Na wielkim ekranie

Projektory zyskują na popularności w bardzo szybkim tempie. Nasze testy pokazują, dlaczego - dobre modele biznesowe kosztują coraz mniej, są bardziej uniwersalne i tańsze w eksploatacji. Kinowe projektory Full HD pod względem jakości obrazu wyznaczają nowy poziom odniesienia, co sprawia, że wycieczki do multipleksu stają się po prostu zbędne.

Projektory zyskują na popularności w bardzo szybkim tempie. Nasze testy pokazują, dlaczego - dobre modele biznesowe kosztują coraz mniej, są bardziej uniwersalne i tańsze w eksploatacji. Kinowe projektory Full HD pod względem jakości obrazu wyznaczają nowy poziom odniesienia, co sprawia, że wycieczki do multipleksu stają się po prostu zbędne.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak radzą sobie dwie kategorie projektorów, różniące się cenami, stopniem zaawansowania i tym, co najważniejsze, czyli przeznaczeniem. Pierwszą grupę stanowią modele biurowe, których podstawowym zadaniem jest wyświetlanie obrazu z komputera podczas firmowych prezentacji. Wybierając urządzenia do testów, nie narzucaliśmy producentom, czy mają być tzw. ultraprzenośne (bardzo lekkie, często mieszczące się wraz z notebookiem w jednej torbie), przenośne (ważące 2-3 kg) czy stacjonarne (cięższe niż 3 kg i większe). Ustaliliśmy za to cenę graniczną - maksimum 4000 zł.

Większość marek reprezentowana jest w naszych testach przez kilka modeli - za mniej niż 2000 zł, w średniej cenie i droższe, bliższe wyznaczonej granicy. Część projektorów wyróżniała się wyjątkowym wyposażeniem, takim jak wbudowane kontrolery, pozwalające na pracę w sieci bezprzewodowej. Urządzenia te istotnie ułatwiają prezentacje w środowisku biurowym, zwłaszcza prowadzone na zmianę przez kilka osób.

Wi-Fi w projektorach

Coraz więcej firm ma w swojej ofercie nietypowe projektory ze specjalnymi obiektywami pozwalającymi na uzyskanie dużego obrazu z niewielkiej odległości od ekranu. Modele te na razie kosztują powyżej 4 tys., dlatego widoczne na zdjęciach Epson EMP-400W i BenQ MP771 nie znalazły się w naszym teście. Zaprezentujemy je już wkrótce w testach indywidualnych.

Coraz więcej firm ma w swojej ofercie nietypowe projektory ze specjalnymi obiektywami pozwalającymi na uzyskanie dużego obrazu z niewielkiej odległości od ekranu. Modele te na razie kosztują powyżej 4 tys., dlatego widoczne na zdjęciach Epson EMP-400W i BenQ MP771 nie znalazły się w naszym teście. Zaprezentujemy je już wkrótce w testach indywidualnych.

Projektory pracujące w sieci Wi-Fi są jeszcze stosunkowo mało popularne. Potencjalni odbiorcy mało wiedzą o ich nieprzeciętnych możliwościach, które mogą w sposób istotny zwiększyć wydajność i wygodę pracy. Do niedawna korzystanie z projektora wymagało używania okablowania. Niezbędne były przynajmniej dwa połączenia - z siecią energetyczną i komputerem lub innym źródłem zewnętrznym. W ostatnim czasie to się zmieniło i do niektórych modeli można w ogóle nie stosować kabli. Na rezygnację z podłączenia do źródła energii pozwalają modele z diodami LED zamiast tradycyjnych lamp projekcyjnych - są przystosowane do pracy na akumulatorach. Uwolnienie od kabli wideo i audio gwarantuje z kolei technologia sieci bezprzewodowych Wi-Fi. Sporo nowych projektorów wyposażono w czytniki kart PCMCIA, w których można umieścić karty sieci Wi-Fi. Coraz częściej jednak rezygnuje się ze specjalnych gniazd PCMCIA i integruje kontroler Wi-Fi w obudowie projektora. Jest to, naszym zdaniem, bardziej eleganckie i dużo wygodniejsze (nie trzeba się obawiać zgubienia czy uszkodzenia karty Wi-Fi, a projektor ze zintegrowanym kontrolerem sieciowym jest zazwyczaj mniejszy).

Projektor bez kabli

Sposobów instalacji projektora jest wiele - można go postawić przed widzem na stoliku, jeśli dysponuje regulacją przesuwania obiektywu, to także za widzem na półce. Najlepiej jednak umieścić projektor pod sufi tem, a kable przyłączeniowe ukryć w odpowiednich peszlach, korytku instalacyjnym lub podwieszanym suficie.

Sposobów instalacji projektora jest wiele - można go postawić przed widzem na stoliku, jeśli dysponuje regulacją przesuwania obiektywu, to także za widzem na półce. Najlepiej jednak umieścić projektor pod sufi tem, a kable przyłączeniowe ukryć w odpowiednich peszlach, korytku instalacyjnym lub podwieszanym suficie.

Oprócz oczywistej zalety, jaką jest zmniejszenie plątaniny kabli, sieć Wi-Fi oferuje nową jakość prowadzenia prezentacji. Przede wszystkim, gdy prowadzi ją na zmianę kilku prelegentów (częsta sytuacja na zebraniach zarządów czy spotkaniach w gronie pracowników), nie trzeba ciągle zmieniać sprzętu podłączanego do projektora. Co więcej, prowadzący nie muszą nawet ruszać się ze swoich miejsc, bo komputer wyposażony w kartę Wi-Fi komunikuje się z projektorem na odległość do 100 metrów (w zamkniętych pomieszczeniach biurowych realny zasięg to mniej więcej 30 metrów).

Druga zaleta sieci Wi-Fi w projektorze to możliwość wysyłania z jednego komputera sygnału wideo, który będzie odbierany przez wiele projektorów. Nie są potrzebne żadne rozdzielacze, konieczne w wypadku korzystania z tradycyjnej transmisji kablowej. Prowadzący prezentację nie muszą nawet być w tym samym pomieszczeniu, co widzowie. Wystarczy, że projektor będzie się znajdował w zasięgu sieci Wi-Fi.

Marzenie administratora

Zaletą, którą docenią osoby odpowiedzialne za konfigurację projektorów w firmie (np. pracownicy działu IT), jest wygoda ustawień, którą oferują modele podłączane do sieci. Dotyczy to nie tylko urządzeń komunikujących się z komputerami bezprzewodowo, ale także innych, które pozwalają na połączenie kablowe z siecią LAN. Administrator projektorów, korzystając z czytelnego i prostego w obsłudze panelu administracyjnego, może nie tylko szybko skalibrować parametry pracy wielu modeli jednocześnie, ale także zezwolić określonym grupom użytkowników na dostęp do urządzenia, np. w celu przesyłania materiałów prezentacyjnych przez sieć (także Internet, bo transmisja odbywa się za pomocą protokołu TCP/IP).

Ograniczenia projekcji Wi-Fi

W urządzeniach różnych producentów bezprzewodowe przesyłanie sygnału i dźwięku do projektora może dawać bardzo odmienne rezultaty, a i opcje oferowane przez poszczególne modele bardzo się różnią. Wiele modeli pracujących w sieci Wi-Fi wysyła obraz o jakości gorszej niż w wypadku korzystania z tradycyjnych kabli. Zdarzają się też opóźnienia wyświetlania sygnału wideo, a niekiedy nie można przesłać w ten sposób równocześnie obrazu i dźwięku. Bezprzewodowa transmisja z komputera do projektora odbywa się na zasadzie kompresji sygnału w locie. Jest on kompresowany przez specjalne oprogramowanie w pececie i dekodowany w projektorze przez odpowiednio zaprogramowane elementy sprzętowe. To od nich zależy jakość obrazu i prędkość transmisji. Powszechnie wykorzystywany jest standard g, oferujący przepustowość do 54 Mb/s. To zapewnia odpowiedni poziom jakości obrazów nieruchomych (statycznych prezentacji PowerPoint, zdjęć czy przekazu "na żywo" z pulpitu komputera), natomiast z przesyłaniem do projektora filmów siecią Wi-Fi są problemy. Większość urządzeń kapituluje, wyświetla obraz rwący się i słaby jakościowo.

W zależności od modelu można przesyłać filmy zakodowane odpowiednimi kodekami. Urządzenia, w których komunikacja Wi-Fi rozwiązana jest najlepiej, pozwalają uzyskać płynność obrazów MPEG2 oraz innych (DivX, WMV), ale tylko w pomniejszonym oknie odtwarzacza multimedialnego. Jak wynika z naszych testów, prezentacja pełnoekranowa powoduje spadek płynności obrazu nawet z najlepszych projektorów Wi-Fi, choć wiele osób może tę jakość uznać za wystarczającą.

Technologie

Projektory LCD

Budowa projektora LCD.

Budowa projektora LCD.

Układ optyczny projektorów LCD tworzy obraz za pomocą trzech ciekłokrystalicznych matryc LCD. W przeszłości stosowano rozwiązania także z pojedynczym panelem ciekłokrystalicznym, jednak obecnie standardem stały się konstrukcje trójpanelowe. Matryce oświetlane są przez jedną lampę o dużej mocy. Następnie serie wielobarwnych odbić świetlnych zostają przepuszczone przez filtry, a biały promień lampy zamienia wielobarwne odbicia na strumienie świetlne odwzorowujące trzy podstawowe barwy - czerwoną, zieloną oraz niebieską. Każdy z tych strumieni nakierowany jest na jeden z paneli ciekłokrystalicznych. Obrazy z poszczególnych paneli LCD są następnie nakładane na siebie i przepuszczane przez obiektyw. W ten sposób sygnał ze źródła (komputer, DVD itp.), poddany odpowiedniej obróbce, zostaje wyświetlony na ekranie ustawionym przed projektorem.

Projektory DLP

Od lampy po ekran - mechanizm działania projektora DLP z jednym procesorem DMD.

Od lampy po ekran - mechanizm działania projektora DLP z jednym procesorem DMD.

Technologia projekcji cyfrowej DLP została opracowana przez inżynierów amerykańskiej firmy Texas Instruments. Do obróbki cyfrowej światła wykorzystywany jest specjalny mikroprocesor. Układ DMD składa się z milionów mikroskopijnych luster (jedno na każdy piksel), które kierując promień światła, przechodzący następnie przez kolorowy układ optyczny, tworzą właściwy obraz. Zwierciadła wykorzystywane w technologii DLP są kwadratami o boku 16 mikronów, a przerwy między nimi mogą wynosić najwyżej mikron. Zaawansowane projektory stacjonarne korzystają z trzech układów DMD i wtedy każdy z nich odpowiada za reprodukcję jednego z trzech kolorów podstawowych. To eliminuje potrzebę stosowania kolorowego wirującego koła i oczywiście poprawia jakość obrazu. Niestety, ceny tego typu modeli są kilkakrotnie wyższe niż produktów z jednym procesorem DMD. W najpopularniejszych układach z jednym DMD pełnokolorowy obraz powstaje dzięki wykorzystaniu obrotowego systemu filtrującego. Koło o kilku segmentach (w zależności od zaawansowania modelu od trzech do siedmiu składowych barw) obraca się z bardzo dużą prędkością. Wejściowy sygnał jest rozkładany na trzy kolory, a dane są następnie przesyłane do pamięci RAM układu. Wiązka białego światła przechodzi przez obrotowy filtr, a następnie jest odwzorowywana w układzie. Sygnał wideo zostaje skorelowany z danymi w pamięci RAM DMD, co powoduje odpowiednie zmiany położenia luster (wychylenie do 12 stopni). Odbity obraz przechodzi następnie przez układ optyczny. Dzięki dużej częstotliwości odświeżania oko ludzkie integruje wszystkie trzy podstawowe barwy i dlatego widzimy pełnokolorowy obraz.

Projektory LCOS

Schemat budowy projektora LCOS.

Schemat budowy projektora LCOS.

Technologia LCOS (Liquid Crystal on Silicon) łączy zalety LCD i DLP w dziedzinie generowania obrazu. Projektory tego typu, podobnie jak LCD, opierają się najczęściej na trzech układach, reprodukujących trzy podstawowe kolory. Ciekłe kryształy są jednak umieszczone na odbijającej powierzchni luster, a więc jest to technologia odbijająca, a nie przepuszczająca światło. Również w tym wypadku ciekłe kryształy przepuszczają lub odbijają światło, tyle że nie przechodzi ono przez panel, lecz odbija się od powierzchni lustra.

Uwaga - schematy Sienkiela, dobre do tego tematu są w 10/2006


Zobacz również