Nowy reżyser, stare metody

Adobe Director 11 to nowa wersja programu znanego do niedawna jako Macromedia Director, przeznaczonego do tworzenia animacji i interaktywnych aplikacji. Za pomocą Adobe Director 11 można tworzyć aplikacje, gry, pokazy multimedialne, zarówno w postaci programów dla Windows (obsługiwany jest też Mac OS X) jak i w formie odpowiedniej do publikacji w Internecie (z użyciem wtyczki Adobe Shockwave).

Adobe Director 11 to nowa wersja programu znanego do niedawna jako Macromedia Director, przeznaczonego do tworzenia animacji i interaktywnych aplikacji. Za pomocą Adobe Director 11 można tworzyć aplikacje, gry, pokazy multimedialne, zarówno w postaci programów dla Windows (obsługiwany jest też Mac OS X) jak i w formie odpowiedniej do publikacji w Internecie (z użyciem wtyczki Adobe Shockwave).

Informacje: http://www.adobe.com, http://www.idg.pl/news/141042.html

Cena: 999 dolarów (299 dolarów uaktualnienie)

Adobe Director 11 to duży krok naprzód w stosunku do wersji poprzedniej, jeszcze firmowanej przez Macromedia.

Adobe Director 11 to duży krok naprzód w stosunku do wersji poprzedniej, jeszcze firmowanej przez Macromedia.

Director wykorzystuje dwa języki programowania: JavaScript i Lingo. Pierwszy znany jest każdemu twórcy stron WWW, drugi to natomiast wewnętrzny skryptowy język programu. Wersja 11, pierwsza wersja aplikacji wydana pod skrzydłami Adobe, wnosi kilka istotnych nowości. Jedna z ważniejszych z nich to pełna obsługa Unicode (nareszcie!), umożliwiające łatwe tworzenie wielu wersji językowych aplikacji. Warto też zwrócić uwagę na zwiększone możliwości w zakresie grafiki 3D, powiązane z użyciem silnika PhysX firmy AGEIA. Dla porządku trzeba też odnotować oczywistą nowość: obsługę Adobe Flash 9. Wśród zalet Adobe Director 11 wymieniana jest też zgodność z DirectX 9, ale nie wszystkie efekty z DirectX 9są do osiągnięcia za pomocą Directora.

Niby film, niby program

Poprawiony i unowocześniony edytor kodu przesuwa Adobe Director w kierunku typowych środowisk programistycznych.

Poprawiony i unowocześniony edytor kodu przesuwa Adobe Director w kierunku typowych środowisk programistycznych.

Director był oryginalnie przeznaczony do tworzenia animacji i interaktywnych prezentacji. Chociaż dzisiaj Adobe Director 11 to program do tworzenia aplikacji i gier, to wciąż widać ślady przeszłości. Budowanie projektu opiera się na edytowaniu elementów na osi czasu, co jest typowe raczej dla programów do montażu wideo, niż środowisk programistycznych. Projekty tworzone są w znacznej części na bazie importowanych multimediów: dźwięków, obrazów i klipów wideo. Mimo to zaawansowani użytkownicy Adobe Director 11 większość czasu spędzą raczej przy edycji skryptów. Edytor skryptów w jedenastej wersji Directora został unowocześniony i chociaż brakuje mu wiele do zaawansowania edytorów z Microsoft Visual Studio czy produktów Borland/CodeGear, to programowanie z Directorem w języku Lingo lub JavaScript jest zauważalnie wygodniejsze.

Nietypowe, lecz przemyślane

Początek pracy z Adobe Director 11 może okazać się dla osób przyzwyczajonych do tworzenia alpikacji w innych środowiskach nieco kłopotliwy. Podstawowe obszary pracy to cztery okna Stage, Score, Cast i Property. Jak widać, nawet w nazewnictwie króluje terminologia filmowa. W oknie Stage odbywa się rozmiesczanie widocznych elementów interfejsu budowanej aplikacji. Okno Score zawiera ścieżki podobne do tych, jakie spotkamy w programach muzycznych czy aplikacjach do montażu wideo. Tutaj można określić m.in. kiedy w czasie działania aplikacji będą widoczne poszczególne elementy interfejsu. Okno Cast zawiera listę elementów biorących udział w budowie projektu – dzięki niemu można szybko sprawdzać i edytować właściwości poszczególnych składników aplikacji. Obiekty, które będą użyte w projekcie tworzonym w Adobe Director 11 mogą być bardzo różnorodne: statyczne rysunki i zdjęcia, animacje importowane z zewnętrznych plików lub tworzone za pomocą klatek kluczowych w samym Adobe Director, dźwięki, klipy wideo, obikety Adobe Flash. Bardzo ciekawie prezentują się wspomniane już możliwości tworzenia grafiki i animacji 3D. O ile jednak przygotowanie prostej animacji 3D nie wymaga praktycznie żadnego doświadczenia, to do przygotowania nawet prostej gry z realistyczną grafiką 3D i wykrywaniem kolizji obiektów na bazie silnika AGEIA PhysX potrzebna będzie przynajmniej podstawowa wiedza o rachunku wektorowym i przekształceniach obiektów w przestrzeni trójwymiarowej. Adobe Director 11 nie pozwala na stworzenie nowoczesnej gry FPP dla Windows z grafiką nie odbiegającą od tej w dzisiejszych czołowych produkcjach, z drugiej jednak strony tworzenie aplikacji 3D jest w środowisku Adobe znacznie uproszczone, wystarczy np. do przygotowania efektownych gier do publikacji na stronach internetowych.

Ocena końcowa: 5/10

+ obsługa wielu formatów plików multimedialnych

+ unowocześniona grafika 3D i silnik AGEIA PhysX

- zgniły kompromis pomiędzy tworzeniem interaktywnych prezentacji a środowiskiem programistycznym

- mało konkurencyjny w stosunku do narzędzi związanych z Adobe Flash


Zobacz również