Nadciąga siódmy kanał

W najnowszych amplitunerach wszystko jest coraz lepsze i coraz tańsze. Dekodery DD 5.1 i DTS nikogo już nie dziwią. Ale Dolby Pro Logic II? Tego jeszcze nie było...

W najnowszych amplitunerach wszystko jest coraz lepsze i coraz tańsze. Dekodery DD 5.1 i DTS nikogo już nie dziwią. Ale Dolby Pro Logic II? Tego jeszcze nie było...

Kino domowe nieodparcie kroczy naprzód. Jeszcze rok temu obecność dekoderów DD 5.1 i DTS w amplitunerach nie była rzeczą oczywistą. Teraz jest to już absolutny standard. Co więcej, to co do niedawna wydawało się niemożliwe, a więc dodatkowy kanał tylny centralny z własną końcówką mocy, możemy dziś spotkać w modelach za ok. 2500 zł. Wszystko się poprawia - brzmienie, wyposażenie i wygoda obsługi. Przyjrzyjmy się więc, co są nam w stanie zaoferować amplitunery cenionych i szanowanych firm, sprzedawane w cenie nie przekraczającej 3000 zł. Wśród testowanych modeli znalazły się dwa pełnowartościowe produkty o konfiguracji 6.1, jeden z dekoderami 6.1, ale bez dodatkowej końcówki mocy i wyjść na siódmą kolumnę oraz dwa modele 5.1, których producenci celowo zrezygnowali z dodatkowych "fajerwerków" i - jak twierdzą - skupili się na skonstruowaniu amplitunerów "klasycznych", lecz dopracowanych w każdym calu. Jeszcze jedna cecha wyróżnia urządzenia tego testu. Trzy spośród nich mają na pokładzie dekodery analogowe nowej generacji, czyli Dolby Pro Logic II. Jak sprawuje się ten wynalazek, opisujemy w dalszej części testu.

Marantz SR5200

Ampituner Marantza należy do najbardziej popularnej serii tego producenta - Range. Znajdują się w niej urządzenia przystępne cenowo, jednak nigdy nie schodzące poniżej ustalonego poziomu jakościowego. Dotychczas amplitunery Marantza były dość skromnie wyposażone i z reguły droższe od urządzeń konkurencji. Nowa seria składa się z 3 modeli niewiele różniących się ceną, za to pod względem wyposażenia odbiegających od siebie już znacznie.

Model podstawowy SR4200 to tradycyjny amplituner 6-kanałowy. Opisywany SR5200 jest już urządzeniem 7-kanałowym i to w pełnym tego słowa znaczeniu, bowiem do zasilania centralnego kanału tylnego przeznaczona jest dedykowana końcówka mocy. Nie jest to jednak centralny kanał dyskretny, z jakim mamy do czynienia w droższych modelach innych producentów. Tu sygnał dla głośnika z tyłu tworzony jest matrycowo na bazie lewego i prawego kanału surround. Procesor pozwala także na korzystanie z ciekawego trybu 6-stereo, który rozdziela ścieżkę stereofoniczną na 6 kolumn zestawu. Rezultat jest naprawdę znakomity i pozbawiony zadęcia znanego z serwowanych powszechnie programów DSP.

Najwyższy model - SR6200 ma dodatkowy dekoder Circlesurround, którego SR5200 nie ma. Obudowy są takie same. Występują w kolorze złotym oraz czarnym i w obu wersjach charakteryzują się eleganckim designem.

Amplituner jest bardzo ciężki, co wskazywałoby na zastosowanie solidnego zasilacza. Tak rzeczywiście jest, o czym przekonujemy się zdejmując pokrywę obudowy. Sekcja cyfrowa zawiera dekodery Dolby Digital 5.1, DTS oraz Dolby ProLogic II. Ten ostatni to druga wersja dekodera dla sygnału analogowego, który został niedawno udoskonalony i - zdaniem jego twórców - ma wynieść analogowy dźwięk wielokanałowy na poziom zbliżony do kodowania cyfrowego z separowanymi kanałami.

Całość obudowy wykonano z metalu, co - biorąc pod uwagę cenę urządzenia - zasługuje na uznanie. Centralne miejsce przedniego panelu zajmuje duży wyświetlacz matrycowy. Jego wymiary zewnętrzne mogą wprowadzić w błąd, bowiem po uruchomieniu amplitunera okazuje się, że pole wyświetlacza zajmuje jedynie ok. połowy powierzchni za ciemną szybką. Informacje prezentowane są w sposób bardzo czytelny. Dotyczą aktualnie wybranego źródła, sposobu transmisji - cyfrowej lub analogowej, rodzaju nagranego materiału oraz liczby kanałów. Po bokach wyświetlacza ulokowano symetrycznie dwa pokrętła identycznych rozmiarów. Oba są kontrolerami cyfrowymi. Lewy odpowiada za wybór trybów programów surround, prawy to pokrętło głośności ze skokiem co 1 dB. Poniżej znajdziemy podręczne wejścia audio-wideo. Pod wyświetlaczem zlokalizowano rząd klawiszy wyboru źródła oraz kilka przycisków do sterowania tunerem radiowym i kilkoma innymi funkcjami. Całości dopełnia wejście słuchawkowe bez regulacji wzmocnienia. Można mieć zastrzeżenia do konfiguracji urządzenia oraz wygody sterowania.


Zobacz również