OpenGL - szybciej i łatwiej

Biblioteka OpenGL, służąca do obsługi zaawansowanej grafiki 3D, jeszcze do niedawna wykorzystywana była głównie w programach przeznaczonych dla inżynierów i architektów. OpenGL stał się znany szerokiej grupie użytkowników, gdy zastosowano niektóre jego możliwości w takich grach jak: Quake III Arena, Baldur's Gate 2 czy Descent 3.

Biblioteka OpenGL, służąca do obsługi zaawansowanej grafiki 3D, jeszcze do niedawna wykorzystywana była głównie w programach przeznaczonych dla inżynierów i architektów. OpenGL stał się znany szerokiej grupie użytkowników, gdy zastosowano niektóre jego możliwości w takich grach jak: Quake III Arena, Baldur's Gate 2 czy Descent 3.

Jedna z najważniejszych zalet OpenGL to obecność sprzętowej obsługi tej biblioteki w wielu nowoczesnych kartach graficznych. Do każdej karty przygotowywane są oddzielne sterowniki optymalizujące działanie programów 3D wykorzystujących OpenGL.

Tymczasem pojawiła się nowa, bardzo interesująca inicjatywa, firmowana nazwą GLSetup. Jest to próba utworzenia jednego, stale uaktualnianego sterownika OpenGL do wszystkich kart 3D (lub przynajmniej większości z nich). GLSetup, obecnie w wersji 1.0.0.121, wciąż w fazie beta, to program sieciowy. Jego główny składnik ma objętość tylko 200 KB. Jak to możliwe? Po uruchomieniu i sprawdzeniu rodzaju karty graficznej program łączy się z serwerem w Sieci i pobiera odpowiednie komponenty sterownika. Można oczywiście pobrać całość, statyczną wersję GLSetup, jednak ma ona objętość 88 MB!

GLSetup jest dostępny bezpłatnie, zarówno dla końcowych użytkowników, jak i dla producentów kart graficznych oraz oprogramowania 3D. Projekt wzbudził zainteresowanie znanych firm, m.in. ATI Technologies, znanego producenta kart graficznych. Istnieje szansa, że wyszukiwanie i pobieranie aktualnych sterowników do kart 3D stanie się znacznie prostsze niż dotychczas.


Zobacz również