Olimpiada na pięciu kanałach w Internecie

Telewizja Interaktywna iTVP na 5 równoległych kanałach pokazuje w Internecie transmisje z zawodów rozgrywanych w ramach zimowych Igrzysk Olimpijskich w Turynie. Pozwala to na wybór oglądanej dyscypliny, jeśli wydarzenia mają miejsce w tym samym czasie. Wszystkie transmisje opatrzone są polskim komentarzem.

Transmisje są dostępne po dokonaniu standardowej rejestracji w serwisie (www.itvp.pl/turyn). Przez ponad dwa tygodnie iTVP przeprowadzi transmisje z ponad 250 zawodów.

Unijne standardy

Prawa do transmisji iTVP pozyskała poprzez EBU, czyli Europejską Unię Nadawców - obejmującej swoim zasięgiem terytorium 54 krajów Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. Zawarta umowa narzuciła jednak ograniczenia dotyczące nie tylko miejsca, z którego łączy się internauta.

Większy problem stanowi jednak wymóg zapewnienia ochrony przed piractwem. iTVP zdecydowało się na wykorzystanie technologii Microsoft. Do oglądania relacji konieczne jest oprogramowanie Windows Media Player (wersja 10). Uniemożliwia to oglądanie transmisji m.in. użytkownikom platformy Linux. Przykłady z Europy pokazują tymczasem (telewizja holenderska), że możliwe było zapewnienie dostępu także użytkownikom innych platform systemowych.

"EBU zobowiązała nas do zapewnienia ochrony przed piractwem i szyfrowania treści. Naszym zdaniem jedynym skutecznym rozwiązaniem jest system DRM. Jednak w związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez Internautów, zwróciliśmy się do EBU z prośbą o oficjalną interpretację. Jeśli poinformują nas, że nie musimy używać DRM, zrezygnujemy z niego. Obecnie czekamy na odpowiedź" - tłumaczy Leszek Bogdanowicz, kierownik projektu iTVP.

System rozproszony

Zbudowany przez iTVP system może obecnie obsłużyć 30 tys. równoległych transmisji. System dystrybucji treści ma rozproszony charakter. Główne centrum danych znajduje się w Warszawie. Odbywa się w nim pozyskiwanie materiałów, przekształcanie na sygnał cyfrowy, kodowanie, szyfrowanie, system zarządzania oraz dostarczania treści. Stąd sygnał przekazywany jest także do centrów w Krakowie i Poznaniu. Całość to około 50 serwerów. W projekcie wykorzystywana jest ogólnopolska sieć akademicka PIONIER.

"Użytkownicy pobierają dane z serwerów proxy cache, które działają w Łodzi, Szczecinie, Trójmieście, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Dzięki temu może obsłużyć do 30 tys. równoległych transmisji" - tłumaczy Leszek Bogdanowicz. "Obecnie nie mamy problemów z przeciążeniem serwerów. Nie jesteśmy jeszcze gotowi, żeby podawać konkretne liczby. zapewniam jednak, że mamy jeszcze spory zapas" - dodaje. Docelowo system ma być zdolny do obsłużenie 15 tys. równoległych transmisji (przy prędkości połączeń 750 Kb/s).

Dotychczas największą oglądalność miały transmisje z festiwalu piosenki w Opolu (pierwszy duży projekt iTVP), koncert Jean Michel Jarre, Konkurs Chopinowski oraz niedawny konkurs skoków narciarskich w Zakopanem.

Wspólny projekt

Relacje z Igrzysk Olimpijskich to największy dotychczas projekt iTVP, projektu telewizji interaktywnej realizowanego przez Telewizję Polską. Projekt wspierany jest przez KRRiT, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji (KBN) oraz firmy partnerskie (głównym wykonawcą systemu jest ACK Cyfronet AGH).

"Przedsięwzięcie ma na celu uruchomienie nowatorskiego modelu upowszechniania treści oraz stworzenie wokół niego aktywnej społeczności użytkowników" - mówi Leszek Bogdanowicz. Użytkownicy iTVP mogą oglądać niektóre transmisje prowadzone przez Telewizję Polską (często trwają one dłużej niż na antenie macierzystej) oraz korzystać z rozbudowywanego archiwum programów. Docelowo iTVP będzie dostępna za pośrednictwem komputerów oraz przystawek telewizyjnych (set-top-box). W dalszej perspektywie istnieją plany przygotowania wersji do odbioru na urządzeniach mobilnych.

Produkcja programów iTVP powinna funkcjonować na normalnych zasadach w ramach Telewizji Polskiej do 2007 roku. Leszek Bogdanowicz zapowiada, że rozważane jest aby do tego czasu system zaimplementowany został także na inne platformy (m.in. Linuxa). Sygnał mógłby być wtedy kodowany z wykorzystaniem technologii Real Media oraz H.264.


Zobacz również