Osprzęt dla gracza

Zmęczyło cię sterowanie wirtualnym bolidem za pomocą klawiatury i myszy? Nadszedł czas na zakup kontrolera do gier, który znacznie urealni twoje zmagania

Zmęczyło cię sterowanie wirtualnym bolidem za pomocą klawiatury i myszy? Nadszedł czas na zakup kontrolera do gier, który znacznie urealni twoje zmagania.

Wiele osób, które zdecydowały się na zakup kierownicy czy też dżojstika, nie wyobraża sobie dzisiaj sterowania wirtualnym samochodem czy samolotem za pomocą klawiatury i myszy.

Kierownice i dżojstiki to urządzenia, które jednoznacznie kojarzą się wszystkim miłośnikom wirtualnych zmagań z wyścigami samochodowymi i symulacjami lotniczymi. Jeżeli więc chcesz mieć prawdziwe wrażenie realności jazdy i poczuć drgania kierownicy wywołane jazdą po bezdrożach albo sterować samolotem w bardziej intuicyjny sposób, nic nie zastąpi kierownicy z pedałami z zaimplementowaną technologią sprzężenia zwrotnego (Force Feedback) czy dżojstika z obrotową rączką i cyfrową przepustnicą.

WRC na PC

Jeżeli naprawdę interesują cię bolidy mknące po wirtualnych bezdrożach, pora zaopatrzyć się nie tylko w najnowszą grę "Colin MCrally 4", ale również w kierownicę, która pozwoli na pełne zintegrowanie się z wirtualnym pojazdem, abyś w pełni mógł odczuć każde zderzenie czy nierówność drogi.

Na rynku jest obecnie kilkanaście modeli kierownic. Przeważnie składają się z koła sterowego (kierownica) i pedałów (gaz i hamulec). Zdarzają się również modele prostsze, wyposażone tylko w kierownicę i skrzydełka pełniące funkcję pedałów, czy bardziej zaawansowane, wyposażone dodatkowo w drążek zmiany biegów, dźwignie zmiany biegów i technologię odzwierciedlenia efektów (Force Feedback).

Wrażenia z jazdy

Wszystkie kierownice poddaliśmy jednakowym testom, do których wykorzystaliśmy trzy gry: "F1 2003", "Colin MCrally 4", "Need For Speed Underground". Jak można się było spodziewać, wrażenia z jazdy w zależności od modelu były różne. Najwięcej frajdy sprawiła nam kierownica Logitech Momo Racing, która wyróżnia się precyzją działania i rewelacyjnie działającym mechanizmem sprzężenia zwrotnego. Ciekawą konstrukcją jest również Manta Compressor Supreme, która nie dysponuje tak finezyjnym wykończeniem, jak Logitech Momo Racing, ale poza standardowym wyposażeniem (kierownica i pedały) oferuje takie elementy, jak drążek zmiany biegów (pracujący w czterech kierunkach) oraz dźwignię hamulca ręcznego. Dzięki temu sterowanie wirtualnymi pojazdami jest bardziej intuicyjne i przypomina kierowanie prawdziwym samochodem. Niestety, takie rozwiązanie ma też minusy, bo trudno znaleźć odpowiednie miejsce do przymocowania i rozmieszczenia wszystkich tych elementów i często o wiele łatwiej korzystać z wbudowanych w kierownicę skrzydełek do sekwencyjnej zmiany biegów.

Część tańszych kierownic ma odczuwalne luzy, a jakość ich działania nie jest zbyt wysoka, o czym świadczą niskie noty w teście wydajności (Mint RacingStar, Genius Speed Wheel 3 Vibration).

Idealnym rozwiązaniem są kierownice, które umożliwiają programową regulację siły działania Force Feedbacku oraz naprężenia sprężyny centrującej (np. modele Logitecha, Saiteka i Microsoftu), dzięki czemu możesz dostosować ją do własnych potrzeb. Przydaje się również opcja sprzętowego wyłączenia mechanizmu Force Feedback, zastosowana np. w kierownicy Microsoft Side Winder Force Feedback Wheel (model wycofany ze sprzedaży, ale nadal dostępny na giełdach komputerowych lub w niektórych sklepach).

Instalacja

Przetestowane przez nas kierownice mają funkcję automatycznej kalibracji, a ich instalacja nie nastręcza żadnych problemów. Wystarczy zainstalować odpowiednie oprogramowanie z płyty CD lub dyskietki.

Narowista kierownica

Producenci kontrolerów do gier coraz częściej stosują mechanizm sprzężenia zwrotnego (Force Feedback) w celu zwiększenia interakcji użytkownika z wirtualnym samochodem. Wszelkie wstrząsy, stłuczki i drgania samochodu wywołane pracą silnika czy nierówną nawierzchnią przenoszone są bezpośrednio na kierownicę, która drży i kręci się we wszystkich możliwych kierunkach. Wszystko za sprawą zamontowanego wewnątrz niej silnika (lub silników), który za pomocą zębatek kręci kierownicą lub wprowadza ją w drgania w zależności od wirtualnych zdarzeń, co znacznie zwiększa realizm sterowania wirtualnym bolidem.

Jakość pracy mechanizmu Force Feedback w kierownicach poszczególnych producentów bywa bardzo różna. Niedościgniona pod tym względem jest nieprodukowana już, niestety, kierownica Logitech Momo Force, której precyzja działania i stopień odzwierciedlenia przez udoskonalony optyczno-mechaniczny mechanizm Force Feedback efektów jazdy wirtualnym samochodem naprawdę imponowały. Obecnie dostępna jest ekonomiczniejsza wersja tej kierownicy, Momo Racing, również wyposażona w jedną z najlepszych optyczno-mechanicznych konstrukcji Force Feedback, wiernie oddająca większość z wirtualnych zdarzeń. Niestety, za takie wrażenia trzeba zapłacić znacznie więcej niż za zwykłą kierownicę.

Niektórzy producenci stosują tańszą technologię Vibration Feedback, uboższą wersję Force Feedback. Niestety nie daje ona takiego wrażenia realizmu jazdy bolidem, jak jej pierwowzór. Nie wytwarza sił kierunkowych, a jedynie wprowadza kierownicę w drgania o różnym stopniu natężenia.

Obie technologie lepiej lub gorzej przenoszą część wirtualnych zdarzeń na kontroler, który drga i kręci się, odwzorowując ruchy samochodu na nierównej powierzchni czy reakcje na uderzenia o przeszkody.

HOTAS dla mas

Wszyscy miłośnicy symulatorów lotniczych potrzebują dobrego wolantu z przepustnicą. Do wyboru są zarówno proste urządzenia, składające się z drążka i kilku przycisków, jak i bardziej zaawansowane, wyposażone w cyfrową przepustnicę do sterowania mocą silników (dopływem mieszanki paliwowej), obrotowy drążek do zmiany położenia steru kierunku czy przełącznik widoku (HAT Switch). Dla jeszcze bardziej wymagających są urządzenia, w których oddzielono oba moduły (drążek i przepustnicę), dodając w każdym z nich w liczne przyciski i pokrętła. To znacznie urealnia sterowanie wirtualnymi samolotami i przypomina rozwiązanie zastosowane w kontrolerze ThrustMaster Hotas "Couguar", który był wierną repliką oprzyrządowania zastosowanego w samolotach F16 (patrz ramka HOTAS).

HOTAS

HOTAS (Hands On Trottle And Stick - ręce na przepustnicy i drążku) to sposób pilotowania samolotu bez odrywania rąk od przyrządów celowniczych, zastosowany po raz pierwszy w słynnej maszynie F16, której kolejne wersje, F-16C/D block 52+, będą strzec polskiego nieba. Znacznie zwiększył wygodę pilotowania tych samolotów oraz ich wartość bojową.

Wrażenia z lotów

Znaczącą większość dżojstików, które mieliśmy okazję testować, wyposażono w przepustnicę oraz przełącznik widoku, a kilka również w mechanizm Force Feedback. Jego przydatność podczas symulacji lotniczych jest dyskusyjna, a docenić to mogą przede wszystkim miłośnicy strzelanek kosmicznych.

Do niewątpliwe najbardziej zaawansowanych zalicza się kontroler Saitek X45, składający się z osobnej przepustnicy i drążka i wyposażony w całą masę przełączników i pokręteł, których - jak wiadomo - nigdy za wiele. Konfiguracja kontrolera nie jest prosta, ale jego możliwości są naprawdę duże i po umiejętnym skonfigurowaniu da wiele radości. Niektóre osoby mogą jednak mieć problemy z obsługą wszystkich przełączników, a oprogramowanie nie jest zbyt intuicyjne.

Wśród urządzeń bardziej tradycyjnych wyróżnia się bezprzewodowy kontroler Logitech Cordless Freedom 2.4, ze stabilną, szeroką podstawą, dziesięcioma przyciskami, obrotową rączką i ergonomicznym profilem. Jest to niewątpliwie jeden z lepszych bezprzewodowych dżojstików, dodatkowo wyposażony w funkcjonalne oprogramowanie Logitech WingMan, za pomocą którego możesz tworzyć i edytować profile ustawień użytkownika.


Zobacz również