Nowy reżyser, stare metody

Adobe Director 11 to nowa wersja programu znanego do niedawna jako Macromedia Director. Pozwala tworzyć aplikacje, gry, pokazy multimedialne, zarówno w postaci programów do Windows (obsługiwany jest też Mac OS X), jak i do publikacji w Internecie (z użyciem wtyczki Adobe Shockwave).

Adobe Director 11 to nowa wersja programu znanego do niedawna jako Macromedia Director. Pozwala tworzyć aplikacje, gry, pokazy multimedialne, zarówno w postaci programów do Windows (obsługiwany jest też Mac OS X), jak i do publikacji w Internecie (z użyciem wtyczki Adobe Shockwave).

Director wykorzystuje dwa języki programowania: JavaScript i Lingo. Pierwszy znany jest każdemu twórcy stron WWW, natomiast drugi to wewnętrzny skryptowy język programu. Wersja 11, pierwsza edycja aplikacji wydana pod skrzydłami Adobe, wnosi kilka istotnych nowości. Jedna z ważniejszych to pełna obsługa Unicode (nareszcie!), umożliwiająca łatwe tworzenie wielu wersji językowych aplikacji. Warto też zwrócić uwagę na zwiększone możliwości w zakresie grafiki 3D, powiązane z użyciem silnika PhysX firmy AGEIA. Dla porządku trzeba też odnotować oczywistą nowość: obsługę Adobe Flash 9. Wśród zalet Adobe Directora 11 wymieniana jest też zgodność z DirectX 9, choć nie wszystkie efekty można wprowadzić za pomocą programu.

Niby-film, niby-program

Wtyczka Xobni wyszukuje powiązania między osobami, z którymi korespondujesz. Wyświetla również informacje kontaktowe i statystyki wymiany e-maili.

Wtyczka Xobni wyszukuje powiązania między osobami, z którymi korespondujesz. Wyświetla również informacje kontaktowe i statystyki wymiany e-maili.

Director był oryginalnie przeznaczony do tworzenia animacji i interaktywnych prezentacji. Chociaż Adobe Director 11 służy do projektowania aplikacji i gier, wciąż widać ślady przeszłości. Budowanie projektu opiera się na edytowaniu elementów na osi czasu, co jest typowe raczej dla programów do montażu wideo niż środowisk programistycznych. Projekty tworzone są w znacznej części na bazie importowanych multimediów: dźwięków, obrazów i klipów wideo. Mimo to zaawansowani użytkownicy Directora większość czasu spędzą raczej przy edycji skryptów. Edytor w jedenastej wersji programu został unowocześniony i chociaż brakuje mu wiele do zaawansowanych edytorów z Microsoft Visual Studio czy produktów Borland/CodeGear, programowanie z Directorem w języku Lingo lub JavaScript jest zauważalnie wygodniejsze.

Nietypowe, lecz przemyślane

Początek pracy z Adobe Directorem 11 dla osób przyzwyczajonych do tworzenia aplikacji w innych środowiskach może okazać się nieco kłopotliwy. Podstawowe obszary pracy to cztery okna: Stage, Score, Cast i Property. Jak widać, nawet w nazewnictwie króluje terminologia filmowa. W oknie Stage rozmieszczamy widoczne elementy interfejsu budowanej aplikacji. Okno Score zawiera ścieżki podobne do tych, jakie spotkamy w programach muzycznych czy aplikacjach do montażu wideo. Tutaj można m.in. określić, kiedy będą widoczne poszczególne części interfejsu. Okno Cast zawiera listę elementów biorących udział w budowie projektu - dzięki niemu można szybko sprawdzać i edytować właściwości poszczególnych składników aplikacji. Obiekty użyte w projekcie mogą być bardzo różnorodne: statyczne rysunki i zdjęcia, animacje importowane z zewnętrznych plików lub tworzone za pomocą klatek kluczowych w samym Adobe Director, dźwięki, klipy wideo, obiekty Adobe Flash.

Poprawiony i unowocześniony edytor kodu przesuwa Adobe Directora w kierunku typowych środowisk programistycznych.

Poprawiony i unowocześniony edytor kodu przesuwa Adobe Directora w kierunku typowych środowisk programistycznych.

Bardzo ciekawie prezentują się wspomniane już możliwości tworzenia grafiki i animacji 3D. O ile jednak przygotowanie prostego projektu nie wymaga praktycznie żadnego doświadczenia, do nawet prostej gry z realistyczną grafiką 3D i wykrywaniem kolizji obiektów na bazie silnika AGEIA PhysX potrzebna będzie przynajmniej podstawowa wiedza o rachunku wektorowym i przekształceniach obiektów w przestrzeni trójwymiarowej. Adobe Director 11 nie pozwala na stworzenie nowoczesnej gry FPP do Windows z bardzo zaawansowaną grafiką. Z drugiej jednak strony projektowanie aplikacji 3D jest w środowisku Adobe znacznie uproszczone, wystarczy np. do przygotowania efektownych gier przeznaczonych na strony internetowe.

Informacje: http://www.adobe.com , http://www.idg.pl/news/141042.html

Cena: 999 dolarów (299 dolarów uaktualnienie)


Zobacz również