Organica 3D

Modelowanie organiczne to podstawa tworzenia trójwymiarowych postaci humanoidalnych czy innych organizmów żywych takich jak np. zwierzęta. W profesjonalnych programach do grafiki 3D najczęściej w tym celu używa się powierzchni typu NURBS lub Patch. Jednak równie popularne ostatnimi czasy stało się modelowanie metaobiektami, które działają na zasadzie wzajemnego scalania się obiektów w miarę zmiany odległości.

Modelowanie organiczne to podstawa tworzenia trójwymiarowych postaci humanoidalnych czy innych organizmów żywych takich jak np. zwierzęta. W profesjonalnych programach do grafiki 3D najczęściej w tym celu używa się powierzchni typu NURBS lub Patch. Jednak równie popularne ostatnimi czasy stało się modelowanie metaobiektami, które działają na zasadzie wzajemnego scalania się obiektów w miarę zmiany odległości.

W SoftImage|3D taki moduł dostępny jest standardowo pod postacią obiektu Meta-Clay, a do 3D Studio MAX'a można znaleźć wiele pluginów jak np. ClayStudio, MetaReyes czy Proteus.

Jednak istnieje osobny modeler wykorzystujący tylko technikę metaballs - jest nim Organica 3D stworzona przez mało znaną firmę Impulse Inc.

<CENTER>

 
</CENTER>

Po uruchomieniu programu ukazuje się ekran roboczy. U góry ekranu znajduje się pasek z dostępnymi metaobiektami (tzw. MetaBloxami), których będziemy używać przy modelowaniu. Są to odpowiednio (od lewej) kula, pręt, dysk, torus, stożek, cylinder, prostokąt, prostopadłościan, piramida, klin, ścięty stożek, miska, wklęsły cylinder, obustronnie wypukły dysk, wygięty drut, wygięta rura, wygięty prostopadłościan, ścięta półkula, baryłka, wieczko, klepsydra, piłka z futbolu amerykańskiego, rura, ścięty dysk.

<CENTER>

 
</CENTER>

Po stronie lewej znajdują się narzędzia selekcji, usuwania, ukrywania, transformacji, obrotu, skali oraz grupowania obiektów. Natomiast po prawej są dostępne opcje kontroli obiektu, klonowania, odbić lustrzanych, undo, redo itp. Resztę ekranu zajmują okna robocze (Top, Front, Right i Perspective). Po utworzeniu jakiegokolwiek obiektu i po dwukrotnym kliknięciu na nim pojawia się okno, w którym możemy zmieniać jego właściwości. Są to atrybuty, kształt, deformacje, przewężanie, wyginanie oraz skręcanie dokonywane wzdłuż osi XYZ oraz pozycja obiektu (położenie i kąt nachylenia).

<CENTER>

 
</CENTER>

Po przedstawieniu ogólnego wyglądu i sposobu funkcjonowania programu przejdziemy do konkretów, czyli modelowania. Istotę tej techniki postaram się przedstawić na przykładzie modelu prostej myszy. Zaczniemy od utworzenia głowy. W tym celu wykorzystamy 2 kule, które umiejscawiamy obok siebie. Następnie za pomocą metamiski dorobiamy uszy. Nasza mysz nabiera kształtów.

Szyją będzie ścięty stożek umiejscowiony pod pierwszą kulą, a jako tułów posłuży nam znowu odpowiednio przeskalowana kula. Łapki myszy wykonamy za pomocą pięciu kul stosownie dopasowanych do reszty ciała, a nogi z dwóch kul i ściętych dysków. Pozostał jeszcze ogonek, który stworzymy za pomocą sfer. Nasz obiekt powinien prezentować się jak nieco kancicasty gryzoń. Wszystkie obiekty zostały automatycznie połączone, tworząc ciągłą gładką powierzchnię. Jeżeli chcemy uzyskać większe wygładzenie obiektu, to powinniśmy użyć opcji MeshControl i zmienić Cube Size na np. 2. Tę operację powinniśmy przeprowadzać na samym końcu gdyż w ten sposób zwiększymy liczbę płaszczyzn, a co za tym idzie bardzo spowolnimy działanie programu.

<CENTER>

 
</CENTER>

Organica 3D nie ma własnego renderera jak również niedostępny jest jakikolwiek edytor materiałów czy moduł nakładania tekstur. Wykonane modele możemy wyeksportować do formatów *.3DS, *. DXF oraz *. LWO, a następnie wykorzystać w renderingach scen lub animacji. Szare myszy, które widzicie obok, to gotowe wymodelowane obiekty zrenderowane w 3D Studio MAX.

Organikę mogę polecić wszystkim użytkownikom większych aplikacji do grafiki 3D tworzących modele organiczne. Program ten ma moim zdaniem dość duże możliwości, jak również nie wymaga ogromnych mocy obliczeniowych i pracuje bardzo szybko nawet przy bardziej skomplikowanych scenach. Bardzo duża liczba dostępnych obiektów, za pomocą których możemy modelować, daje nam praktycznie nieograniczone możliwości, a przy tym nadal jest to proste i intuicyjne. Należy jeszcze raz podkreślić, że jest to tylko modeler i nie można w nim wykonywać żadnych innych operacji. Mogę śmiało powiedzieć, że Organica 3D jest w modelowaniu metaobiektami tak dobra, jak Rhino3D w modelowaniu powierzchniami NURBS.


Zobacz również