rynki spoza branży PC. Jak znacząca zmiana strategii firmy wiąże się z nowym obszarem zainteresowań?

Huang: Produkty PC wciąż stanowią ok 65 % naszego biznesu i jeszcze przez długi czas sytuacja ta nie ulegnie zmianie. Powodem takich proporcji jest to, iż rynek PC jest bardzo duży. Jeśli spojrzeć na globalne zapotrzebowanie na półprzewodniki w różnych sektorach gospodarki to rynek PC akumuluje na swoje potrzeby ok 40-45 % produkcji, co jest powodem istotnego udziału produktów tego typu w naszym portfolio. Co więcej, rynek PC najszybciej adaptuje nowości technologiczne, a ponieważ nasz model biznesowy bazuje na dążeniu do bycia liderem technologicznym i ciągłym opracowywaniu nowych technologii, branża PC jest doskonałym polem do realizacji naszych zamierzeń.

IT Partner: Jeśli już zadecydowaliście, że branża PC będzie kluczowa dla waszej strategii, to czy zamierzacie dostarczać więcej rodzajów układów krzemowych, które znajdujemy nie tylko w kartach graficznych ale także płytach głównych?

Huang: Produkujemy układy graficzne oraz chipsety nie tylko do płyt głównych, lecz także kontrolery sieciowe i dyskowe. Opracowaliśmy także pierwszy procesor chroniący przed włamaniami, który zintegrowaliśmy z naszym chipsetem nForce4. Z naszymi produktami wykraczamy więc znacznie poza obszar układów graficznych.

IT Partner: Zastanawiamy się jak aktualna strategia firmy ma się do pierwotnego celu NVIDII jakim była koncentracja na układach graficznych?

Huang: Pierwszy produkt jaki skonstruowała NVIDIA realizował funkcje graficzne, wideo, audio i obsługiwał cyfrowe peryferia. Dopiero nasz trzeci produkt realizował wyłącznie funkcje graficzne. Nigdy nie stawialiśmy sobie za cel pozostania firmą jedynie "graficzną". Teraz kiedy jesteśmy znacznie więksi, możemy rozwijać się dynamiczniej i zdobywać nowe rynki. Przykładem takiego działania jest zaprezentowany niedawno programowalny procesor wideo dla komputerów PC. Technologia w nim zastosowana nazywa się PureVideo, a naszym celem przy tworzeniu tego układu było dostarczenie komputerom tego samego wysokiego poziomu jakości obrazu wideo jaki spotykamy w urządzeniach elektroniki użytkowej.

IT Partner: Szef Intela - Paul Otellini stwierdził, że Intel przygotowuje nowa strategię odnośnie układów krzemowych do płyt głównych i procesorów. Czy NVIDIA się tego obawia, znając pozycję rynkową Intela?

Huang: To jest powód do zastanowienia się dla wszystkic, którzy opracowują półprzewodniki. Nasza strategia jest naprawdę bardzo prosta. Koncentrujemy się na obszarach rynku gdzie możemy wnieść coś nowego i jeśli mówimy o Intelu, to także tam gdzie możemy wnieść więcej niż ta firma. Zatrzymajmy się np. przy biurkowych komputerach korporacyjnych. Moja sekretarka nie potrzebuje obsługi dźwięku, wideo i fajerwerków graficznych. Jej doświadczenie jest dla mnie jedyną wartością. Koncentrujemy się na ludziach, których pasjonują multimedia. Naprawdę nie sądzę, że nowa strategia Intela jest związana właśnie z tymi odbiorcami, ponieważ produkty te nie byłyby wystarczająco dobre. Wszyscy musimy znaleźć swoje nisze. Jeśli Intel sądzi, że wszyscy użytkownicy komputerów będą pracowali na tej samej platformie, to tak jak byśmy powrócili do czasów kiedy Ford sprzedawał tylko jeden model Forda T - w czarnym kolorze. Wiadomym jest, że np. Dell będzie chciał wyróżnić swoje produkty spośród konkurencji. To samo uczyni Sony. Firmy chcą oferować produkty zbudowane w odpowiedzi na potrzeby określonych grup klientów. To co moim zdaniem Intel planuje zrobić to umieścić jak najwięcej elementów elektronicznych w jednej platformie, kosztem producentów dodatkowego wyposażenia. Wtedy pozostanie dla wytwórców urządzeń dodatkowych pozostanie miejsce na rynkach mniej masowych - stacji roboczych, media center, komputerów dla graczy czy innych rodzajów niszowych maszyn PC.

IT Partner: Na koniec chcielibyśmy zadać pytanie, które zapewne interesuje wielu czytelników. Dlaczego zdecydowaliście się rozpocząć swoją przygodę z chipsetami płyt głównych od układów dla procesorów AMD, a nie Intel?

Huang: Po pierwsze nie mieliśmy umowy licencyjnej z Intelem. Teraz już ją mamy. Byliśmy także w fazie początkowej opracowywania naszej technologii, a sądzimy, że jeśli nie jesteś wystarczająco dobry aby odnieść sukces na rynku AMD, to nie ma sensu wkraczać na terytorium Intela. Teraz kiedy mamy umowę licencyjną z Intelem, po czterech latach doświadczeń w tworzeniu chipsetów nForce i czołowej pozycji w segmencie chipsetów dla układów AMD, czujemy się na siłach w tworzeniu chipsetów także dla procesorów Intela. Skoncentrujemy się na obszarach rynku gdzie nasze układy nie będą miały konkurencji pod względem zaawansowania technologicznego i unikalnych rozwiązań.


Zobacz również