Pixels:3D 3.2

Istnieje przekonanie, że najważniejsze aplikacje trójwymiarowe są dostępne na inne niż Mac OS platformy. Jest w tym dużo prawdy, jednak dla niektórych symulowanie przyjaznego środowiska Maca na PC jest mniej znaczące niż tworzenie lepszych narzędzi do już gotowego systemu.

Istnieje przekonanie, że najważniejsze aplikacje trójwymiarowe są dostępne na inne niż Mac OS platformy. Jest w tym dużo prawdy, jednak dla niektórych symulowanie przyjaznego środowiska Maca na PC jest mniej znaczące niż tworzenie lepszych narzędzi do już gotowego systemu.

Z takiego właśnie założenia wychodzi Andrew Bryant wraz z resztą załogi Pixels Animation Studios. Od lat udoskonalają oni Pixels:3D. Teraz w wersji 3.2 są właściwie wszystkie opcje potrzebne do profesjonalnego projektowania trójwymiarowego.

Pixels:3D jest aplikacją zaawansowaną, chociaż nie dorównuje jeszcze high-endowym pakietom, takim jak Softimage|3D czy 3D Studio Max. Z drugiej strony, oprócz Lightwave'a i Cinemy 4D, nic lepszego na Mac OS-a nie powstało.

Wykorzystując wszystkie nowe wynalazki - m.in. B-Spline, NURBs, obiekty Hermite czy Cardinal, tworzymy geometrię. Modelowanie jest dość proste, m.in. dzięki narzędziom do "zszywania" krzywych. Programiści pomyśleli nawet o funkcji do ręcznego modelowania za pomocą "pędzli" (Sculpt) - sposób znany z programu Maya.

Moduł renderujący zasługuje na pochwałę - jest szybki i umożliwia uzyskanie całkiem dobrych efektów. Poza tym, przewidziano liczne ulepszenia w nowej wersji 3.5. Równie dobrym elementem jest szader, generujący wspaniałe tekstury, choć jego możliwości mogłyby być jeszcze lepsze. Pixels:3D jest zgodny ze standardem RenderMan, firmy Pixar.

Tworzenie złożonych animacji wspomaga system Inverse Kinematics oraz MorphMaker - moduł projektowania wyzwalający ruch konstrukcji wraz z animacją powierzchni.

MorphMaker doskonale sprawdza się przy tworzeniu mimiki twarzy. Określamy stan wyjściowy i końcowy, po czym suwakiem płynnie (np. co klatkę animacji) przechodzimy z jednego do drugiego. Pixels:3D oferuje rozbudowane możliwości automatyzacji poprzez skrypty oraz, co jest ważne, ma otwartą architekturę, gdy planujemy tworzenie większych projektów animacyjnych.

W tej wersji dostaliśmy plug-in, służący do symulowania systemów cząsteczek (można go osobno ściągnąć z sieci). Nazywa się Pixelparticles i dobrze współpracuje z szaderem ShaderMaker, pozwalając na osiągnięcie ciekawych efektów. Cząsteczki mogą być emitowane z niewidzialnych punktów (nulls), siatek i splinów. Można im nadawać atrybuty dotyczące ruchu, obrotu, skalowania i deformacji. Ustawienia Birth i Death regulują czas trwania cząsteczek. Ponadto możemy regulować siły działające na system cząsteczek (kierunek, przebieg itd.).

Pixels:3D usiłuje wyjść poza ligę półprofesjonalnych programów 3D. Dlatego m.in. oferuje nowoczesne narzędzie do "ręcznego" modelowania, pozwalające "malować" deformacje na powierzchni obiektów zarówno w oknie głównym, jak i innych widokach. Rozmiar, miękkość i stopień zniekształceń mogą być regulowane. Program doskonale współpracuje z pulpitami przyciskowymi. Istnieje opcja malowania zniekształceń w lustrzanym odbiciu - w dwóch miejscach naraz, co bardzo dobrze sprawdza się przy malowaniu symetrycznych obiektów, np. twarzy. Malowanie zniekształceń na obiektach w czasie rzeczywistym wymaga dość szybkiego komputera i sporej ilości RAM-u, lecz wygoda, jaką daje ta opcja, jest tego warta, a także cena aplikacji.

<CENTER>

</CENTER>

W porównaniu z poprzednimi wersjami prędkość działania programu wzrosła o 25 procent, co powinno zadowolić dotychczasowych użytkowników, jednak prędkość w świecie 3D to znaczący parametr i nigdy jej za dużo. Część do tworzenia animacji jest dość stabilna. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że system operacyjny komputera, na którym tworzymy animację, powinien być możliwie czysty. Często zdarzało się, że "obce" rozszerzenia powodowały zawieszanie się komputera. Pixels:3D ma na tyle przejrzysty interfejs, że nie powinien sprawiać problemu początkującym. Spełnia również podstawowe wymogi, jakie stawiają takim aplikacjom profesjonaliści. Niektóre elementy trzeba jeszcze doszlifować, by program stał się popularny w świecie grafiki.

Autorzy ilustracji:

Clyde Duesing

Dan Platt

Dan Jonsson

Daryl Walters

Kobayashi Yoshiyuki

Peter Aversten

Andrew Bryant

Steven Lyons.

Na naszym CD znajdziecie program Pixels: 3D. Przy pierwszym uruchomieniu pojawi się okno dialogowe, w którym program poda kod (PiXELS Machine ID). Kod należy wpisać (oprócz danych osobowych) w formularzu znajdującym się na stronie WWW Pixels (http://www.pixels.net) w menu Trial Offer> register PiXELS: 3D studio 3.2. Dzięki temu otrzymamy (pocztą elektroniczną) numer seryjny, który uaktywni wszystkie opcje programu na 30 dni. Bez wpisania numeru program będzie działał w wersji demonstracyjnej.


Zobacz również