Na deszczowe dni

Wakacji nie warto marnować na siedzenie przed komputerem. Chyba że pogoda jest paskudna, znajomi wyjechali w góry, a w kinach nie ma nic ciekawego. W takich chwilach warto mieć pod ręką pudełko z jakąś wciągającą grą. Z jaką?

Wakacji nie warto marnować na siedzenie przed komputerem. Chyba że pogoda jest paskudna, znajomi wyjechali w góry, a w kinach nie ma nic ciekawego. W takich chwilach warto mieć pod ręką pudełko z jakąś wciągającą grą. Z jaką?

Miłośnicy gier komputerowych nie potrzebują zachęty, znają każdy nowy tytuł na długo przed polską premierą, prowadzą strony internetowe poświęcone ulubionym pozycjom, przechodzą każdą grę od początku do końca w ciągu tygodnia. Jeśli jednak nie jesteś zawodowym graczem, skorzystaj z naszego przewodnika. Z pewnością znajdziesz tutaj coś dla siebie. Te gry to rozrywka najwyższej próby.

Oczywiście nie opisujemy wszystkich tytułów dostępnych obecnie w sklepach - oferta jest na to za bogata. Rynek gier w Polsce jest niezwykle prężny, ten rodzaj oprogramowania naprawdę świetnie się sprzedaje! Zdecydowana większość pozycji jest w polskiej wersji językowej, wszystkie mają polskie instrukcje, czasami wręcz niezbędne, np. w większości gier strategicznych.

Opisywane gry podzielone zostały na RPG (fabularne), strzelanki (FPP) i strategiczne (RTS i turowe). Nie jest to jednak podział jednoznaczny. "Dungeon Siege", wspaniały RPG, przypomina chwilami grę strategiczną, a "Heroes of Might and Magic IV", strategia w świecie fantasy, to chwilami gra przygodowa. Uwaga! Nie namawiamy do kupowania kota w worku: wersje demo opisanych gier znajdują się na naszym krążku!

Dungeon Siege

Doskonała grafika - główna atrakcja Dungeon Siege.

Doskonała grafika - główna atrakcja Dungeon Siege.

Już na początku gry zadziwia rewelacyjna grafika. "Dungeon Siege" to pełne 3D, z możliwością dowolnego przybliżania i oddalania widoku drużyny. Wszystkie postacie i elementy scenerii są renderowane na bieżąco. To gigantyczny krok naprzód w stosunku do gier takich jak "Diablo" czy "Baldur's Gate".

W maksymalnym zbliżeniu widoczne są wszystkie szczegóły postaci i wrogów, rośliny i drobne elementy wyposażenia. Przy największym oddaleniu zaś można dobrze zaplanować działania drużyny - obserwowany obszar jest znacznie większy. Animacja postaci również jest znakomita - do tego stopnia, że bohaterowie stosują np. kilka różnych stylów strzelania z łuku w zależności od odległości do celu.

Pierwszy etap gry nie jest nadzwyczaj zachęcający - główny bohater biegnie po dobrze wytyczonej ścieżce, likwidując wyskakujące z krzaków potwory. Na szczęście dość szybko zyskuje kilku sprzymierzeńców. Dowodzenie drużyną trzech i więcej postaci staje się naprawdę interesujące, a gra zaczyna przypominać nieco strategię czasu rzeczywistego (RTS).

Większość przygód rozgrywa się w podziemiach

Większość przygód rozgrywa się w podziemiach

Wytrawni fani RPG mogą kręcić nosem na nieznośnie liniową fabułę "Dungeon Siege". Gra toczy się od punktu do punktu na mapie, wykonanie bieżącego zadania jest warunkiem koniecznym otrzymania kolejnej misji. Pojawią się nieśmiałe próby urozmaicenia tej prostej fabuły, ale i tak "Dungeon Siege" to przede wszystkim przechodzenie kolejnych etapów, a nie w pełni swobodna eksploracja świata. Wiele misji (może nawet zbyt wiele) toczy się w podziemiach. Nawet na powierzchni tereny, po których może się poruszać się drużyna, są mocno ograniczone przez przepaście, góry itd. W praktyce bohaterowie są prowadzeni dokładnie do wyznaczonego celu. Bardzo interesująco rozwiązana została kwestia rozwoju postaci. Członek drużyny po osiągnięciu kolejnego poziomu doświadczenia otrzymuje dodatkowe punkty do tych cech, z których najczęściej korzystał. Jeśli więc drużyna rozstrzyga wszystkie walki za pomocą łuków, to jej członkowie będą świetnie strzelać, ale pozostaną na początkowym poziomie w walce wręcz czy rzucaniu czarów. Co ciekawe, nawet nazwa profesji bohatera zależy od preferowanej przez niego metody walki - jeśli podczas większości potyczek sięga po miecz, będzie figurował jako wojownik.

Mimo prostej fabuły "Dungeon Siege" to świetna rozrywka, przede wszystkim z powodu grafiki. Niektóre sceny wydają się żywcem wzięte z filmów fantasy - zwłaszcza eksploracja opuszczonej kopalni, przed którą do drużyny dołącza krewki krasnolud.

Gra, wydana w oryginalnej wersji językowej, ma polską instrukcję. Liczba dialogów jest raczej niewielka i ich zrozumienie nie powinno sprawić kłopotów nawet osobom słabo znającym język angielski. Miłośnicy "Diablo" i "Diablo 2" z pewnością spędzą długie godziny przy "Dungeon Siege".

Wydawca Microsoft

Informacje Promise, wwww.promise.com.pl

Wymagania sprzętowe procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 150 MB HDD, wskazana dobra karta graficzna

Cena 138 zł

Gothic

Kluczem do sukcesu jest mądre rozegranie pojedynku.

Kluczem do sukcesu jest mądre rozegranie pojedynku.

To jeden z przebojów roku 2002. Świetna trójwymiarowa grafika, doskonała animacja postaci i wciągająca, nietypowa fabuła. Przede wszystkim jednak "Gothic" ma niesamowity klimat, który nie pozwala oderwać się od komputera przez długie godziny. Nie daj się zwieść ładnemu, lecz nijakiemu wprowadzeniu - prawdziwa przygoda zaczyna się już za chwilę.

To gra z pogranicza RPG i klasycznej przygodówki, wnosząca też wiele świeżych pomysłów. Przede wszystkim - w czasie gry prowadzisz jedną postać, nie ma mowy o drużynie. Nietypowa jest fabuła, zadania stawiane przed bohaterem wymagają głównie myślenia, a dopiero w dalszej kolejności machania mieczem. Nietypowe metody działania to podstawowy sposób na przeżycie w świecie "Gothicu": na początku gry każda wyprawa do lasu po grzyby (można dzięki nim wyleczyć rany) oznacza śmiertelne niebezpieczeństwo, a niektóre stworzenia potrafią zabić nawet mistrza szermierki jednym kłapnięciem paszczy. Szukanie rzadko uczęszczanych dróg, omijanie potworów, wspinaczka i pływanie to chleb codzienny bohatera "Gothicu".

Jednym z mocniejszych punktów jest doskonałe przygotowanie polskiej wersji z naprawdę świetnie brzmiącymi dialogami. Poza grafiką i fabułą to właśnie one doskonale tworzą klimat gry.

Bardzo interesująco został potraktowany temat walki (choć nie bez pewnych uproszczeń i schematów typowych dla gier komputerowych). Na początku gry szermierka przypomina prawdziwe pojedynki na białą broń. Walka to wymiana kilku ciosów, po których jeden z walczących pada na ziemię. Bohater musi dobrze zaplanować każdą potyczkę, dopóki nie rozwinie swoich umiejętności i nie zdobędzie dobrej zbroi: pomyłka kończy się szybką śmiercią, a w najlepszym przypadku dużymi obrażeniami i utratą całej rudy (służącej w grze za środek płatniczy). W dalszej części gry realizm szermierki nieco się zmniejsza: nawet doskonale władając mieczem, bohater nie ma większych szans z powolnym, ale opancerzonym przeciwnikiem. Również używanie łuku, choć pomysłowo rozwiązane, ma poważną wadę: raz użyta strzała na zawsze ginie z ekwipunku! Każdy łucznik wie, że strzał można używać wielokrotnie, chyba że ulegną uszkodzeniu lub zgubią się np. w gęstym leśnym poszyciu.

Prawdziwym mankamentem jest dość niewygodne sterowanie, na dobrą sprawę całkowicie z klawiatury. W dodatku bohater często reaguje z opóźnieniem, co z reguły oznacza szybką i bolesną śmierć. Po pewnym czasie zorientujesz się również w ograniczeniach geograficznych: wygląda na to, że twórcy gry postanowili zmniejszyć jej obszar, aby przyspieszyć ukazanie się produktu w sprzedaży. Ale nie narzekajmy: poznanie małego obszaru świata "Gothicu" to i tak wiele godzin świetnej rozrywki.

Wydawca Piranha Bytes

Informacje CD Projekt, www.cdprojekt.info

Wymagania sprzętowe Pentium II 350 MHz, 64 MB RAM, akcelerator 3D

Cena 99,90 zł


Zobacz również