Nikt cię nie pozna

Rozwiązania McAfee, Avio i Della umożliwią pogodzenie interesów reklamodawców z dążeniami użytkowników komputerów do zachowania prywatności.

Reklamę w Internecie można spotkać nie tylko na stronach WWW. Specjaliści od marketingu zalewają ofertami także skrzynki pocztowe, dlatego też coraz więcej osób jest zainteresowanych zachowaniem w tajemnicy swoich danych osobowych. Pojawiają się zatem rozwiązania, które pozwolą pogodzić interesy reklamodawców i dążenia użytkowników komputerów do zachowania prywatności.

Niedawno kalifornijska firma McAfee przedstawiła technologię Silhouette, która pozwala utworzyć w komputerze "osobisty profil reklamowy" (Personal Advertising Profile), gdzie przechowywane są dane o konfiguracji komputera użytkownika. W ten sposób reklamodawcy mogą trafić do osób naprawdę zainteresowanych konkretnym produktem, nie znając ich szczegółowych danych osobowych. Przykładowo, oferta sprzedawcy pamięci RAM trafi tylko do tych użytkowników, którzy mają jej mniej niż 32 MB. "Wszystkie dane są przechowywane w komputerze odbiorcy. W ten sposób nikt ich nie może sprzedać i nie trafią one na żadną listę dostępną dla firm wysyłkowych" - stwierdził Jim Balderston, analityk z McAfee.

Podobne rozwiązania zastosowała również kalifornijska Avio we współpracy z firmą Dell. Technologia Atune jest zaimplementowana w każdym z 10 tys. komputerów opuszczających fabryki tego koncernu każdego dnia (25 mln maszyn rocznie). W tym przypadku dane o użytkowniku są jednak przechowywane na serwerach firmy Avio i aktualizowane co 24 godziny.

Dov Smith z firmy Zero-Knowledge Systems krytycznie odniósł się do powyższych pomysłów: "Prywatność jest zachowana, kiedy nikt nie zna twoich danych. Nawet jedna, jedyna firma. Dlatego uważam, że nasz program Freedom 1.0 (Wolność www.pcworld.pl/nws/aktualnosci/496.html) zapewniający całkowicie anonimowe surfowanie jest najlepszy".

Więcej informacji: www.mcafee.com

www.avio.com

www.freedom.net


Zobacz również