Nowa wersja, nowa jakość

Stojąc na styku poligrafii, fotografii, Internetu i wideo, Photoshop CS stara się zaspokoić potrzeby użytkowników każdego z tych mediów.

Stojąc na styku poligrafii, fotografii, Internetu i wideo, Photoshop CS stara się zaspokoić potrzeby użytkowników każdego z tych mediów.

Kilka lat temu Adobe podjął decyzję o ujednoliceniu interfejsów graficznych w swoich produktach. Z czasem integracja między nimi stawała się pełniejsza, obejmując również współdzielenie części funkcji. Ta tendencja jest szczególnie wyraźna w przypadku Photoshopa. Pierwotnie wykorzystywany głównie w poligrafii, znalazł miejsce w fotografii cyfrowej, kompozycji i postprocesowej obróbce wideo. W efekcie Photoshop staje się w pewnym stopniu Illustratorem, After Effectsem i Photoshop Albumem.

Ekspansję Photoshopa widać już przy wejściu do menu File, gdzie pod tradycyjnym Open odkrywamy Browse. Jest to przeglądarka grafik nasuwająca skojarzenia z tradycyjnymi programami - albumami fotograficznymi. Okno ze strukturą katalogów, obok miniatury grafik z wybranego katalogu, podgląd grafiki oraz okno z metadanymi i słowami kluczowymi - to rzeczywiście niemal klasyczny cyfrowy album. Browser pozwala wyświetlać wybrane grupy grafik, ma funkcję przeszukiwania katalogów według nazw plików, ich rozmiarów, dat utworzenia, słów kluczowych, komentarzy, metadanych itp.

Bliżej fotografa

Dzięki Match Color dopasowanie palety kolorów jednej grafiki do drugiej można zredukować do prostych operacji na suwakach. Grafika źródłowa na górze, grafika przetwarzana na dole (po lewej przed dopasowaniem, po prawej już po).

Dzięki Match Color dopasowanie palety kolorów jednej grafiki do drugiej można zredukować do prostych operacji na suwakach. Grafika źródłowa na górze, grafika przetwarzana na dole (po lewej przed dopasowaniem, po prawej już po).

Krokiem w kierunku profesjonalnej fotografii cyfrowej jest wyposażenie Photoshopa CS w narzędzia pozwalające operować na danych RAW, do których dostęp dają profesjonalne aparaty fotograficzne. Zdjęcie w postaci RAW jest nieinterpretowanym przez oprogramowanie aparatu materiałem, bezpośrednim zapisem stanu detektora CCD lub CMOS. Mając dostęp do danych w takiej postaci, grafik jest w stanie przeprowadzić korekcję w sposób odpowiadający jego wymaganiom. Zakres tej obróbki w ramach funkcji dostarczanych przez Photoshopa CS jest dość szeroki, od określenia liczby bitów na kanał koloru (8 lub 16) oraz jasności i kontrastu, na bardziej wyrafinowanych funkcjach w rodzaju ostrości, balansu bieli, ekspozycji czy korekcji aberracji chromatycznej kończąc. Lista aparatów, z którymi współpracuje Photoshop CS, obejmuje m.in. produkty Canona, Fujifilm, Kodaka, Minolty, Leafa, Nikona, Olympusa.

Chyba najbardziej charakterystycznym narzędziem fotograficznym jest Photomerge, dostępne w File/Automate. Pozwala wczytywać wybrane grafiki lub katalogi, a następnie automatycznie łączy obrazy w panoramę. Odpowiednie okno pozwala na ręczne nanoszenie poprawek: przesuwanie obrazów względem siebie, ustalanie parametrów blendowania bądź wprowadzanie zmian w sposobie projekcji cylindrycznej, które redukują łukowe wygięcie linii horyzontu. W menu Automate znajdziemy również typowo fotograficzne narzędzie Crop and Straighten Photos, używane do przycinania oraz obracania dużej liczby grafik.

File Browser - przeglądarka grafik w stylu małego albumu fotograficznego.

File Browser - przeglądarka grafik w stylu małego albumu fotograficznego.

W Image/Adjustments pojawiły się funkcje Shadow/Highlight oraz Match Color. Pierwsze narzędzie daje możliwość kontrolowania cieni i jaśniejszych partii obrazu. Częstokroć w jakimś obszarze zdjęcia tracimy szczegóły - a to w cieniu rozmywa się ornament, kiedy indziej witraż staje się białą, rozmytą plamą. Shadow/Highlight nie zastąpi dynamiki koloru, jednak pozwoli w wielu przypadkach całkiem zadowalająco rozjaśnić cienie lub przyciemnić za jasne miejsca. Do dyspozycji mamy parametry określające liczbę, zakres tonalny i promień cieni oraz rozjaśnień, a także korekcję koloru i kontrastu śródtonów. Z kolei Match Color pozwala na dopasowanie palety kolorów przetwarzanej grafiki do palety w grafice wzorcowej. Cała operacja staje się bardzo prosta: uruchamiamy Match Color, wybieramy grafikę źródłową i trzema suwakami kontrolujemy przenikanie, intensywność koloru oraz luminancję. Narzędzie przydaje się zwłaszcza wówczas, gdy mamy do czynienia z materiałem źródłowym sfotografowanym lub sfilmowanym w różnych warunkach oświetleniowych.

Ułatwienia w kompozycji

Kluczem do efektywnej pracy kompozycyjnej jest zarządzanie warstwami. Photoshop CS oferuje kilka interesujących usprawnień, wśród których do najważniejszych należy paleta Layer Comps. Zasada jej działania jest prosta: tworzymy nową grupę kompozycyjną, klikając ikonę u dołu palety lub wybierając z menu palety New Layer Comp. Dla tak utworzonej grupy określamy cechy warstw graficznych, które mają zostać w niej zapamiętane. Do wyboru są położenie, przezroczystość oraz style warstw. Teraz pozostaje rozmieścić i zmodyfikować wedle uznania poszczególne elementy graficzne, zaznaczyć warstwę kompozycyjną i zapisać w niej zmiany kliknięciem ikony Update Layer Comp u dołu palety. W ten sposób w Layer Comps możemy zapisać wygląd nawet kilkunastu różnych kompozycji zbudowanych z warstw graficznych znajdujących się w standardowej palecie Layers.

Do innych usprawnień w zakresie obsługi warstw należy zagnieżdżanie katalogów w palecie Layers. Photoshop CS pozwala na uzyskanie maksymalnie pięciopoziomowego zagnieżdżenia (inną sprawą jest uwidaczniająca się w tym miejscu strategia marketingowa Adobe, który bez większych problemów mógłby takie wielopoziomowe zagnieżdżanie wprowadzić już w poprzedniej wersji Photoshopa, w chwili, gdy pojawiły się katalogi warstw). Prostym, lecz funkcjonalnym ułatwieniem jest także możliwość zsynchronizowanego przewijania zawartości okien roboczych. Wystarczy wcisnąć klawisz [Shift] podczas używania Hand Tool, aby przesunięciu zawartości aktywnego okna odpowiadało analogiczne przesunięcie w pozostałych.

Inwazja 16 bitów

Wreszcie - jednym kliknięciem w Adobe Photoshop CS dobieramy odpowiedni aspekt pikseli. Koniec z obróbką zniekształconych kadrów.

Wreszcie - jednym kliknięciem w Adobe Photoshop CS dobieramy odpowiedni aspekt pikseli. Koniec z obróbką zniekształconych kadrów.

Prawdziwym krokiem ku zaawansowanej kompozycji jest jednak fakt, że Adobe Photoshop CS stał się obecnie programem potrafiącym przetwarzać grafikę w formacie 16 bitów na kanał koloru. Wcześniej mieliśmy co prawda możliwość wyboru 16 bitów, ale wewnętrzne przetwarzanie grafiki nadal było 8-bitowe i owocowało charakterystycznymi dla niego artefaktami. Obecnie obliczenia realizowane są w 16 bitach, a zysk, niewidoczny dla kogoś operującego prostymi kompozycjami, staje się czytelny w sytuacji, gdy obraz jest poddawany wielokrotnym przekształceniom. Pojawiające się wówczas przy 8 bitach zniekształcenia, wynikające głównie z błędów zaokrągleń, potrafiły być niezwykle uciążliwe, zwłaszcza w obszarach gładkich przejść tonalnych. Co istotne, zysk z 16-bitowego przetwarzania jest widoczny nawet wówczas, gdy wczytana grafika jest 8-bitowa. Niestety, spora część filtrów dalej pracuje w rozdzielczości 8 bitów na kanał, obniżając jakość ostatecznej wersji grafiki. Możemy się jednak spodziewać, że wkrótce i te zaległości zostaną nadrobione.

Internet i wideo

Z zagadnieniami dotyczącymi grafiki internetowej uporano się w Photoshopie CS w najprostszy z możliwych sposobów, integrując go z pakietem ImageReady. Integracja ta nie jest jednak pełna, gdyż funkcje ImageReady nie są dostępne w Photoshopie; chcąc uzyskać do nich dostęp, należy uruchomić ImageReady za pomocą File/Edit in ImageReady. Wiąże się to z uruchomieniem odrębnego programu i otworzeniem w nim kolejnego projektu. Rozwiązanie to dalekie jest od doskonałości. Przykładowo, próbując wyeksportować warstwy jako sekwencje grafik, przy wychodzeniu z ImageReady nagle odkrywamy, że nie mamy już naszego projektu w Photoshopie. Integracja zachodzi więc na najniższym z możliwych poziomów, co naturalnie, w niczym nie umniejsza możliwości ImageReady w grafice internetowej.

Kolejna długo oczekiwana funkcja: tekst na krzywej, z możliwością edycji zarówno całości, jak i pojedynczych znaków.

Kolejna długo oczekiwana funkcja: tekst na krzywej, z możliwością edycji zarówno całości, jak i pojedynczych znaków.

Pod względem zastosowań filmowych, Photoshop CS wprowadza dwie drobne, aczkolwiek istotne innowacje. Pierwszą z nich jest możliwość określania proporcji pikseli, zarówno statycznie (przy wczytywaniu grafiki), jak i dynamicznie, poprzez przełączanie aspektu za pomocą Image/Pixel Aspect Ratio podczas pracy nad projektem. Funkcja niezwykle przydatna wszędzie tam, gdzie Photoshop był jednym z ogniw w produkcji telewizyjnej, filmowej lub wideo. Mała rzecz, a cieszy wyjątkowo, gdyż silnie zniekształcone grafiki, z jakimi mieliśmy do czynienia przy obróbce materiałów wideo, nie wpływały najlepiej na komfort pracy. Innym miłym drobiazgiem jest możliwość wyświetlania ramek bezpieczeństwa, których rolę odgrywają automatycznie pozycjonowane standardowe linie pomocnicze.

Nie tylko grafika

Podobnie jak we wcześniejszych wersjach, tak i teraz nowy Photoshop wprowadza dziesiątki mniej lub bardziej istotnych udoskonaleń. W zakresie obróbki tekstowej wartą podkreślenia cechą wersji CS jest możliwość rozmieszczania napisów na ścieżce, co prócz oczywistych zalet ułatwia także wymianę plików z Illustratorem. Tekst na ścieżce może być edytowany i przemieszczany wzdłuż niej, a także rozmieszczany w kierunku przeciwnym do standardowego. Dodatkowo pojawiła się obsługa czcionek OpenType, znaczącemu rozszerzeniu uległy funkcje kontrolujące rozmieszczenie tekstu na ekranie.

Zmian w nowym Photoshopie jest rzeczywiście wiele, od histogramów interaktywnie reagujących na przeprowadzane operacje graficzne przez Filter Gallery, gdzie różne ustawienia filtrów prezentowane są w sposób graficzny, znany z Photoshop Elements, kończąc na prozaicznym oknie pozwalającym definiować skróty klawiaturowe - wreszcie! W efekcie otrzymujemy pakiet graficzny, który w zakresie grafiki 2D można bez przesady uznać za najbardziej profesjonalne tego typu narzędzie dostępne obecnie na rynku.

Producent Adobe

http://www.adobe.com/

Cena 649 dolarów


Zobacz również