Niespełnione obietnice offshoringu

Niezrealizowane plany oszczędności, niższa produktywność i słaba komunikacja to najczęstsze przyczyny rozwiązywania umów offshoringu usług IT - wynika z badań Gartnera.

Autorzy raportu twierdzą również, że różnice kulturowe pomiędzy klientem z Zachodu i dostawcami usług z miejsc takich jak Indie czy Chiny, powodują, że relacje psują się, a po stronie klienta następuje dezorganizacja.

Jednak najczęstszą przyczyną niepowodzenia umów offshoringowych jest brak realizacji założonych oszczędności. "Wiele firm nie oszczędza tyle, ile przewidywały, ponieważ patrzą tylko na koszty pracy. A to zaledwie fragment całości, i klienci powinni rozważyć wiele innych kwestii, zanim podpiszą umowę o offshoringu" - stwierdziła Helen Huntley, wiceprezes Gartnera.

Istotne są nie tylko oszczędności związane z kosztami pracy, ale także koszty due dilligence, komunikacji, zarządzania, podróży służbowych, szkoleń związanych z kulturową odmiennością. Często są to wydatki większe od oszczędności uzyskanych dzięki różnicy w płacach.

Według Helen Huntley, duża część tych kosztów jest ponoszona podczas początkowej fazy działania projektów offshoringowych i w rezultacie nie zostają dokonanie oszczędności nie jest możliwe podczas pierwszych dwóch lat obowiązywania umowy.


Zobacz również