Najlepsze i najgorsze strony sieci

Witryny oferujące muzykę w formacie MP3, organizujące aukcje domen, sprzedające towary z obniżkami i rabatami, królują w rankingach najpopularniejszych amerykańskich serwisów internetowych.

Według czasopisma Network World, technologią, która w największym stopniu przyczyniła się do zmian na elektronicznym rynku oraz zagroziła tradycyjnemu przemysłowi fonograficznemu, jest format zapisu muzyki MP3 oraz oferowana przez niego możliwość dystrybucji muzyki przez Internet. I choć jeszcze większość tego rynku należy do "szarej strefy Internetu", pojawiły się serwisy zarabiające na sprzedaży legalnych plików MP3. Odtwarzacz plików MP3 można już kupić za 200 USD, a strony, takie jak www.mp3.com, www.freemp3files.com czy www.mp3.org, oferują za określoną opłatą możliwość pobrania danych plików bezpośrednio z Internetu do odtwarzacza MP3.

Kolejnym sposobem na działalność biznesową w Internecie jest handel domenami, np. domena Drugs.com została sprzedana za 823 tys. USD, a Business.com za 7,5 mln USD. Na stronie aukcyjnej www.greatdomains.com domeny są sprzedawane średnio za 14 500 USD, a koszt ich rejestracji wynosi jedynie 70 USD. Najlepszym serwisem dla przedsiębiorców szukających zniżek, rabatów i ulg w działalności handlowej jest strona UPS.com (United Parcel Service), która oferuje darmowe mechanizmy wyszukiwania, pozwalające odnaleźć wykazy opłat celnych, należności za przewóz towarów itp.

Atrakcyjną stroną dla indywidualnych klientów, którzy pragną poszperać w oferowanych obniżkach, wyprzedażach, promocjach oraz potargować się ze sprzedającymi, jest Flamingoworld.com, gdzie można taniej zakupić produkty spożywcze, sprzęt komputerowy, odzież itd. Dla odmiany serwisem, który najgorzej zapisał się w pamięci czytelników Network World, został Hershey Foods.com, który w połowie grudnia ogłosił, że nie prowadzi sprzedaży upominków świątecznych, twierdząc, iż wszystko zostało sprzedane.

Najbardziej przereklamowanymi stronami w sieci są, jak się okazało, wszelkie "portale zakupowe" (shopboty), mające w teorii przeszukiwać całą sieć w poszukiwaniu najlepszej oferty dla klienta, a w istocie promujące jedynie sklepy, z którymi podpisały porozumienie. Najbardziej spektakularną "nieobecnością" w Internecie poszczyciły się wszelkie potężne sieci supermarketów spożywczych. Dopiero niedawne uruchomienie serwisu Safeway.com nieco zmieniło sytuację, ale i tak, aby szybko i wygodnie zaopatrzyć się w produkty spożywcze, najlepiej odwiedzić mniejsze elektroniczne sklepy, takie jak Fruit Over Night czy Omaha Steaks.


Zobacz również