Odpowiedzialny biznes - sprawny i mało zaangażowany

Tylko 34% pracowników uważa, że inwestycje polskich firmy w CSR wynikają ze szczerze wyznawanych wartości i zasad.

Badacze z firmy Krauthammer, Szkoły Zarządzania Uniwersytetu Erazma w Rotterdamie oraz Uniwersytetu w Amsterdamie porównywali deklaracje menadżerów firm i pracowników dotyczące podejścia do CSR. Póki co, firmy muszą przede wszystkim popracować nad przekonaniem pracowników do samej koncepcji. Tylko 34% pracowników uważa, że powodem inwestowania przez firmę w CSR wynikają ze szczerze wyznawanych wartości i zasad.

Autorzy raportu "Ogólnopolska odpowiedzialność biznesu 2009" oceniają oni, że działania w zakresie CSR 50% firm można uznać za sprawne, a nawet wzorcowe, a pozostałych 50% - za niewystarczające. Najlepiej wypadają praktyki w obszarze zarządzania pracownikami - organizacji rekrutacji, zatrudniania, warunków pracy (ale nie płacy), możliwości rozwoju, kariery itp. 39% firm osiąga w tym względzie najlepsze wyniki. Znacznie mniej było firm osiągających najlepsze wyniki w praktykach związanych z ochroną środowiska naturalnego (23%) czy pod względem sposobów odpowiedzialnego tworzenia zysku (21%). 32% pracowników uważa zresztą, że w tym ostatnim wymiarze ich firmy nie trzymają żadnych standardów CSR.

Autorzy stawiają tezę, że pracownicy praktykują CSR ze względu na samych siebie i wtedy też częściej patrzą firmie na ręce. Na podejście do odpowiedzialności społecznej wpływ ma własne zachowanie, ma ono większe znaczenie dla praktykujących odpowiedzialność społeczną na własną, indywidualną skalę. Na przykład aż 65% osób ankietowanych segreguje śmieci, 33% kieruje się przy wyborze towarów kryterium pochodzenia produktu (np. wybierając oznaczony marką Fair Trade).


Zobacz również