PalmSource: 15,2 mln USD straty

Producent oprogramowania dla urządzeń mobilnych w IV kw. 2004 r. obrachunkowego zanotował przychody w wysokości 17,6 mln USD (17,3 mln USD rok wcześniej), zaś strata netto sięgnęła 2,9 mln USD (3,4 mln USD). Po roku przychody PalmSource wyniosły 73,1 mln USD (73,4 mln), a strata została zmniejszona do 15,2 mln USD, wobec 21,8 mln USD w roku ubiegłym.

W okresie marzec-maj na rynek trafiło 1,4 mln szt. urządzeń wyposażonych w system operacyjny Palm OS , z czego komputery klasy PDA stanowiły 78 proc, a 18 proc. terminale smartphone. Dla porównania, w ubiegłym roku urządzeń było łącznie 1,5 mln szt., z czego stanowiły 88 proc. PDA, a terminale smartphone 10 proc.

Prognoza zarządu na I kw. 2005 r. rozliczeniowy zakłada przychody rzędu 18 mln USD. Kwartalna strata netto będzie oscylować wokół poziomu 2 mln USD.

Kilka tygodni temu rynkiem palmtopów wstrząsnęła decyzja Sony o wycofaniu się z amerykańskiego rynku. Japoński producent był drugim głównym licencjobiorcą systemu PalmSource. Gartner wylicza, że w I kw. 2004 r. sprzedano 1,11 mln szt. urządzeń PDA z systemem operacyjnym Palm OS - co stanowi spadek o 21 proc. Liczba palmtopów wyposażonych w konkurencyjny system Windows wyniosła 1,10 mln szt., o 4,5 proc. więcej niż rok temu.

W tym tygodniu 2004 rok finansowy podsumował palmOne, do niedawna tworzący z PalmSource jedną spółkę - Palm. Producent palmtopów w IV kw. poradził sobie całkiem nieźle, notując przychody w wysokości 267,3 mln USD - o 23 proc. więcej niż rok wcześniej (217,1 mln). To już czwarty kwartał, w którym rośnie sprzedaż spółki. Zysk netto sięgnął 13,3 mln, wobec ubiegłorocznej straty rzędu 15 mln. W III kw. 2004 roku obrachunkowego palmOne miał stratę 9,3 mln USD.

W ciągu 12 miesięcy palmOne wygenerował 949,7 mln USD przychodów, o 13 proc. więcej niż rok temu 837,6 mln USD. Producent zredukował stratę netto do poziomu 21,84 mln USD, wobec 442,58 mln na koniec 2003 r. rozliczeniowego. W podsumowanym okresie palmOne wprowadził na rynek ok. 1,1 mln urządzeń, zaś w ciągu całego roku 4,1 mln. Od początku działalności spółka sprzedała 26,4 mln komputerów klasy PDA. Jak wynika z niedawnego raportu IDC, w I kw. 2004 r. palmOne pozostał numerem jeden na światowym rynku PDA, sprzedając ponad 810 tys. komputerów kieszonkowych. Drugie miejsce zajęła HP z wynikiem ponad 577 tys. szt.


Zobacz również