Pinnacle Liquid Edition 6.1

Dotychczasowe wersje oprogramowania Liquid Edition były w mniejszym lub większym stopniu rozwinięciem pierwowzoru, jakim było FAST.studio DV3 firmy FAST Multimedia, przejętej przez Pinnacle Systems. W najnowszej, szóstej już wersji Liquida mamy do czynienia z czymś o wiele większym.

Dotychczasowe wersje oprogramowania Liquid Edition były w mniejszym lub większym stopniu rozwinięciem pierwowzoru, jakim było FAST.studio DV3 firmy FAST Multimedia, przejętej przez Pinnacle Systems. W najnowszej, szóstej już wersji Liquida mamy do czynienia z czymś o wiele większym.

Liquid Edition i Avid Xpress DV były to pierwsze w pełni profesjonalne systemy edycyjne nisko budżetowe, umożliwiające użytkownikom pracę w profesjonalnym stylu. Najnowsza szósta wersja Liquid Edition w dużym stopniu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku - przede wszystkim wprowadza możliwość edycji w formacie HDV, bardzo ostatnio lansowanym, umożliwiającym stworzenie stosunkowo niedrogiego systemu do edycji wideo wysokiej rozdzielczości.

Wprowadzenie obsługi formatu HDV wymusiło konieczność zaimplementowania możliwości przeprowadzania edycji w formatach bazujących na kompresji MPEG-2, dzięki czemu Liquid Edition 6 może teraz przeprowadzać edycję również w rzadziej spotykanych formatach cyfrowych, takich jak MicroMV oraz D-VHS.

Wspomniane możliwości to rezultat zastosowania nowej technologii SmartEDIT, dzięki której uzyskujemy natywną edycję materiałów, zapisanych w formatach DV, HDV, DVCPRO, MPEG-2 IBP, MPEG-2 I-Frame, jak również niekompresowanych. Co istotne, materiały te możemy umieszczać na jednej linii edycyjnej bez jakiejkolwiek konieczności ich konwersji.

Pierwsze co zwraca uwagę po uruchomieniu najnowszej wersji Liquid Edition 6 to nowy interfejs użytkownika. W poprzednich wersjach był on tylko nieznacznie modyfikowany w stosunku do FAST.studio. Tym razem interfejs Liquida jest znacznie zmieniony, a tym samym bardziej przejrzysty. Użytkownicy przyzwyczajeni do poprzednich wersji mogą skorzystać z interfejsu w wersji Classic.

Poszczególne funkcje i narzędzia są pogrupowane w specjalizowanych edytorach, które mogą być w dowolny sposób konfigurowane przez użytkownika, dzięki czemu można stworzyć własne środowisko pracy i dopasować je do swoich upodobań. Możemy dowolnie rozmieszczać narzędzia oraz definiować własne skróty klawiaturowe. Nie istnieją ograniczenia co do ilości ścieżek umieszczanych na osi czasu. Nie ma również ustalonego podziału na ścieżki wideo, audio oraz grafiki, a o funkcji, jaką ma pełnić dana ścieżka, decyduje sam użytkownik.

Liquid Edition 6.1 z widoczną osią czasu oraz oknami Source i Master.

Liquid Edition 6.1 z widoczną osią czasu oraz oknami Source i Master.

Edytory zostały wyposażone w system klatek kluczowych, umożliwiający precyzyjną kontrolę parametrów żądanego efektu w czasie. Dodatkowo w wersji 6. wprowadzono możliwość określania parametrów efektów z zastosowaniem krzywych Béziera, precyzyjnie definiujących zmiany pomiędzy poszczególnymi klatkami kluczowymi.

W Liquidzie doskonale działa scrubbing po osi czasu, podobnie jak obsługa klawiszy JKL, umożliwiających przewijanie materiału wideo zarówno do przodu, jak i do tyłu, zarówno w przyśpieszonym, jak i zwolnionym tempie, w trakcie którego możliwy jest odsłuch dźwięku (w tym również analogowy). Przechwytywanie materiału wideo od wersji Edition 5 możliwe jest z jednoprzebiegowym skanowaniem i automatycznym podziałem na sceny. Dla już przechwyconego materiału wideo istnieje możliwość podziału na poszczególne sceny, zarówno według zapisanego kodu czasowego, jak i analizy zmian zawartości obrazu. Liquid Edition 6 uzupełniono pełną obsługę dźwięku przestrzennego oraz standardu wtyczek VST Steinberga. Bardzo dobrze działa dynamiczna zmiana tempa odtwarzania, definiowania poprzez krzywe, pozwalająca na stopniowe zatrzymanie, przyśpieszenie, i cofnięcie odtwarzania materiału wideo.

Nowy tryb Multicam ułatwia synchronizację i edycję materiału wideo z wielu kamer. Wprowadzono nowe narzędzie do tworzenia kopii zapasowej projektów łącznie z danymi. Aby ułatwić wymianę projektów z oprogramowaniem Pinnacle Studio 9, dodano możliwość importowania plików projektu z tego programu. Zapewniono wymienność projektów i danych w formatach ALE/OMFI, ułatwiając tym samym wymianę danych z innymi systemami profesjonalnymi.

Każdy z edytorów może mieć indywidualnie konfigurowane klawisze skrótów.

Każdy z edytorów może mieć indywidualnie konfigurowane klawisze skrótów.

W nowym Liquidzie bez zmian pozostało szereg unikatowych technologii. Background rendering umożliwia stałe przeliczanie efektów w tle bez zauważalnego spowolnienia pracy programu. InstantSave zwalnia użytkownika od pamiętania o zapisywaniu projektu, które stale odbywa się w tle, dzięki czemu w przypadku np. zaniku zasilania lub innej awarii komputera nie tracimy naszego projektu. W tworzeniu rozmaitych efektów wysoką jakość zapewnia technologia Subpixel, co jest szczególnie zauważalne podczas skalowania obrazu. Mówiąc o efektach, warto zaznaczyć, że podzielone są na dwie grupy: CPU i GPU.

W pierwszym przypadku wykorzystuje się procesor, natomiast w drugim korzysta się z możliwości procesora karty graficznej. Dzięki nowej technologii SmartRT uzyskane efekty 2D/3D są w większości realizowane w czasie rzeczywistym, zarówno w rozdzielczości SD, jak i HD.

Dodatkowe możliwości wprowadza też wbudowany Hollywood FX 5.5 w specjalnej wersji Plus. Warto również wspomnieć o rozbudowanych filtrach obrazu, precyzyjnie działających kluczach chroma i luma oraz jednej z najlepszych w swojej klasie korekcji kolorów. Nowością wersji 6. jest możliwość nakładania wybranych filtrów bezpośrednio na całe ścieżki, a nie na konkretne materiały na osi czasu.

Możliwości edytora zaawansowanej korekcji kolorów.

Możliwości edytora zaawansowanej korekcji kolorów.

Do tworzenia napisów i plansz jest przeznaczony prosty edytor TitleDeko RT, który jednak na tle konkurencyjnych rozwiązań, takich jak Inscriber TitleMotion, prezentuje się dość ubogo. Opcjonalnie można skorzystać z TitleDeko Pro, ale jest to już dodatkowy wydatek. Od wersji Edition 5 authoring DVD został zintegrowany z programem głównym, umożliwiając tworzenie płyt DVD-Video z animowanym menu bezpośrednio na osi czasu. Obsługiwane są zarówno płyty jednowarstwowe, jak i dwuwarstwowe. Dźwięk na płytach może być zapisywany w formacie MPEG-1 Layer 2 (MP2), Linear PCM (LPCM), jak i Dolby Digital (AC3).

Wbudowany encoder MPEG, w jaki wyposażono Liquid Edition, zapewnia całkiem przyzwoitą jakość kodowania zarówno ze zmiennym (VBR), jak i stałym transferem danych (CBR). Dostępna jest również możliwość nagrywania płyt w formatach VCD i SVCD. Liquid Edition 6 przygotowany jest do pracy sieciowej, zarówno jeśli chodzi o tworzenie indywidualnych profili dla poszczególnych użytkowników, jak i możliwości korzystania z zasobów dysków sieciowych. Dostępne jest sterowanie urządzeniami poprzez złącza RS-422 i MIDI.

TitleDeko do tworzenia napisów i plansz.

TitleDeko do tworzenia napisów i plansz.

Minimalne wymagania systemowe dla Liquid Edition 6.1 to procesor o częstotliwości co najmniej 1.8 GHz, pamięć 512 MB, karta graficzna AGP 4x z pamięcią 64 MB, karta dźwiękowa oraz system operacyjny Windows XP Professional. Oczywiście wymagania te podczas edycji w formacie HDV muszą być odpowiednio wyższe. Podobnie jak inne nowoczesne systemy również Liquid jest systemem w pełni skalowalnym, który potrafi efektywnie korzystać z systemów wieloprocesorowych.

Liquid jest wprost idealnie stworzony do pracy dwumonitorowej stąd zalecane jest wykorzystanie odpowiedniej karty graficznej zapewniającej taką możliwość. Liquid Edition 6.1 występuje w trzech wersjach: jako samo oprogramowanie przeznaczone do pracy ze standardowymi kontrolerami IEEE-1394 OHCI (FireWire) oraz w dwóch wersjach sprzętowych: PRO oraz AV/DV.

Pierwsza z nich najbardziej rozbudowana ma zewnętrzny breakout box, zawierający szereg analogowych i cyfrowych złączy przyłączeniowych, łączący się z komputerem poprzez port USB2. Do dyspozycji mamy typowe złącza wejść/wyjść Composite i S-Video, jak również Component, zarówno YUV, jak i RGB. Nie mniej bogate są złącza audio, gdzie oprócz typowych liniowych złączy wejść stereo, są wyjścia 5.1 dźwięku przestrzennego oraz wyjście słuchawkowe. Uzupełnieniem są złącza wejść/wyjść cyfrowych

FireWire oraz audio coaxial i optical. Najnowsza wersja Liquid Edition 6.1 AV/DV ma w komplecie dedykowany zewnętrzny konwerter analogowo-cyfrowy MovieBox DV z wejściami/wyjściami Composite i S-Video, liniowymi złączami stereo oraz kartę kontrolera IEEE-1394 OHCI (FireWire).

Produkt: Pinnacle Liquid Edition 6.1

Producent: Pinnacle Systems, http://www.pinnaclesys.com

Cena brutto: 2549 zł; podstawowe uaktualnienie 1049 zł

Konkurenci: Avid Xpress DV 4.6, Adobe Premiere Pro 1.5

Kontakt: KSK Dystrybucja, http://www.dystrybucja.ksk.com.pl

Za:

Obsługa wielu formatów wideo, stabilność pracy, bezpieczeństwo projektów, konfigurowalne środowisko pracy, wysoka jakość obrazu, szereg unikatowych technologii oraz niespotykana kompleksowość systemu.

Przeciw:

Brak polskiej wersji językowej i dokumentacji, ograniczenia w realizacji efektów w czasie rzeczywistym w wersji na kontroler, przeciętny moduł do tworzenia napisów i plansz.


Zobacz również