Poczta Polska: nowe placówki, otwartość na internet i e-usługi. Czy nie za późno?

Poczta Polska przechodzi ostatnio ogromne zmiany wizerunkowe oraz usługowe. Stawia na otwartość na Internet i e-usługi.

Pewnie część z Was zauważyła, że konkurencyjne dla Poczty Polskiej firmy nie doklejają już do listów metalowych tabliczek. Dzieje się tak dlatego, że nasz były monopolista stracił z początkiem tego roku monopol na dostarczanie przesyłek o wadze do 50 gramów. Zmniejszyły się również ograniczenia dotyczące rejestracji i działalności firm świadczących usługi pocztowe.

Oczywiście zmiany te stanowią ogromne wyzwanie dla Poczty Polskiej, która według wielu obserwatorów rynku oraz kontrolerów z Najwyższej Izby Kontroli przespała okres wolnorynkowej transformacji. W końcu jednak musiała się obudzić i podjęła trud przeprowadzenia bolesnej i kosztownej reformy. Najbardziej obecnie widocznym jej efektem jest nowe logo mające m.in. podkreślać narodowy charakter operatora oraz nowa strona internetowa.

Zmiany mają być też bardziej namacalne dla klientów. Dotyczyć mają bowiem również placówek, których nowe "sterylne" wersje pojawią się w kraju do 2017 roku (100 z nich do 2014 roku). Modelowa placówka powstała już przy ul. Kazimierzowskiej 53/55 na warszawskim Mokotowie. Cechuje ją nowoczesny wystrój i nowa wizualizacja oraz mające poprawiać funkcjonalność cztery wydzielone strefy: pocztowa (listy, paczki, wpłaty i wypłaty), bankowo-ubezpieczeniowa (konta, lokaty, polisy), handlową (np. kartki pocztowe czy prasa) i samoobsługowa. Całość sprawia naprawdę pozytywne wrażenie.

Modelowa placówka Poczty Polskiej

Modelowa placówka Poczty Polskiej

Proces unowocześnienia Poczty Polskiej oraz walka o klienta prowadzona ma być też w cyberprzestrzeni. Oprócz wspomnianej wcześniej nowej strony operator zapowiada otwartość na Internet oraz zaoferowanie szerokiego wachlarza e-usług dostosowanych do potrzeb osób handlujących w Sieci. Mamy już pierwsze przykłady tej strategii:

Usługa neoKartka.pl: pozwala klientom za pośrednictwem Internetu wysyłać okolicznościową kartkę pocztową, która dotrze do adresata w formie tradycyjnej.

"Korzystanie z usługi nie wymaga zakładania konta, ani logowania się w serwisie. Klienci mogą wybrać jeden z 8 dostępnych motywów, wpisać życzenia lub wybrać gotowy szablon. Po dokonaniu płatności online zamówienie jest przekazywane do realizacji. Cena za dużą kartkę wysokiej jakości druku cyfrowego (format A5) to 4,49 zł. Więcej informacji o usłudze można uzyskać pod adresem:www.neoKartka.pl."

Cyfrowa mapa Polski: nowa funkcjonalność na stronach Poczty Polskiej stanowiąca udogodnienie dla klientów korzystających z usługi Pocztex. Pozwala ona na określenie odległości między dwoma miejscowościami i tym samym wyliczenie opłaty za przesyłkę, która uzależniona jest od liczby kilometrów.

________________

Zapowiadane i wprowadzone już zmiany wydają się iść w dobrym kierunku. Czy jednak nie jest już na nie za późno? Jak sądzicie?


Zobacz również