Nie lubię podporządkowywać się regułom

Weteran z Interplaya od lat zajmuje się podziemiami i smokami: Feargus jest założycielem i członkiem zarządu firmy Black Isle, specjalizującej się w grach RPG. Feargus Urquhart o przyszłości bardów, losach Torna i świeżości w fantasy.

Weteran z Interplaya od lat zajmuje się podziemiami i smokami: Feargus jest założycielem i członkiem zarządu firmy Black Isle, specjalizującej się w grach RPG. Feargus Urquhart o przyszłości bardów, losach Torna i świeżości w fantasy.

GameStar: Jak trafiłeś do branży gier?

Feargus Urquhart

Feargus Urquhart

Feargus Urquhart: Za sprawą przyjaciela, który pracował w sklepie z oprogramowaniem. Chłopak był fanem gier fabularnych, a w Dungeon & Dragons grał między innymi z ludźmi pracującymi w Interplayu. To dzięki nim dostał się do firmy. Kilka miesięcy później pojawiła się dorywcza praca w charakterze testera. Gdy przyjaciel mi o tym wspomniał, natychmiast się zgłosiłem. Wystarczyło siedem sekund rozmowy i już cieszyłem się z pracy.

GameStar: Skoro jesteśmy przy testowaniu. Icewind Dale 2 zaskoczył nas wysokim poziomem trudności. To było celowe zagranie czy wpadka testerów?

Feargus Urquhart: Wiem, co masz na myśli. To nasza sprawka. Wielu zawodowców, od lat bawiących się w gry oparte na silniku Infinity narzekało, że nasze tytuły są zbyt łatwe. I mimo głosów, że poziom trudności jest wysoki, postanowiliśmy podjąć eksperyment i jeszcze bardziej go podnieść. Niestety, efekt nie jest taki, jakiego oczekiwaliśmy. Teraz uważam wręcz, że powinniśmy nieco obniżyć trudność w trybie normal, a dla doświadczonych graczy przygotować specjalne wyzwanie w postaci trybu hard.

GameStar: Do którego ze słynnych Interplayowych erpegów możemy się w najbliższym czasie spodziewać sequela? Do Baldur's Gate, Fallout, Planescape Torment, a może do Bard's Tale?

Bards Tale Construction Set Karierę w branży Feargus rozpoczął jako tester tego erpegowego edytora. Wtedy też pożegnał się ze studiami.

Bards Tale Construction Set Karierę w branży Feargus rozpoczął jako tester tego erpegowego edytora. Wtedy też pożegnał się ze studiami.

Feargus Urquhart: Zarówno Fallout, jak i Baldur's Gate są świetnymi kandydatami do kontynuacji. Dobrze się sprzedały, a do obu tytułów mamy prawa. Wielu fanów zapewne marzy o sequelu do Tormenta, ale jego powstanie jest na razie mało prawdopodobne. Osobiście najchętniej zrobiłbym kontynuację Bard's Tale. Niestety, prawa do nazwy ma Electronic Arts i o ile wiem, nie są zainteresowani udzieleniem licencji lub sprzedażą tytułu.

GameStar: Którą grę udoskonalałbyś, dysponując nieograniczonym budżetem i czasem?

Feargus Urquhart: Chętnie spróbowałbym szczęścia w tworzeniu sieciowych erpegów. Zresztą to marzenie każdego projektanta. Myślę, że mógłbym wprowadzić do rozgrywki wiele ciekawych elementów, które pokazaliśmy w grach dla jednego gracza.

GameStar: Czemu zawiesiliście pracę nad Tornem?

Fallout 2 Postnuklearny świat, a zarazem pierwszy tytuł przygotowany całkowicie przez Black Isle. Nawet dzisiaj przyjemnie do niego wrócić

Fallout 2 Postnuklearny świat, a zarazem pierwszy tytuł przygotowany całkowicie przez Black Isle. Nawet dzisiaj przyjemnie do niego wrócić

Feargus Urquhart: Po pierwsze, w roku 2000 miałem mnóstwo innej pracy i nie mogłem pomóc twórcom, mimo że moje wsparcie było niezbędne. Po drugie zespół Torna źle ze sobą współdziałał - każdy członek uważał się za genialną indywidualność. Do tego wszystkiego doszły problemy z silnikiem Lithtech. Technicznie nie sprawdzał się w grze fabularnej. RPG to jednak zupełnie co innego niż shooter FPP. Rzecz jasna, nie zrzucam tu winy na Monolitha (producent Lithtecha - przyp. red.). Po prostu przed przystąpieniem do pracy powinniśmy się dokładniej zapoznać z tym silnikiem.

GameStar: Opisz siebie, korzystając z reguł systemu D&D.

Feargus Urquhart: Chaotyczny, dobry krasnolud-wojownik. Nie lubię się dostosowywać do reguł, ale wiem, że ostatecznie wszystko dobrze się skończy. Jestem uparty, więc wybieram krasnoluda.

GameStar: Co jako gracz RPG uważasz za swój największy tryumf?

Baldurs Gate Pierwsza gra oparta na silniku Infinity połączyła zespoły Black Isle i Bioware. Rewelacyjny RPG stworzył nową jakość gier fabularnych.

Baldurs Gate Pierwsza gra oparta na silniku Infinity połączyła zespoły Black Isle i Bioware. Rewelacyjny RPG stworzył nową jakość gier fabularnych.

Feargus Urquhart: Ukończenie Pool of Radiance (stworzona w 1998 roku przez SSI - przyp. red). To była pierwsza gra RPG, którą przeszedłem sam od początku do końca.

GameStar: Od dziesięciu lat pracujesz nad grami fabularnymi. Czy nie czujesz się czasem znużony tą pracą?

Feargus Urquhart: Oczywiście, czasem czuję znużenie - tu kolejny miecz +1, tam jeszcze jeden ork czy szkielet. Jednak w takich momentach staram się przypomnieć sobie, że nie chodzi o sam świat gry, a o to, co się w nim dzieje. Gdy jestem znudzony, kombinuję, jak uatrakcyjnić daną sytuację czy całą grę. Jeśli to, co zrobię, będzie ciekawe dla mnie, to zapewne zainteresuje też graczy.

GameStar: Chciałbyś powiedzieć graczom coś od siebie?

Feargus Urquhart: Przede wszystkim chcę podziękować za wsparcie, którego przez lata udzielali Black Isle. Gdyby nie fani, nie mielibyśmy możliwości profesjonalnego zajmowania się naszym ukochanym zajęciem - tworzeniem gier.

Krótka piłka, czyli o anarchii i lunaparkach

  • Twoja pierwsza gra komputerowa? Chyba Decathlon na pececie.

  • Jakie gry zabrałbyś na bezludną wyspę? Colonization, Railroad Tycoon 2.

  • Ulubiona gra sieciowa? Wśród RPG-ów Anarchy Online, wśród gier akcji Battlefield 1942.

  • Na jaką grę najbardziej czekasz? Asheron's Call 2.

  • Tytuł, który najbardziej cię rozczarował? Black & White.

  • Twoja ulubiona strona internetowa? http://www.amazon.com

  • Twój ukochany film? Blade Runner.

  • Najszczęśliwszy dzień w życiu? Ten, w którym się ożeniłem.

  • Ulubiona muzyka? Ponadczasowa: Depeche Mode, Współczesna: Eminem.

  • Ukochana książka? Gra Endera.

  • Ulubiona kuchnia? Meksykańska - uwielbiam rybne tacos.

  • Najlepsza decyzja w życiu? Porzucenie uniwersytetu dla Interplaya.

  • Wymarzony zawód niezwiązany z komputerem? Projektowanie kolejek w wesołym miasteczku.

Historia - Co zrobił?

1992 Bard's Tale Construction Set

1993 Castles 2

1994 Solitaire Deluxe

1994 Rock'n Roll Racing (Sega Mega Drive)

1996 Shattered Steel

1996 Blood & Magic

1997 Dragon Dice

1997 Descent to Undermountain

1997 Fallout

1998 Fallout 2

1998 Baldur's Gate

1999 Planescape: Torment

2000 Icewind Dale

2000 Baldur's Gate 2

2002 Icewind Dale 2


Zobacz również