OpenKODE = otwarty odpowiednik DirectX dla urządzeń mobilnych

Grupa Khronos Open Development Environment udostępniła pakiet OpenKODE 1.0. Jest to zbiór interfejsów programowania (API) dla urządzeń mobilnych pozwalających na łatwą obsługę modułów dźwiękowych czy graficznych.

OpenKODE jest dostępnym na licencji open source odpowiednikiem pakietu DirectX. Dzięki niemu programista nie musi troszczyć się o sterowniki do poszczególnych urządzeń, lecz raczej korzysta z gotowych API, które "na własną rękę" dogadują się z driverami.

W skład OpenKODE wchodzi:

- OpenGL ES

- OpenVG - podsystem obsługi grafiki wektorowej 2D

- OpenSL ES - biblioteka pozwalająca na wykorzystanie możliwości akceleratorów dźwięku

- OpenMax - interfejs dla kodeków.

Pakiet jest o tyle rewolucyjny, że może być wykorzystywany w wielu różnych OS-ach, w tym w Linuksie, Brew, Symbianie i systemach czasu rzeczywistego. Dzięki niemu przystosowywanie gier do różnych telefonów i PDA nie będzie wymagało olbrzymich nakładów środków ani pracy z bardzo powolną Javą.

Khronos a Vista

Warto przypomnieć, że Khronos Group pracuje również nad OpenGL przystosowanym do Visty. Jak zapewniają wchodzący w skład grupy producenci, dzięki niemu Aero Glass uruchomi się nawet na starszym sprzęcie, a jego wydajność może być wyższa niż w przypadku pracy z użyciem Direct3D (patrz artykuł: "OpenGL - pojawi się w Viście i może być szybszy niż Direct3D").


Zobacz również