Office 2004: pierwsze spojrzenie

Microsoft Office 2004 trafi na półki sklepowe za kilka miesięcy, ale Digit zdążył już przyjrzeć się kilku jego nowym funkcjom, na przykład takim jak centrum zarządzania projektami, kalendarzami i plikami, a także osobisty ''magnetofon'' do nagrywania dźwięku. Poznajmy więc najnowszą wersją jednego z najważniejszych pakietów oprogramowania dla Macintosha.

Microsoft Office 2004 trafi na półki sklepowe za kilka miesięcy, ale Digit zdążył już przyjrzeć się kilku jego nowym funkcjom, na przykład takim jak centrum zarządzania projektami, kalendarzami i plikami, a także osobisty ''magnetofon'' do nagrywania dźwięku. Poznajmy więc najnowszą wersją jednego z najważniejszych pakietów oprogramowania dla Macintosha.

Centrum projektów

Nowością w pakiecie Office 2004 jest narzędzie organizacyjne Project Center, które pojawiło się w programie Entourage. Mogłoby się wydawać, że służy do zarządzania pocztą elektroniczną, ale zakres jego działania rozciąga się na cały pakiet Microsoftu. Poprzez centrum projektów można uzyskać dostęp do dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji i wiadomości e-mail, które zostały rozsiane na całym dysku twardym.

Głównym celem Microsoftu jest ułatwienie procesów zarządzania i organizowania informacji w pakiecie Office. Project Center rozwija istniejące funkcje - takie jak książka adresowa, kalendarz i lista czynności do wykonania - o możliwość uzyskania bezpośredniego dostępu do ważnych plików. Powiązane elementy są ze sobą połączone - we wspólnym oknie projektu wyświetlane są wiadomości e-mail, informacje o spotkaniach, zadania, arkusze z budżetami, oferty i inne dokumenty. Możliwe jest nawet utworzenie automatycznych reguł, dzięki którym nowe wiadomości pocztowe będą przypisywane do zdefiniowanych wcześniej projektów. Oczywiście można także współdzielić projekty z innymi użytkownikami Office 2004.

Zaczynamy pracę

Kreator nowego projektu prowadzi użytkownika przez proces tworzenia projektu. Na pierwszym ekranie należy wprowadzić nazwę projektu, ustalić najważniejsze daty i podać komentarz. Do projektu można przypisać ikonę lub określony kolor, co znacznie ułatwi jego identyfikację. Drugi ekran pozwala na utworzenie obserwowanych teczek (Watch Folders) i zaimportowanie wybranych elementów do teczki projektu. Trzeci ekran umożliwia utworzenie reguł, dzięki którym nowe wiadomości e-mail będą automatycznie dodawane do teczki projektu. Ostatni ekran zawiera podsumowanie oraz pomoc dla użytkownika.

Tylko jedno kliknięcie

Dostęp do centrum projektów można uzyskać nawet podczas pracy w programach Word, Excel lub PowerPoint, gdyż przybornik projektu pojawia się we wszystkich aplikacjach Office. Aby go wyświetlić, należy użyć menu View lub kliknąć ikonę na pasku narzędzi. Przybornik zapewnia dostęp do wszystkich informacji, znajdujących się na zakładce Overview w oknie Project Center. Obejmuje to terminarz na dany dzień, listę zadań, notatki, a także listę nowych i niedawno otrzymanych wiadomości e-mail. Znajdujący się na dole przybornika przycisk pozwala na błyskawiczne przełączenie się do centrum projektów.

Ogólny obraz

Zakładka Overview w centrum projektów wyświetla różne informacje na temat projektu. W kalendarzu tygodniowym widoczne są wszystkie informacje o spotkaniach na najbliższy tydzień. Dwie kolumny na dole okna zapewniają szybki dostęp do listy wiadomości e-mail i wykonanych zadań. Dane wyświetlane w tym miejscu można dowolnie modyfikować.

Inne widoki

Oprócz widoku Overview centrum projektów zapewnia sześć innych zakładek, za pomocą których można uzyskać różne informacje na temat projektów. Czasami drobne szczegóły mogą sprawiać duże problemy!

Widok Notebook Layout

Niewielu z nas radzi sobie z szybkim robieniem notatek podczas spotkań. I nieraz jest potrzebny specjalista od szyfrów, który zajmie się odczytaniem naszych bazgrołów. Word 2004 pozwala jednak uniknąć takich problemów, zapewniając nowy widok Notebook Layout. Jest to rozszerzona wersja widoku Outline, dzięki której możliwe będzie przekształcenie komputera przenośnego w wydajną maszynę do tworzenia notatek. Podczas spotkania można nie tylko wprowadzać informacje na klawiaturze, ale także zapisywać dźwięki. Word automatycznie tworzy odnośniki pomiędzy strumieniami audio i notatkami, dzięki czemu później można szybko odtworzyć przebieg spotkania i ustalić najważniejsze informacje.


Zobacz również