Nie tylko dla zawodowców

Mimo dużej popularności kompaktów, cyfrowe lustrzanki uważane są przez profesjonalistów za jedyne godne uwagi aparaty cyfrowe. dlaczego?

Mimo dużej popularności kompaktów, cyfrowe lustrzanki uważane są przez profesjonalistów za jedyne godne uwagi aparaty cyfrowe. dlaczego?

Pojawiające się na rynku cyfrowe lustrzanki kuszą nie tylko atrakcyjną ceną, ale przede wszystkim ogromnymi możliwościami. Konstrukcja tych aparatów sprawia, że za ich pomocą jesteśmy w stanie wykonać dobre zdjęcia reportażowe, sportowe, portretowe, studyjne oraz świetną makrofotografię. Wprawdzie każda z tych dziedzin wymaga innego zestawu obiektywów i pewnego zasobu wiedzy, ale żaden aparat kompaktowy nie daje takich możliwości.

Dla kogo?

Po aparat lustrzany powinni sięgnąć wszyscy, którzy planują dłuższą przygodę z fotografią. Zakup lustrzanki jest inwestycją długoterminową. Bo kiedy kupimy już upragniony korpus aparatu, wtedy inwestujemy w zestaw obiektywów, a następnie lampę błyskową. Oczywiście, mając tyle sprzętu, nie sposób obyć się bez torby fotograficznej, kilku kart pamięci, filtrów chroniących obiektywy, a także statywu. Ten fotograficzny niezbędnik posiadacza lustrzanki z pewnością nie zostanie należycie wykorzystany w przypadku braku elementarnej wiedzy z zakresu fotografii. Jeżeli nie będziemy korzystać z możliwości preselekcji czasu lub przysłony, różnych sposobów pomiaru światła w zależności od sytuacji zdjęciowej, to prawdopodobnie nigdy nie odkryjemy możliwości, jakie drzemią w aparacie lustrzanym. Co więcej korzystanie z wbudowanej lampy błyskowej i najtańszych (najgorszych jakościowo) obiektywów sprawi, że zdjęcia, jakie uzyskamy, będą słabsze, aniżeli te wykonane nawet najprostszym kompaktem.

Cyfrowa lustrzanka to aparat dla osób, które wiedzą, jaki efekt chcą uzyskać na zdjęciu, zanim nacisną spust migawki. Początkującym radzimy zacząć przygodę z fotografią od kompaktu.

Co wyróżnia lustrzankę?

Fotografia miasta nocą została wykonana ze statywu z długim czasem naświetlania. Dzięki temu po przejeżdżających pojazdach zostały tylko smugi światła.

Fotografia miasta nocą została wykonana ze statywu z długim czasem naświetlania. Dzięki temu po przejeżdżających pojazdach zostały tylko smugi światła.

Na pierwszy rzut oka wygląd. Jednak z fotograficznego punktu widzenia jest to różnica najmniej istotna. Ważne są możliwości, jakie kryje w sobie ten aparat. Lustrzanki to najszybsze aparaty wśród cyfrówek. Oznacza to, że opóźnienie migawki, czyli czas od momentu naciśnięcia jej spustu do chwili wykonania zdjęcia jest niezauważalny. Jeżeli fotografujemy imprezy sportowe lub pasjonuje nas fotoreportaż, jest to pierwsza cecha, jaką docenimy w naszej lustrzance. W tym momencie pasjonaci fotografii studyjnej i makrofotografii mogliby powiedzieć, że dla nich jest to kwestia zupełnie drugorzędna. I trzeba im przyznać rację. Jednak w tym segmencie aparaty lustrzane wyróżnia co innego: możliwość precyzyjnego nastawienia ostrości oraz kontrola jej głębi. Popularny i lubiany autofokus nie sprawdza się w każdej sytuacji. Wyobraźmy sobie szarą, gładką ścianę lub powierzchnię lustra. Każdy, kto choć raz próbował uchwycić ostrość w takich warunkach za pomocą autofokusa, wie, że jest to karkołomny wyczyn. Zwykle automatyka ostrości gubi się i bezskutecznie szuka punktu, na którym mogłaby się zaczepić. Ręczne dostrajanie ostrości w kompaktach za pomocą przycisków jest męczące i długotrwałe, o wiele prościej zrobić to za pomocą pierścienia znajdującego się na obiektywie lustrzanki. Wówczas nie tylko mamy pewność, że zdjęcie będzie ostre, lecz również wiemy, jak duża będzie głębia ostrości, a co najważniejsze, czy rozkłada się ona w odpowiadający nam sposób. Kolejnym plusem przemawiającym za lustrzankami są montowane w nich matryce, o wiele większe (i nie chodzi tu o rozdzielczość, ale wymiary) od tych stosowanych w kompaktach. Dzięki temu zdjęcia wykonywane przy czułości 400, a nawet 800 ISO są nadal dobre technicznie, a ich zaszumienie jest do przyjęcia.

Fotografia została wykonana z bardzo małą głębią ostrości. Użycie przysłony f/2,8 spowodowało, że jedynie nos psa jest ostry.

Fotografia została wykonana z bardzo małą głębią ostrości. Użycie przysłony f/2,8 spowodowało, że jedynie nos psa jest ostry.

Omawiając kwestię matryc w lustrzankach, trzeba wspomnieć jeszcze o dwóch sprawach. Po pierwsze pamiętajmy, że przetworniki w średniej klasy lustrzankach są nadal mniejsze, aniżeli klatka negatywu, w związku z czym używając optyki wymiennej, aby dowiedzieć się, z jaką ogniskową w rzeczywistości fotografujemy, musimy ją po prostu przeliczyć. Przykładowo, dla aparatów Canon 20D i 350D ten przelicznik wynosi 1,6. Jeżeli więc używamy obiektywu o stałej ogniskowej 50 mm, to po wkręceniu go do Canon 20D czy 350D daje nam to obiektyw 80 mm (50 mm x 1,6 = 80 mm). Drugą sprawą jest dbałość o stan matrycy oraz jej ewentualne czyszczenie. Częsta wymiana obiektywów, a także przebywanie w zakurzonych miejsca sprawiają, że o zabrudzenie matrycy nietrudno. Niestety, później widoczne jest ono na naszych fotografiach w postaci szarych plamek. Usunięcie kurzu z powierzchni przetwornika jest oczywiście możliwe, ale wymaga pewnej wprawy i dokładności. Wykonane nieprawidłowo może doprowadzić nawet do uszkodzenia przetwornika.

Każdy fotografujący prędzej czy później skupia się na wybranej dziedzinie fotografii. Nie można być bardzo dobrym fotoreporterem, portrecistą, fotografem krajobrazu, architektury, makrofotografii, choćby dlatego, że każda z tych dziedzin wykonywana na najwyższym poziomie wymaga od nas innego sprzętu. Lustrzanki jako jedyne cyfrówki pozwalają na twórcze i indywidualne podejście do tematu. Oczywiście mogą być wykorzystywane uniwersalnie, ale naprawdę odkryjemy ich możliwości, skupiając się na ich nieco węższym zastosowaniu.

Jak to działa?

Niewielka i lekka lustrzanka Nikon D50 świetnie nadaje się dla początkujących fotografów.

Niewielka i lekka lustrzanka Nikon D50 świetnie nadaje się dla początkujących fotografów.

Najczęściej spotykanym zarzutem w stosunku do lustrzanek jest fakt, że za ich pomocą nie można nagrywać filmów. Zwolennicy takich aparatów bronią ich twierdząc, że jeżeli coś jest aparatem fotograficznym, to nie jest kamerą wideo. I mają rację. Jakość nagrywanych za pomocą cyfrówek filmów nie jest zachwycająca, a zarejestrowane w ten sposób nagrania służą nam jedynie do celów pamiątkowych. Warto z nich zrezygnować na poczet możliwości precyzyjnego nastawiania ostrości, podglądu głębi ostrości na zdjęciu, korzystania z wymiennej optyki i kompaktowych oraz studyjnych lamp błyskowych.

Lustro zablokowane w górnym położeniu odsłania światłoczułą matrycę.

Lustro zablokowane w górnym położeniu odsłania światłoczułą matrycę.

Zasada działania lustrzanki nie jest skomplikowana. Światło, które wpada przez obiektyw do wnętrza aparatu, jest odbijane od lustra umieszczonego pod kątem 45ş i obraz rzutowany jest na matówkę. Następnie za pomocą pryzmatu pentagonalnego możemy obejrzeć obraz w celowniku. Gdy naciskamy spust migawki, lustro unosi się, odsłaniana jest matryca i tym samym naświetlane jest zdjęcie. Zwolennicy długich czasów naświetlania najlepiej wiedzą, że podczas każdej ekspozycji nic nie widać w celowniku. Po prostu wybierając przykładowo czas 3 s na ten moment lustro unosi się, a my tym samym tracimy możliwość podglądu sceny. Oczywiście dzieje się tak za każdorazowym naciśnięciem spustu migawki, ale tylko przy długich czasach naświetlania jest to dobrze zauważalne. Taka jest specyfika pracy lustrzanki i jej konstrukcji. To dzięki niej użytkownicy mogą korzystać z optyki wymiennej, mieszków, pierścieni pośrednich i nasadek, filtrów i wężyka spustowego. Takich możliwości nie mają właściciele kompaktów.

<hr size=1 noshade>Wymienna optyka

Lustrzanki, jako jedyne cyfrówki, są kompatybilne z całą gamą obiektywów, począwszy od szerokiego kąta do wąskiego zakresu tele. Pozwala to na maksymalne dostosowanie aparatu do indywidualnych potrzeb. Zwolennicy makrofotografii zaopatrzą się pewnie w obiektyw makro, pozwalający na fotografowanie w skali 1:5, 1:3, mieszek, ewentualnie pierścienie pośrednie i wężyk spustowy.

Przed fotografującymi architekturę otwierają się możliwości korekty zbiegów perspektywicznych poprzez zastosowanie obiektywów typu shift. Pozwalają one na dużą kontrolę nad tym, by perspektywa wyglądała naturalnie, i obszarem głębi ostrości, dzięki ich konstrukcji pozwalającej na odchylanie części obiektywu od jego osi.

Pasjonaci fotografii sportowej wybiorą dla siebie długie i jasne szkła ze stabilizacją obrazu, ponieważ przykładowo profesjonalny teleobiektyw 300 mm waży ponad 2,5 kg i bez stabilizacji obrazu, statywu lub monopodu naprawdę trudno jest uzyskać za jego pomocą nieporuszone zdjęcie.

Miłośnicy kreacji mogą sięgnąć po optykę typu "rybie oko" o kącie widzenia 180ş, dzięki której można uzyskać niezwykły dramatyzm zdjęcia, ponieważ perspektywa zostaje wykrzywiona i obraz rejestrowany przez aparat wygląda tak jakbyśmy patrzyli przez butelkę wody. Ostrość przy tego typu obiektywie uzyskiwana jest (w zależności od modelu) już od 20 cm, dzięki czemu możemy podejść do fotografowanego obiektu naprawdę blisko, przez co deformacja będzie bardzo wyraźna.

<hr size=1 noshade>Czyszczenie matrycy

<hr size=1 noshade>


Zobacz również