Pecetowe karty grafiki na Macach cz.2

W drugiej części naszego warsztatu zajmiemy się kartami ATI. Karty te, choć trudniej edytowalne niż karty Nvidii, oferują więcej możliwości i wysoką wydajność.

W drugiej części naszego warsztatu zajmiemy się kartami ATI. Karty te, choć trudniej edytowalne niż karty Nvidii, oferują więcej możliwości i wysoką wydajność.

Karty ATI są edytowalne zarówno na Macintoshach, jak i pecetach. Z programów używanych do edycji najlepszy jest ATIccelerator ( http://thomas.perrier.name/software/ATIcceleratorII.html ) na Macach i Flashrom ( http://www.techpowerup.com/bios/bios/flashrom215.zip ) na PC. Do catej operacji będzie potrzebny także Macintosh, startujący z systemu OS 9. Może to być np. stary G3 lub G4. Ogólnie karty ATI wymagają więcej wysiłku niż karty konkurencji, ale za to mają wiele dodatkowych funkcji, niedostępnych u Nvidii, jak choćby tryb Dualhead, czyli zdolność do pracy z dwoma monitorami naraz, czy TV-Out. Programem ATIccelerator można zmieniać częstotliwość taktowania rdzenia graficznego karty (GPU) i pamięci. Można te wartości zmniejszać (na przykład w przypadku Cube) albo powiększać. Głównym problemem z wieloma kartami ATI jest to, że pamięć ROM w Macach jest większa niż w pecetach i nie pasuje do wbudowanych na karcie układów scalonych, które mają pojemność ograniczoną do 64 kB. Ponieważ producenci często dodają układy 128 kB na swoich kartach, gdzie pozostałe 64 kB jest nieużywane, ATI wbudowało w swoje karty ograniczniki. W przypadku zmian pod kątem Maców ważne są wartości taktowania dla rdzenia kart i pamięci, a także ilość potoków.

Radeon 7000

Karty te są przeważnie edytowalne. Wersje PCI i AGP bezproblemowo poddają się edycji i to te 32- i 64 megabajtowe. W przypadku kart 64-megabajtowych nie działa, niestety, "usypianie" Macintosha (sleep mode). Nie ma za to ograniczenia ROM do wielkości 64 kB. Około połowy kart Radeon 7000 ma wbudowany czip 128 kB, reszta tylko 64 kB. Najlepszą metodą sprawdzenia wielkości czipu jest użycie programu Flashrom na pececie, choć czasami sprawdzenie tej informacji może być trudne. Zdarzają się karty z 64 kB i 128 kB pamięci w obrębie jednej serii u jednego producenta. Dla kart z mniejszym ROM-em istnieje skrócone firmware, umożliwiające współpracę tych kart z Macami. Wydajność 3D w grach plasuje się mniej więcej na poziomie Geforce2 MX.

Radeon 8500

Jest to najlepsza do flaszowania karta ATI. Jednakże przy zakupie 8500 należy uważać na następujące rzeczy: czipy pamięci na karcie powinny mieć na laminacie układ raczej prostokątny niż kwadratowy, o stosunku wielkości boków 2:1. Należy unikać modeli 8500 All-In-Wonder oraz kart ze 128 MB pamięci RAM. Tylko wersje z 64 MB dają się edytować. Karty 8500 są wyposażone w czipy ROM o pojemności 128 kB i mają wbudowane ograniczenie do 64 kB. Ich wydajność jest bardzo dobra i plasuje się w okolicach wydajności Geforce3. W grach przoduje Radeon 8500, a karta Geforce3 jest lepsza w programach do obróbki 3D, jak np. Cinema 4D.

Radeon 9800

Do ukazania się Geforce 6800 byta to najszybsza karta 3D dla Maców. Flaszowanie jej napotyka trudności, ze względu na wyposażenie w 64 kB czip ROM. Wbudowane ograniczniki czipu do 64 kB działają z petną mocą, toteż żeby Radeon 9800 w ogóle chciał współpracować z Macami, należy zakleić dwa piny AGP.

W innym przypadku ekran pozostanie czarny. Karty działające z G4 bez zaklejania poznać można po dwóch szczelinach na złączu, natomiast wersje AGP 4x i 8x mają po jednej szczelinie na złączu. Posiadacze Power Maców G5 z AGP 8x mogą nie zaklejać pinów. Dla obejścia ograniczenia do 64 kB trzeba wgrać skrócony ROM, dostępny na stronie http://www.macwelt.de/news/extras/28418 . Do konwersji na Maca nadają się karty 9800 z ośmioma potokami pikseli, czerwonym laminatem pamięci (ale nie tylko), z 256-bitową szyną danych rozpoznawalną po czipach pamięci RAM ułożonych wzdłuż górnej krawędzi karty w kształcie litery L. Karty muszą mieć 128 MB RAM-u. Modeli 9800 SE z czterema potokami pikseli należy unikać. Mimo, że istnieje możliwość przerobienia tych modeli na pełne 9800 (czip R350 użyty w obu kartach jest dokładnie taki sam), to gwarancji sukcesu nie zapewniamy, a i sama przeróbka jest dość kłopotliwa. Jeżeli karta po edycji nie będzie działać na Macu, można ją z powrotem zmienić na pecetową i sprzedać z niewielką stratą.


Zobacz również