Pinnacle Liquid Edition 5.5

Kompleksowy system do edycji wideo w formacie DV. Do niedawna edycja wideo w formacie DV wykorzystująca profesjonalne oprogramowanie edycyjne była zarezerwowana dla wąskiego grona odbiorców. Główną barierę stanowiły przede wszystkim wysokie ceny oraz często duże wymagania sprzętowe. Na szczęście dla użytkowników sytuacja taka szybko zmienia się na lepsze.

Kompleksowy system do edycji wideo w formacie DV. Do niedawna edycja wideo w formacie DV wykorzystująca profesjonalne oprogramowanie edycyjne była zarezerwowana dla wąskiego grona odbiorców. Główną barierę stanowiły przede wszystkim wysokie ceny oraz często duże wymagania sprzętowe. Na szczęście dla użytkowników sytuacja taka szybko zmienia się na lepsze.

Pierwszymi profesjonalnymi systemami edycyjnymi używanymi powszechnie w studiach telewizyjnych i postprodukcyjnych, które pojawiły się również w wersjach przeznaczonych na rynek konsumencki, były systemy Avid Xpress DV oraz FAST.studio DV3. Pomimo ograniczeń, jakie niesie z sobą format DV, zapewniały one użytkownikowi możliwość pracy w profesjonalnym stylu. Po przejęciu firmy FAST Multimedia przez Pinnacle Systems, w zeszłym roku na bazie FAST.studio DV3 powstał nowy znacznie rozbudowany w stosunku do pierwowzoru produkt Edition DV 4.0. Udostępniał on użytkownikowi wiele z możliwości, które do niedawna były osiągalne w drogich profesjonalnych systemach FAST-a. Aby sprostać rosnącym wymaganiom użytkowników oraz dotrzymać kroku konkurencji, w połowie bieżącego roku Pinnacle wprowadził nową udoskonaloną i znacznie rozbudowaną wersję Edition 5, która ze względów marketingowych została zastąpiona przez LiquidEdition 5.5 (zastępujący również Liquid Purple).

Nowością w Liquid Edition 5.5 jest płynna zmiana prędkości odtwarzania, obsługa formatu DVCPRO25, sterowanie urządzeniami poprzez RS-422 i MIDI, wymienność projektów i danych w formatach ALE/OMFI, możliwość korzystania z dysków sieciowych oraz rozszerzone możliwości korekcji kolorów.

Liquid Edition 5.5 od strony sprzętowej występuje w dwóch wersjach, jako tradycyjna karta PCI, będąca typowym kontrolerem FireWire (IEEE-1394), oraz w wersji Pro jako karta AGP. Ta ostatnia powstała przy współpracy firm Pinnacle Systems i ATI Technologies. Jak na kartę do edycji wideo, trzeba przyznać, że jest to dość nietypowa, a przy tym wyróżnia ją innowacyjna konstrukcja. Spełnia bowiem funkcję karty graficznej (ATI Helios - odpowiednika Radeon 8500) oraz standardowego kontrolera FireWire (IEEE-1394). Dzięki dołączonemu zewnętrznemu panelowi ze złączami przyłączeniowymi w wersji Pro dostępne są również złącza Composite/S-Video, umożliwiające przechwytywanie oraz zgrywanie materiału wideo ze sprzętu analogowego. Ponadto wersja Pro zapewnia dodatkową akcelerację efektów oraz komfortowy podgląd montowanego materiału wideo na zewnętrznym monitorze TV.

Możliwości konfiguracji parametrów odpowiedzialnych za jakość podglądu i generowania efektów.

Możliwości konfiguracji parametrów odpowiedzialnych za jakość podglądu i generowania efektów.

Dołączana w komplecie dokumentacja jest bardzo obszerna i szczegółowa. Szczególnie trudno nie zwrócić uwagi na ponad 800-stronicowy podręcznik "Reference Manual". Niestety, brak jakiejkolwiek dokumentacji w języku polskim. Pomimo że Liquid Edition jest intuicyjny i bardzo przyjazny użytkownikowi, to brak polskiej dokumentacji dla wielu użytkowników w naszym kraju może okazać się problemem. Na tym tle popularny Adobe Premiere z ogromną ilością dostępnych w sprzedaży książek ma niezaprzeczalną przewagę.

Minimalne wymagania systemowe dla Liquid Edition 5.5 to procesor o częstotliwości co najmniej 1,8 GHz, pamięć 256 MB, karta graficzna AGP z pamięcią 64 MB (dla wersji na kontrolerze IEEE-1394), karta dźwiękowa oraz system operacyjny Windows 2000 lub XP (Home lub Pro). Należy podkreślić, że Liquid Edition jest systemem w pełni skalowalnym, który potrafi efektywnie korzystać również z systemów wieloprocesorowych, np. dwóch procesorów Athlon MP. Ponieważ Liquid Edition jest wprost idealnie stworzony do pracy dwumonitorowej, warto rozważyć wykorzystanie odpowiedniej karty graficznej oferującej taką możliwość. W przypadku wersji Pro należy skorzystać z dodatkowej karty graficznej PCI (lista rekomendowanych kart graficznych do obsługi trybu dwumonitorowego znajduje się na stronie internetowej producenta).


Zobacz również