PDA: tak mało dawno nie było

Okres świątecznej gorączki zakupów niewiele pomógł palmtopom. Producenci w IV kw. sprzedali 2,8 mln sztuk, co stanowi wzrost o 37,4 proc. wobec III kw. Jednak jest to mniej o 18,7 proc. niż rok temu. W całym roku dostawy spadły o 13 proc. i sięgnęły 9,2 mln sztuk. Rok 2004 w segmencie PDA upłynął pod znakiem opuszczenia rynku przez Sony i Toshibę i stopniowego oddawania pola terminalom klasy smartphone.

IDC: światowy rynek palmtopów w 2004 r.

IDC: światowy rynek palmtopów w 2004 r.

Jak podają analitycy IDC, w minionym roku sprzedano mniej niż 10 mln palmtopów - podobna sytuacja miała miejsce w roku 1999. Liczba dostaw spada trzeci rok z rzędu.

Numer jeden PalmOne przewodzący stawce zanotował spadek dostaw w ujęciu rocznym o 11,1 proc. Pewną osłodą może być kwartalna zwyżka sprzedaży sięgająca 59,5 proc. w IV kw. 2004 r. Spółka zamyka rok z wynikiem 3,64 mln sprzedanych palmtopów, dających jej udział w światowym rynku rzędu 39,6 proc. Z nadciągająca falą smartphone'ów PalmOne walczy przy pomocy modeli Treo 600 oraz 650.

Traci także HP. Producent zanotował spadek o 10,7 proc. do 2,49 mln sztuk. W tym tygodniu spółka poinformowała, że zamierza podążać za sukcesem wprowadzonego w zeszłym roku modelu iPaq wyposażonego w Wi-Fi i funkcje telefonu komórkowego.

Nowe urządzenia planowane na lata 2005-2006 to m.in. HP iPaq Mobile Messenger przystosowany do pracy w sieciach EDGE. Będzie to drugi palmtop z możliwością wykonywania rozmów telefonicznych. Pierwszy - iPaq h6315 został wprowadzony w lipcu ub.r. Produkty są kierowane do klientów korporacyjnych, bowiem HP nie myśli o podboju rynku odbiorców indywidualnych zdominowanego przez Nokię. Spółka nie zamierza jednak odchodzić od sprzedaży tradycyjnych PDA.

HP iPaq h6315

HP iPaq h6315

Dell z kolei w porównaniu do wyniku z 2003 r. może cieszyć się wzrostem o 22 proc. Jego wynik to 584 tys. wprowadzonych na rynek palmtopów. Udział Della po roku to 7,6 proc. Na czwartej pozycji po 2004 r. znalazł się Sony, który sprzedał 415 tys. urządzeń dla porównania rok wcześniej było to 1,4 mln. W II kw. producent podjął decyzję o wycofaniu się ze wszystkich rynków PDA poza japońskim. Do pierwszej piątki powraca Medion - w IV kw. sprzedał o 666,7 proc. więcej niż poprzedzającym okresie. Spółka zawdzięcza to głównie sprzedawanym w Europie pakietom z GPS.

Więcej na temat sprzedaży urządzeń mobilnych pisaliśmy w artykule Smartphone motorem mobilnego rynku


Zobacz również