Pejzaże w trójwymiarze

Vue 4 Professional - prosta alternatywa dla skomplikowanych i drogich aplikacji 3D, oferująca szybkie tworzenie trójwymiarowych, animowanych scenerii.

Vue 4 Professional - prosta alternatywa dla skomplikowanych i drogich aplikacji 3D, oferująca szybkie tworzenie trójwymiarowych, animowanych scenerii.

Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo zaawansowanych programów do tworzenia grafiki 3D oraz animacji. Niektóre z nich oferują przebogate spektrum możliwości, niejednokrotnie wymagając od niedoświadczonego użytkownika długich godzin spędzonych na opanowaniu podstawowych funkcji. Dlatego też z miłym zaskoczeniem reagujemy na aplikacje prostsze w obsłudze, które oferują może mniej opcji, jednak uzyskiwane dzięki nim obrazy dorównują projektom tworzonym w bardziej złożonych programach. Co ważniejsze, Vue 4 Professional jest w stanie z nimi w pełni współpracować.

Jak podkreślają dumnie sami autorzy, Vue 4 Professional, jest obecnie najbardziej zaawansowanym i posiadającym największe możliwości środowiskiem do tworzenia, animowania oraz renderowania trójwymiarowych scenerii, krajobrazów i pejzaży. Niezaprzeczalnie ogromną jego zaletę stanowi fakt kompatybilności z takimi gigantami na rynku 3D, jak chociażby 3ds max, Cinema 4D, LightWave, Maya, czy Softimage XSI. Lecz co tak naprawdę potrafi Vue 4 Professional?

Pierwsze spojrzenie

Po uruchomieniu aplikacji i wybraniu z menu File polecenia New, naszym oczom ukazuje się okno pozwalające na wybór pory dnia i warunków atmosferycznych do tworzonej scenerii. Spośród zawartych w 9 kategoriach propozycji (Daytime, Simple Sunset, Bad Weather, Sunshine, Realistic Sunset, Volumetric, Unusual, Animated, Others), każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystkie kategorie zawierają w sobie kilka, a nawet kilkanaście projektów, co daje duże pole do popisu. Gdy już zdecydujemy się na odpowiednią porę dnia, interfejs programu zmieni się na znany entuzjastom grafiki 3D układ czterech okien, spośród których trzy przedstawiają scenerię z trzech płaszczyzn - widoku osi X,Y oraz Z, natomiast czwarte z nich stanowi jej perspektywiczne odzwierciedlenie.

Oczywiście, mamy wpływ na sposób wyświetlania tych okien, za co odpowiada niewielki przycisk w prawym górnym rogu każdego z nich – View Display Options.

Tworzymy scenerię

Przejdźmy może do samego procesu tworzenia scenerii. Umieszczanie konkretnych obiektów na planie może odbywać się przy pomocy górnego menu, a dokładnie zakładki Objects, gdzie po wybraniu polecenia Create rozwija się cała paleta wraz z przyporządkowanymi do nich skrótami klawiaturowymi. Do tego samego celu służą również odpowiednie przyciski paska narzędzi, umieszczonego w lewym górnym rogu interfejsu (od samej góry: chmury oraz woda, podstawowe figury trygonometryczne, teren, roślinność, skały, planety). Niektóre z nich, oznaczone malutkim trójkątem, rozwijają się po użyciu prawego klawisza myszki, odsłaniając dodatkowe opcje. Naniesiony obiekt możemy dowolnie obracać, skalować we wszystkich płaszczyznach (proporcjonalnie lub każdą oś z osobna). Służy do tego pakiet kontrolek umieszczonych zaraz przy obiekcie, widoczny po jego zaznaczeniu. W tym miejscu należałoby zaznaczyć, iż nanoszone elementy nie posiadają możliwości edycji konkretnych poligonów, co z jednej strony może wydawać się ograniczeniem, zaś z drugiej pozwala zapomnieć początkującemu użytkownikowi o tej bardziej skomplikowanej stronie grafiki 3D. Nie oznacza to jednak, że program całkowicie takich opcji pozbawiono.

Zdecydowanie najbardziej rozbudowanymi modułami są edytory odpowiadające za modyfikację wyglądu terenu oraz roślinności. Najłatwiej aktywować poszczególne edytory poprzez podwójne kliknięcie na danej roślinie lub terenie. Zakres dostępnych modyfikacji jest trzeba przyznać imponujący: od zmiany długości, średnicy, kąta nachylenia danej rośliny, poprzez kształt jej liści, aż po ich reakcję na powiewy wiatru. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku edytora terenu: zmieniamy jego wielkość, ukształtowanie, nadajemy chropowatość oraz odpowiednią teksturę. Kolejną dość mocną stroną aplikacji jest właśnie paleta tektur, której niewielkie okno znajduje się w prawym, górnym rogu interfejsu. Po kliknięciu przycisku Load Material, uzyskujemy dostęp do pokaźnej bazy materiałów skategoryzowanych w kilkanaście grup tematycznych. Każdy z materiałów posiada rzecz jasna odpowiedni podgląd, który pozwala dokładniej mu się przyjrzeć.

Pod oknem podglądu materiałów znajduje się natomiast obraz z głównej kamery Main Camera po dokonaniu wstępnego renderingu. Obraz w nim przedstawiony może być renderowany po każdej modyfikacji dokonanej na projekcie, co daje użytkownikowi natychmiastowy widok. Oczywiście nie zastąpi to ostatecznego renderingu, lecz tylko pozwoli się wstępnie zorientować, jak nanoszone zmiany wpływają na obecne stadium scenerii. Na samym dole znajduje się jeszcze okienko z warstwami (użytkownicy programów 2D, w tym Photoshopa, zapewne w tej chwili lekko się uśmiechają). Dzięki warstwom możliwości programu zdecydowanie się powiększają. Nie da się ukryć, iż ma to również wpływ na zachowanie porządku na projekcie w obliczu coraz większej liczby znajdujących się w nim obiektów.

Rendering

Gdy nasz projekt jest już gotowy przechodzimy do jego ostatecznego renderowania. Szczegółowe ustawienia dotyczące w tej sekcji znajdziemy pod pierwszym przyciskiem w prawym, górnym rogu – Render Options (alternatywny skrót to CTRL + F9). Wzorem bardziej rozbudowanych aplikacji do tworzenia grafiki 3D oraz animacji, również Vue 4 Professional posiada moduł renderingu sieciowego, czyli rozłożenia obliczeń na klika komputerów w sieci, co znacznie przyspiesza cały proces. Do wyboru mamy 6 trybów renderingu różniących się od siebie szczegółowością detali, a co za tym idzie, czasem trwania. Możemy przetwarzać jedynie wybrane obiekty lub warstwy. Za jakość pliku wynikowego odpowiadają parametry znajdujące się w sekcji Render Quality oraz Anti-Aliasing.

Podsumowując, Vue 4 Professional posiada wszystkie niezbędne atrybuty, aby zawojować rynek początkujących entuzjastów grafiki 3D. Możliwościami dorównuje najbardziej skomplikowanym ‘kombajnom’, co również zdecydowanie wpływa na jego korzyść i trzeba przyznać, nie jest dziś łatwe do osiągnięcia. Pozostaje jeszcze aspekt cenowy. Na rynku europejskim, Vue 4 Professional kosztuje 599 EUR – to nie wydaje się zbyt wygórowana cena, w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań. Na zakończenie przedstawiamy minimalne wymagania systemowe podawane przez producenta:

Platforma Macintosh:

- system Mac OS X v10.2+

- procesor G4, 1,25 GHz

- 256 MB pamięci RAM (512MB zalecane)

- 250 MB wolnej powierzchni dyskowej

- karta graficzna oferująca rozdzielczość 1024 x 768 pikseli w 65 tysiącach kolorów (16-bitowa oraz 24-bitowa paleta kolorów zalecana)

Platforma PC:

- system Windows NT4(SP6), 2000, XP

- processor Pentium III, 1 GHz

- 256 MB pamięci RAM (512MB zalecane)

- 250 MB wolnej powierzchni dyskowej

- karta graficzna oferująca rozdzielczość 1024 x 768 pikseli w 65 tysiącach kolorów (16-bitowa oraz 24-bitowa paleta kolorów zalecana)

Więcej informacji:

e-on software - http://www.e-onsoftware.com


Zobacz również