Po raz trzeci

3D Studio MAX to jeden z najlepszych na świecie programów do tworzenia profesjonalnej animacji i grafiki trójwymiarowej, wykorzystywanych w filmie, grach komputerowych, multimedialnych reklamach, symulacjach przestrzennych, wizualizacjach architektonicznych itd. Najnowsza wersja R3 już na pierwszy rzut oka różni się od poprzednich.

3D Studio MAX to jeden z najlepszych na świecie programów do tworzenia profesjonalnej animacji i grafiki trójwymiarowej, wykorzystywanych w filmie, grach komputerowych, multimedialnych reklamach, symulacjach przestrzennych, wizualizacjach architektonicznych itd. Najnowsza wersja R3 już na pierwszy rzut oka różni się od poprzednich.

Przede wszystkim wprowadzono wiele nowych funkcji i udogodnień.

Tradycyjną cechą 3D Studio, zaliczaną do wielkich zalet programu, jest to, że narzędzia do modelowania i środowisko projektowania stanowią całość.

Jednak w takim przypadku efektywna praca zależy szczególnie od jakości interfejsu i łatwości obsługi.

W 3D Studio MAX R3 znacznie ułatwiono dostęp do większości najczęściej wykorzystywanych funkcji: standardowy pasek poleceń zastąpiło dziewięć kart (Main Toolbar, Objects, Shapes, Compounds, Lights & Cameras, Particles, Helpers, SpaceWarps, Modeling). Po kliknięciu każdej z nich pojawia się pasek ikon reprezentujących różne opcje. Ułatwia to nawigację i upraszcza obsługę programu, co jest szczególnie ważne dla osób nie znających 3D Studio. Paski poleceń (Floating bars) można ustawić w dowolnym miejscu ekranu - podobnie jak modyfikatory na przesuwanym pasku. Optymalny układ pasków narzędzi warto zapisać na dysku.

Do konfigurowania programu i interfejsu służy menu Customize. W zależności od aktualnie wykonywanej pracy można wybrać lub utworzyć najbardziej funkcjonalny układ. Ponadto zwiększono rozmiar ikon, co pozwala uniknąć zmęczenia oczu podczas pracy w wyższych rozdzielczościach.

Najróżniejsze funkcje mogą być przedstawione jako ikony z symbolem graficznym lub jako przyciski z napisami. Użytkownik opracowuje takie paski poleceń i przyciski funkcji, jakie są mu potrzebne do konkretnego rodzaju pracy. Możesz utworzyć pasek, na którym będą tylko dwa polecenia, na przykład wywołania okna dialogowego Environment oraz Quick Render - taki układ idealnie nadaje się do pracy, gdy potrzebny jest na przykład efekt mgły czy ognia. Oszczędzasz dzięki temu bardzo dużo czasu. Używając skrótów klawiaturowych, można dowolnie umiejscawiać na ekranie poszczególne elementy interfejsu, niektóre skalować albo w ogóle ukryć. Klikając prawym przyciskiem myszy obiekt czy panel, masz teraz do dyspozycji o wiele więcej opcji niż w poprzednich wersjach. Tryby wybierania, transformacje, konwertowanie obiektów, właściwości - wszystko jest pod ręką.

Nowa opcja Schematic View umożliwia utrzymanie idealnego porządku i przejrzystości w tworzonym projekcie. Udostępnia widok struktury budowanej sceny w postaci diagramu. Widoczna jest hierarchia oraz zależności między wszystkimi elementami sceny. W tym widoku (diagramie) możesz zmieniać nazwy obiektów, ich właściwości, kopiować materiały i modyfikacje z innych obiektów oraz sprawdzać, jakie parametry modyfikacji mają dane obiekty.

Jedną z najważniejszych nowych cech programu jest tzw. External Reference System, rewelacyjny pomysł na pracę grupową, podczas której na oddzielnych komputerach tworzy się elementy wspólnego, złożonego projektu.

Elementy te, czyli obiekty lub sceny, można bowiem podłączyć do sceny głównej jako XRef Scenes i XRef Objects (XRef - External Reference), przy czym wszystkie będą "odczuwać" zmiany w scenie głównej i odwrotnie. Upraszczając: pewien obiekt w scenie głównej będzie tylko gościem, który się dostosowuje do warunków, a zmieniać go, na przykład modelować, można w scenie macierzystej. Zalety takiego systemu są oczywiste: program pozwala na jednoczesną pracę wielu grafików nad tą samą sceną. Nikt nikomu nie przeszkadza, lepsza jest koordynacja pracy i wszystko działa szybciej, bo pojedyncze obiekty zajmują mniej pamięci niż cała scena.

W modelowaniu organicznym R3 jest jeszcze bardziej zaawansowany od poprzednich wersji. Poprawiono szybkość i dokładność modelowania za pomocą powierzchni NURBS oraz powierzchni sklejanych na podstawie krzywych. Zwiększono liczbę narzędzi do edycji i modyfikacji wierzchołków, brzegów, powierzchni i krzywych. Funkcja Soft Selection do powierzchni NURBS pozwala na płynne, jeszcze dokładniejsze, delikatne, wręcz subtelne modelowanie organiczne (jak w plastelinie).

Tradycyjnie mocna strona programu, czyli tworzenie zaawansowanych animacji, została w R3 wzbogacona o wiele nowych elementów, w większości tzw. controllerów, które służą do zaawansowanego sterowania animacją. Przede wszystkim pod suwakiem czasu animacji znajduje się nowy pomocniczy panel, w którym łatwo manipuluje się klatkami animacji, nie używając modułu Track View.


Zobacz również